  • 1. Data: 2002-07-06 14:46:20
    Temat: Alimenty
    Od: "apache21" <b...@p...fm>

    Mój ojciec rozwiódł się z matką 13 lat temu. Wtedy sąd zarządził alimenty.
    Jednak od 13 lat o ojcu slad zaginął, tzn. nie wiem gdzie jest i nie
    kontaktował się ze mną w żaden sposób. Alimentów nigdy nie płacił i nie był
    z tego tytułu ścigany ponieważ matka nie chciała się w to angażowac. W
    chwili obecnej jestem na studiach i zastanawiam się czy mogę złożyć do sadu
    rodzinnego sprawę o alimenty dla mnie? Czy jest jakakolwiek możliwość
    otrzymania czegoś za okres 13 lat kiedy ojciec nie płacił? Gdzie taką sprawę
    złożyć i jak się to załatwia? I jeszcze jedno pytanie: Czy w sytuacji gdy
    złoże taką sprawę ojciec bedzie poszukiwany i czy coś mu grozi? (ja nie wiem
    gdzie jest, mozliwe że w USA) Czy w takich sprawach osoba jest szukana? Nie
    chciałbym narobić mu strasznych problemów, wolałbym dostac te alimenty z
    funduszu. Dziekuję za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2002-07-07 08:28:35
    Temat: Re: Alimenty
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

    Użytkownik "apache21" <b...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > chwili obecnej jestem na studiach i zastanawiam się czy mogę złożyć do sadu

    Tak.

> [...]
    > złoże taką sprawę ojciec bedzie poszukiwany i czy coś mu grozi? (ja nie wiem

    Tak grozi mu. Art 209 KK

    Cyt. KK
    Art. 209.
    § 1. Kto uporczywie uchyla się od wykonania ciążącego na nim z mocy ustawy
    lub orzeczenia sądowego obowiązku opieki przez niełożenie na utrzymanie osoby
    najbliższej lub innej osoby i przez to naraża ją na niemożność zaspokojenia
    podstawowych potrzeb życiowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. Ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego, organu opieki społecznej lub
    właściwej instytucji.
    § 3. Jeżeli pokrzywdzonemu przyznano świadczenie z funduszu alimentacyjnego, ściganie
    odbywa się z urzędu.

    Tomek