  • 1. Data: 2007-02-14 03:49:33
    Temat: Art. 84 k.c.
    Od: pirx <p...@...b.c.d.e>

    Art. 84 k.c. mówi że:

    "W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić
    się od skutków prawnych swego oświadczenia woli."

    Ale z wyłączeniem:

    "Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie,
    uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest
    tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę,
    chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie
    lub mogła z łatwością błąd zauważyć;"

    Ten atrykuł powołany jest w przykładzie "Pracownica w ciąży" z
    http://www.gazetaprawna.pl/index.php?action=showNews
    &dok=1856.133.581.2.3.1.0.1.htm

    W skrócie: autor twierdzi jakoby: pracownica mogła odwołać swoje
    wypowiedzenie umowy o pracę jeśli w momencie wypowiadania nie wiedziała,
    że jest w ciąży.

    Moim zdaniem nie może, bo wyłączenie działa -- pracodawca nie wywołał
    błedu, ani o nim nie wiedział, ani nie mógł z łatwością zauważyć.
    (zakładam, że nie był ojcem).

    Czego ja tu nie rozumiem?

    --
    pirx

  • 2. Data: 2007-02-14 05:12:48
    Temat: Re: Art. 84 k.c.
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    pirx napisał(a):
    > Czego ja tu nie rozumiem?

    tego, że to prawo pracy :)

    KG

  • 3. Data: 2007-02-14 12:29:57
    Od: pirx <p...@...b.c.d.e>

    kam wrote:

    > tego, że to prawo pracy :)

    Tyle że w GP wywód był oparty na art. 84 k.c. Znaczy się nabredzili w
    tym tekście?

    --
    pirx

  • 4. Data: 2007-02-14 13:14:05
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > Tyle że w GP wywód był oparty na art. 84 k.c. Znaczy się nabredzili w tym
    > tekście?

    Trudno ich winić. Tę wyjątkową mądrość wyprodukował w swej nieomylności Sąd
    Najwyższy . Chodzi o mocno krytykowane orzeczenie z 11.06.2003, sygn. akt I
    PK 206/02, którego teza brzmi:

    "Oświadczenie woli pracownicy o wypowiedzeniu umowy o pracę dotyczy
    czynności prawnej odpłatnej. Dla uchylenia się od skutków prawnych takiego
    oświadczenia woli, w przypadku złożenia go przez pracownicę pozostającą w
    błędzie co do stanu ciąży, nie jest wymagane, by błąd został wywołany przez
    pracodawcę, chociażby bez jego winy albo by pracodawca wiedział o błędzie
    lub z łatwością mógł go zauważyć (art. 84 § 1 k.c. stosowany odpowiednio i
    zgodnie z zasadami prawa pracy - art. 300 k.p.)."

    Marcin.

    --
    www.radca.krakow.pl

  • 5. Data: 2007-02-14 16:38:26
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *kam* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > tego, że to prawo pracy :)

    Teraz w złote ramki trzeba ten wątek oprawić i pokazywać Johnsonowi,
    który nie tak dawno zarzekał się, że to niemożliwe ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    blog "Lege Artis" ==> http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2007-02-14 17:48:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pirx" <p...@...b.c.d.e> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem nie może, bo wyłączenie działa -- pracodawca nie wywołał błedu,
    > ani o nim nie wiedział, ani nie mógł z łatwością zauważyć. (zakładam, że nie
    > był ojcem).

    Bywa, ze ojciec dowiaduje się ostatni :-)

  • 7. Data: 2007-02-14 18:50:46
    Od: pirx <p...@...b.c.d.e>

    Marcin Krzemiński wrote:

    > Trudno ich winić. Tę wyjątkową mądrość wyprodukował w swej nieomylności Sąd
    > Najwyższy . Chodzi o mocno krytykowane orzeczenie z 11.06.2003, sygn. akt I
    > PK 206/02, [...]

    Dzięki.

    Znaczy że nie ja doznałem pomroczności -- choć to małe pocieszenie.

    --
    pirx

  • 8. Data: 2007-02-16 12:13:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Teraz w złote ramki trzeba ten wątek oprawić i pokazywać Johnsonowi,
    > który nie tak dawno zarzekał się, że to niemożliwe ;-)

    Co jest nie niemożliwe? Bo nie rozumiem.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 9. Data: 2007-02-16 12:52:01
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Johnson* na tej grupie:

    > Co jest nie niemożliwe? Bo nie rozumiem.

    Żeby sąd pracy łagodniej patrzył na pracownika, który powołuje się
    na błąd co do czynności prawnej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl <==

  • 10. Data: 2007-02-16 13:37:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Żeby sąd pracy łagodniej patrzył na pracownika, który powołuje się
    > na błąd co do czynności prawnej.

    I w gdzie napisałem że to niemożliwe? Jakoś nie pamiętam. Może jakiś
    cytacik?
    Pisałem raczej że wszystko się zmienia. A zmiany idą od dołu, a nie od góry.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com