  • 1. Data: 2003-01-14 22:25:04
    Temat: Bank, uklad, US...
    Od: "suffka" <h...@g...pl>

    Witam,
    Mam kilka wątpliwości odnośnie zagadnienia/zagadnień z pogranicza prawa
    rzeczowego, bankowego, egzekucji... może znajdzie się ktoś , kto mi pomoże?*
    A oto sytuacja w pigułce:
    Spółka, która miała kredyt bankowy, zabezpieczony zastawem (samochody),
    złożyła
    podanie o otwarcie postępowania układowego. Na dzień wniesienia podania nie
    było zaległości w spłacie kredytu.
    W tzw. międzyczasie US zabezpieczył swoje należności m.in. na
    tych ,,zastawionych”** samochodach.
    1. czy US mógł tak zrobić? (wiedział, że samochody są zabezpieczeniem
    kredytu).
    Czy jest możliwy ,,zbieg” zastawów? Moim zdaniem – nie, chyba że drugi zastaw
    byłby ,,warunkowy” – tzn. jeżeli kredyt zostanie spłacony, ale czy taka
    konstrukcja zabezpieczenia roszczeń US (i zastawu w ogóle) jest możliwa?
    2. czy wobec tego spółka ma prawo sprzedać samochody, żeby spłacić kredyt?
    Bank
    sugeruje takie rozwiązanie (obecnie popadła w takie zaległości, że bank
    wypowiedział umowę kredytu).
[...]
    3. Spółka miała w tym samym banku drugi kredyt, który już spłaciła (takie
    samo
    zabezpieczenie – samochód). W umowie zastrzeżono, iż samochód jest obciążony
    zastawem nadal – do roku od momentu spłaty kredytu, na zabezpieczenie
    ewentualnych innych należności banku. Czy takie zastrzeżenie jest ważne? W
    wypadku sprzedaży tego nieszczęsnego samochodu, przy założeniu, że takie
    zastrzeżenie jest ważne, nabywca byłby poszkodowany.
    4. bank ma pretensje, że nie został ujęty w wierzytelnościach zgłoszonych do
    układu – czy ma jakiekolwiek podstawy do takich pretensji? M.zd. nie można
    było
    tego zrobić, po pierwsze, dlatego, że na dzień składania podania nie było
    zaległości w spłatach kredytu, a po drugie – wierzytelności zabezpieczone
    m.in.
    zastawem i przewłaszczeniem za zabezpieczenie nie są objęte układem. Kto ma
    rację – bank czy ja? :-)

    Pozdrawiam
    Marzena

    * właściwie nie mam nadziei...
    ** cudzyslow mi się zamienił w kwadracik, a pozaty m kodowanie chyba ok?
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-01-14 23:32:31
    Temat: Re: Bank, uklad, US...
    Od: c...@p...onet.pl

    > W tzw. międzyczasie US zabezpieczył swoje należności m.in. na
    > tych ,,zastawionych&#65533;** samochodach.
    > 1. czy US mógł tak zrobić? (wiedział, że samochody są zabezpieczeniem
    > kredytu).

    Rozumiem, że US ustanowił zastaw skarbowy? Jeżeli tak to jak najbardziej miał do
    tego prawo.

    > Czy jest możliwy ,,zbieg&#65533; zastawów? Moim zdaniem &#65533; nie, chyba że
    drugi zastaw
    > byłby ,,warunkowy&#65533; &#65533; tzn. jeżeli kredyt zostanie spłacony, ale czy
    taka
    > konstrukcja zabezpieczenia roszczeń US (i zastawu w ogóle) jest możliwa?

    Swoisty "zbieg" zastawów jest oczywiście możliwy. Np. zastaw skarbowy i
    rejestrowy ustanowiony przez bank - tak jak to jest w tym przypadku.Nalezy
    pamiętać, że zastaw wpisany wcześniej ma prawo przed zastawem ustanowionym
    później. W tym przypadku stanowi o tym wprost Ordynacja podatkowa (art. 42 par.
    2 i par. 4, podobnie art. 20 ust. 2 ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze
    zastawów ). W tym przypadku pierwszeństwo będzie miał zastaw "bankowy".
    Proponowałbym pomyśleć ewentualnie nad art. 42a Ordynacji, który m.zd. może mieć
    zastosowanie np. w przypadku przewłaszczenia na zabezpieczenie.

> [...]
    > Bank
    > sugeruje takie rozwiązanie (obecnie popadła w takie zaległości, że bank

    Skoro przysługuje mu zastaw to dlaczego nie wykorzysta tego prawa?

> [...]

    > m.in.
    > zastawem i przewłaszczeniem za zabezpieczenie nie są objęte układem. Kto ma

    Co do reszty się na razie nie wypowiadam ze względu na porę - mógłbym coś
    chlapnąć bez sensu, a trzeba by troche dłużej pomyśleć.

    Pozdrawiam
    Ciacho