  • 1. Data: 2004-02-14 14:21:55
    Temat: "Asystent" niepełnosprawnego przedsiębiorcy
    Od: "Radzio" <a...@W...pl>

    Witam serdecznie,

    Proszę Grupowiczów o pomoc w nietypowej sprawie.
    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i aktualnie zajmuję się
    kawiarenką internetową.
    Ponieważ lokal jest oddalony od mojego miejsca zamieszkania o 30 km,
    korzystam z usług przewozowych samochodem osobowym świadczonych przez mojego
    znajomego. Poza tym pomaga on mi wysiąść z samochodu, pomoże przy schodach
    (poruszam się na wózku inwalidzkim). Także codziennie odwozi mnie do domu.
    Zdarza się, że czasami "kręci się" po kawiarence, sprawiając wrażenie, iż
    jest pracownikiem.
    I tu moje pytanie. Czy niepełnosprawny przedsiębiorca może posiadać
    asystenta-wolontariusza, ktory nie pobiera żadnego wynagrodzenia (oprócz
    pieniążków za paliwo)? Czy lepiej go zatrudnić do tych celów?
    Nie wiem za bardzo jak rozwiązać ten problem, bo może okazać się, że ktoś
    (urząd skarbowy, policja etc.) przyczepi się i powie, że zatrudniam na
    czarno. Doradźcie mi jakieś mądre rozwiązanie.

    Pozdrawiam,
    Radzio

    --
    Klub Zbuntowanych Kaleczniaków
    www.kaleczniaki.end.pl

  • 2. Data: 2004-02-14 18:00:51
    Temat: Re: "Asystent" niepełnosprawnego przedsiębiorcy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Radzio" <a...@W...pl> napisał w wiadomości

    To zależy w jakim kontekście pytasz. Jeśli chodzi o wpisanie tego w koszty
    firmy, no to jednak jakąś tam umowę musisz mieć, by to wprowadzić. Jeśli
    pytasz w kontekście legalności zatrudnienia, no to o ile nie zdarza się
    tak, ze on sam w tej kafejce zostaje, to o ile on nie protestuje przeciwko
    takiemu układowi, to raczej nikt nie powinien mieć do tego pretensji.
    Problem się zacznie, jakby jemu przestało to być wygodne, bo wówczas kilku
    świadków, którzy zaświadczą, że pracował w kafejce i wpadasz w tarapaty
    związane z nielegalnym zatrudnieniem.

  • 3. Data: 2004-02-15 17:43:28
    Od: "Radzio" <a...@W...pl>

    Szanowny Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał:

> [...]
    > przestało to być wygodne, bo wówczas kilku świadków, którzy
    > zaświadczą, że pracował w kafejce i wpadasz w tarapaty związane z

    Pytałem bardziej w kontekście legalności zatrudnienia, czyli wariant drugi.
    Oczywiście w kawiarence przebywa on tylko i wyłącznie podczas mojej
    obecności. Sam nie pozostaje w lokalu nawet przez pięć minut.
    Myślę jednak, że taki stan rzeczy na dłuższą metę będzie dla mnie zbyt
    ryzykowny, więc pomyślę nad jakąś umową zlecenie (może o dzieło).
    Dzięki za podpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Radzio