    From: sensor <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Blokada kół na terenie prywatnym legalna? Ja chyba śnię
    Date: Thu, 18 Feb 2010 07:23:53 +0100

    Uważaj na stację benzynową przy al. Górnośląskiej w Katowicach. Masz tylko
    30 minut, żeby zatankować, odwiedzić toaletę czy napić się kawy. Potem
    rośli ochroniarze zablokują twoje auto. Blokadę z koła chętnie zdejmą. Za
    300 złotych!

    Na stację BP przy al. Górnośląskiej kilka dni temu podjechały dwie młode
    kobiety. Samochód na opolskich rejestracjach był wyładowany torbami i
    sprzętem narciarskim. Klientki zapłaciły za benzynę, odjechały sprzed
    dystrybutora i zostawiły auto na parkingu przy stacji. Były głodne, więc
    wstąpiły do Mc Donalda, który stoi niedaleko. Po kolacji odkryły, że swoim
    samochodem już dalej nie pojadą. Na kołach zobaczyły blokadę.

    Były zdenerwowane, zadzwoniły po policję, ale interwencja nie na wiele się
    zdała. Policjanci wyjaśnili kobietom, że stacja to teren prywatny i nic im
    do tego.

    Ochroniarze stali z boku i obserwowali klientki, które przecież tankowały
    na stacji. Po odjeździe policji za 300 złotych odblokowali samochód.

    Nie mogłam uwierzyć w opowieść świadka tego zdarzenia. Na stacjach
    benzynowych kierowcy nie tylko tankują paliwo, ale odpoczywają, a niektórzy
    śpią w swoich samochodach. I nikt im z tego powodu nie robi wyrzutów.

    Wsiadam do auta i jadę na Górnośląską. Przy wjeździe tabliczka z
    ostrzeżeniem, że mam tylko 30 minut na załatwienie wszystkich spraw. Widać
    nie wszyscy zwracają na nią uwagę, bo na parkingu stoją dwa auta z blokadą
    na kołach i karteczkami za wycieraczkami. Na karteczce groźba: Samoczynne
    ściąganie blokady jest kradzieżą mienia! Kamery zarejestrowały wykroczenie!
    I jeszcze telefon komórkowy do ochroniarzy.

    Parkuję na stacji i sprawdzam czas. Zerkając co chwilę na zegarek wchodzę
    na stację i proszę o rozmowę z kierownikiem.

    - Obok jest hotel, oddział PZU i inne biurowce. Ludzie przyjeżdżali do
    pracy i zostawiali auta na osiem godzin. Nie mieliśmy wyjścia, bo parkował
    u nas każdy kto chciał. Nasi klienci nie mieli miejsca. Nowe regulacje
    absolutnie nie są wymierzone przeciwko tym, którzy rzeczywiście korzystają
    ze stacji - zapewnia kierownik.

    Zerkam na zegarek, nasza rozmowa zajęła 15 minut. Uff, zmieściłam się w
    widełkach. Wchodzę do auta i... nie ruszę. Mój samochód ma założoną
    blokadę. Wracam na stację, tłumaczę, że nie przekroczyłam przecież
    ustalonego czasu. Pracownica stacji krzyczy do ochroniarza: - Pani jest z
    "Gazety", ściągnijcie blokadę!

    Jacek Pytel, rzecznik katowickiej policji podkreśla, że działania
    właściciela stacji nie są bezprawne. - To teren prywatny, na którym może
    sobie ustanowić własny regulamin. Policja może interweniować tylko wtedy
    gdy jest zagrożone życie lub zdrowie albo dochodzi do zakłócenia ruchu
    drogowego.

    Magdalena Kandafer, rzeczniczka BP Polska informuje, że stacja przy al.
    Górnośląskiej nie jest jedynym miejscem, gdzie blokują koła. - Na naszych
    385 stacjach rozsianych po całym kraju, zasada 30 minut obowiązuje jeszcze
    w pięciu innych miejscach: przy ul. Francuskiej i Beskidzkiej w Katowicach,
    we Wrocławiu przy ul. Swobodnej i Placu Grunwaldzkim oraz na rogu
    Teatralnej i Sienkiewicza w Sosnowcu.

    Wszystkie te stacje znajdują się w pobliżu osiedli, punktów handlowych,
    urzędów czy sądów. Wielu kierowców traktowało je jak bezpłatne parkingi.
    Zdarzało się nawet, że ktoś zostawił swój samochód na kilka godzin pod
    dystrybutorem! Problem jest trudny i naprawdę nie mieliśmy innego wyjścia,
    by nasi klienci mogli skorzystać z kawiarni czy zrobić drobne zakupy -
    zapewnia Kandafer.

    - Ale mój samochód zablokowano po kwadransie - przypominam rzeczniczce.

    Kandafer: - Przyznaję, że system wprowadzony na stacjach nie jest doskonały
    i może się zdarzyć, że blokada zostanie nałożona niesłusznie. Zajmuje się
    tym zewnętrzna firma. Praca ochroniarzy polega na obserwowaniu kierowców i
    jak długo ich auta zajmują parking. Mogą się wkraść pomyłki. Osoba, której
    auto zostanie zablokowane przez pomyłkę może złożyć reklamację u obsługi
    stacji. Sprawę rozstrzygnie obraz z kamer. Jeśli mandat nałożony był
    niesłusznie, pieniądze zostaną kierowcy zwrócone.

    Odetchnęłam z ulgą.

    http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,7573839,L
    epiej_nie_tankuj_na_stacji_BP__bo_ci_zablokuja_kola.
    html