eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

projekt dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów dotyczących rozszerzenia zakresu danych przetwarzanych w centralnej ewidencji kierowców (CEK) oraz regulujących działanie właściwych organów wobec kierujących pojazdami w oparciu o komunikację z CEK na dzień 4 stycznia 2016 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 985
  • Data wpłynięcia: 2012-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2013-01-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 82

985

w oparciu o dotychczasowe rozwiązania techniczne wiąże się z wysokim kosztem, jak
również dodatkowymi kosztami utrzymania i serwisu SI CEPiK, w szczególności
infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie
danych. Ponoszenie wysokich kosztów przebudowy i dalszego utrzymania CEPiK będzie
skutkować długofalowym wydatkowaniem środków publicznych w nieracjonalnej wysokości.
Dotychczasowa weryfikacja wskazuje, iż rekomendowanym kierunkiem będzie bardzo
gruntowna przebudowa SI CEPiK, co przełoży się na konieczność przeprojektowania
rozwiązań aplikacyjnych do nowych potrzeb i stworzenia tym samym nowej wersji całego
systemu.
Wstępne szacunki pozwalają oczekiwać, iż budowa nowej wersji systemu pozwoli
ograniczyć aktualne koszty utrzymania i eksploatacji nawet o kilkanaście milionów złotych.
Powyższe wymaga jednak wnioskowanej nowelizacji ustawy o kierujących
pojazdami, bowiem wdrożenie wynikających z niej zmian w obecnym SI CEPiK pociągnie za
sobą koszty niewspółmierne do osiągniętych korzyści. Zmiana terminu wejścia w życie
niektórych przepisów Ustawy pozwoli również na lepsze przygotowanie rozwiązań
teleinformatycznych w celu realizacji powyższych założeń, w
szczególności poprzez
zapewnienie przygotowania procesu migracji danych o wykroczeniach z ewidencji
prowadzonej przez Policję do CEK, a także dokładne przetestowanie zastosowanych
rozwiązań technicznych, funkcjonalnych i organizacyjnych, zapoznanie się z nimi podmiotów
realizujących zadania określone w
Ustawie oraz nabycie praktycznych doświadczeń
związanych ze stosowaniem tych rozwiązań.
Konsekwencją przesunięcia terminu implementacji zmian w SI CEPiK jest
konieczność odsunięcia w czasie przepisów regulujących procesy odbywające się w oparciu
o komunikację z centralną ewidencją kierowców.
3. Zakres nowelizacji i terminy.

W celu realizacji powyższych założeń, w ustawie zaproponowano zmianę brzmienia
art. 139 w zakresie dat wejścia w życie wskazanych w nim przepisów Ustawy.

Art. 139 pkt 2 zmienia brzmienie wprowadzając nową datę wejścia w życie art. 110
w dniu 19 stycznia 2014 r. Przesunięcie terminu wiąże się z potrzebą zapewnienia możliwości
dostosowania jednostek, które zatrudniają kierujących pojazdami uprzywilejowanymi do
wymagań określonych w przepisach wykonawczych w zakresie pojazdów uprzywilejowanych
oraz przewożących wartości pieniężne, których wejście w życie przewidziane zostało na
koniec IV kwartału 2012 r.
Wprowadzając nowe brzmienie art. 139 pkt 3 przesunięto datę wejścia w życie
wskazanych w nim przepisów na dzień 4 stycznia 2016 r.

W konsekwencji, proponowana nowelizacja umożliwi realizację w latach 2013-2015
zadań związanych z przebudową systemu CEPiK, w tym dostosowania go do wymagań
określonych w Ustawie.
Przesunięto wejście w życie przepisów wprowadzających rozszerzony zakres
gromadzonych danych w brzmieniu art. 125 pkt 10 lit. c, d. W szczególności odsunięto
w czasie przekazywanie do CEK danych dotyczących kierowców naruszających przepisy
ruchu drogowego i przydzielonych im punktów karnych za te naruszenia.

Przesunięcie terminu rozpoczęcia gromadzenia i przetwarzania wskazanego

w Ustawie rozszerzonego zakresu danych w CEK skutkuje brakiem możliwości efektywnego
wprowadzenia okresu próbnego. Wymaga on w pełni funkcjonującego mechanizmu
określonego w Ustawie. Brak centralnego gromadzenia informacji dotyczących okresu
próbnego uniemożliwi sprawną komunikację pomiędzy podmiotami zaangażowanymi
w wymianę danych (organy kontroli ruchu drogowego, Starosta, administrator CEK) w celu
skutecznego nadzoru nad kierowcami. W związku z powyższym w zaproponowanym art. 139
przesuwa się przepisy Ustawy dotyczące okresu próbnego na dzień 4 stycznia 2016 r.

