    From: Ryszard Rączkowski <w...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Art. 339 kk Czy ma zastosowanie?
    Date: Mon, 8 Apr 2002 03:25:29 +0200

    Ściślej mówiąc, to jego § 3. brzmiący:

    Żołnierz, który w czasie dezercji ucieka za granicę albo przebywając za
    granicą uchyla się od powrotu do kraju, podlega karze pozbawienia
    wolności od roku do lat 10.

    Czy ma to zastosowanie do 31-latka, który od prawie dziesięciu lat
    siedzi za granicą nie mając ochoty powrócić do Polski głównie ze względu
    na...... WKU, które przed circa siedmiu laty intensywnie nachodziło
    jego rodzinę (dziś już nieaktualne - dawno machnęli ręką).
    Człowiek ten w '90 roku został uznany za zdolnego do odbycia ZSW,
    lecz -jak wspomniałem- opuścił niedługo później terytorium RP i od
    tamtego czasu tutaj nie powrócił, co jak się okazało, mocno rozsierdziło
    armię.
    Ukończył on liceum, nie kontynuował nauki, zatem przeczuwając pobór,
    wyjechał i z przyczyn zarówno ekonomicznych jak i
    "poborowo-kryminalnych" nie kwapi się z przyjazdem do kraju.
    W związku z tym pytanie: Czy w przypadku jego powrotu (nawet w odległej
    przyszłości) do Polski, grozi mu proces z w/w artykułu, czy też nie jest
    on żołnierzem, jako że nie odebrał nigdy "biletu", który przyszedł
    poleconym już po wyjeździe niedoszłego wojaka.
    Czy i jakie znaczenie ma tu jego wiek (31) czyli zdecydowanie więcej,
    niż wiek poborowych?

    Bardzo dziękuję za odpowiedź w swoim imieniu, jak i 'dezertera'.
    Jestem świadom ilości zadawanych tu pytań związanych z ZSW, lecz
    czytając archiwum nie spotkałem się z takim konkretnie problemem.

    Rico.
    w...@p...pl