W wyniku przesunięcia wskazanych w art. 139 przepisów nie będą realizowane
procesy opierające się na komunikacji z CEK, m.in.
‐ kontrola ośrodków szkolenia kierowców w zakresie analizy statystycznej naruszeń
przepisów ruchu drogowego popełnionych przez osoby przeszkolone na podstawie danych
uzyskiwanych od administratora centralnej ewidencji kierowców,
‐ współpraca marszałka województwa z administratorem centralnej ewidencji kierowców,
‐ w zakresie wymiany prawa jazdy – zapis zobowiązujący właściwe organy do sprawdzania
zgodności z zapisami znajdującymi się w centralnej ewidencji kierowców,
‐ wsparcie dla wojewody w zakresie kontroli szkół nauki jazdy oraz marszałka
województwa w zakresie nadzoru nad ośrodkami egzaminacyjnymi przez raporty
statystyczne o naruszeniach absolwentów i egzaminowanych.
‐ wsparcie dla procesów wydawania oraz wymiany dokumentów uprawniających do
kierowania pojazdami poprzez weryfikację danych na dokumencie z danymi
zgromadzonymi w CEK.

W art. 134 dodano przepisy przejściowe regulujące prawa osób, które są w trakcie
egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A, a w dniu wejścia w życie ustawy nie spełniają
nowych wymagań wiekowych (obecne przepisy 18 lat, nowe przepisy 24 lata). Proponowane
przepisy przewidują, że osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, które ukończyły szkolenie
w zakresie prawa jazdy kategorii A, będą mogły przystąpić do egzaminu w zakresie prawa
jazdy kategorii A2, a następnie bez konieczności ukończenia dodatkowego szkolenia będą
mogły po spełnieniu warunków ustawowych przystąpić do egzaminu w zakresie prawa jazdy
kategorii A. W przypadku osób, które zdały część teoretyczną egzaminu w zakresie prawa
jazdy kategorii A, ta część egzaminu zostanie uznana jako równoważna części teoretycznej
egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A2. Zaproponowane rozwiązanie pozwoli na
uniknięcie niezadowolenia społecznego związanego brakiem możliwości uzyskania prawa
jazdy kategorii A.
W projekcie wprowadzono art. 135a gwarantujący, do czasu wprowadzenia
automatycznej wymiany informacji w oparciu o CEK tj. do dnia 3 stycznia 2016 roku,
możliwość skierowania na badanie lekarskie i badanie psychologiczne w przypadku
kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka
działającego podobnie do alkoholu, na podstawie odpisu wyroku przesłanego przez sąd. Od
dnia 4 stycznia 2016 r. obowiązywać będzie, regulując ten zakres, art. 99 ust. 2 pkt 1 lit. b.
Nadano również nowe brzmienie art. 136. W ramach proponowanej zmiany
doprecyzowano zasady postępowania z osobami popełniającymi naruszenia oraz
naruszeniami |w okresie przejściowym. Uzupełniono w ten sposób zidentyfikowane luki
prawne.
Dodatkowo w art. 136 określono zasady zakończenia funkcjonowania
dotychczasowego systemu ewidencji punktów karnych po stronie Policji i przeniesienia
danych w ramach procesu migracji do centralnej ewidencji kierowców. W zmodyfikowanym
brzmieniu art. 136 ust. 5 rozszerzono delegację do wydania zarządzenia w tym zakresie
o terminy przekazania kopii wpisów do CEK.
Naturalną konsekwencją przesunięcia terminu wprowadzenia nowych rozwiązań
w CEK jest odroczenie, do dnia 4 stycznia 2016 r., pobierania opłat ewidencyjnych
wskazanych we wprowadzonym niniejszą nowelizacją art. 138a.
W projekcie wprowadzono również art. 138b, którego ust. 1 zapewnia przeniesienie
danych zgromadzonych do dnia 3 stycznia 2016 r. w rejestrach działalności regulowanej
i ewidencjach instruktorów, egzaminatorów, lekarzy, psychologów do centralnej ewidencji
kierowców w zakresie określonym nowym brzmieniem art. 125 pkt 10 lit. d ustawy
o kierujących pojazdami. W ust. 2 wprowadzono delegację do wydania rozporządzenia w celu
określenia szczegółów współpracy z podmiotami zobowiązanymi do przekazywania
wskazanych informacji oraz terminy i sposób przekazywania danych.

W ramach nowelizacji usuwa się podwójną podstawę prawną poddawania
uczestników ciężkich wypadków drogowych badaniom psychologicznym. Obecnie reguluje
to art. 82 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy o kierujących pojazdami. W związku z tym, że do pkt 3 są
odwołania, postanowiono uchylić pkt 7.
Proponowana zmiana w art. 103 ust. 1 pkt 1 lit. d ma na celu usunięcie luki prawnej
polegającej na braku możliwości wydania przez starostę decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania
pojazdami w przypadku osoby skierowanej na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, która nie zgłosiła
się na egzamin we wskazanym terminie.

Wprowadzono zmiany redakcyjne poprawiające błędne odesłania w art. 128 ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe, niezbędne jest wprowadzenie do ustawy o kierujących
pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym zmian zawartych w przedłożonym
projekcie.
Projekt ustawy nie powoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa
lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami prawa międzynarodowego i unijnego.
Projekt nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: