eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 833
  • Data wpłynięcia: 2012-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1342

833

przyczynić się do rozwoju PPP w Polsce. Decyzje EUROSTAT nie mają jedynie charakteru
instrukcyjnego, ale są interpretacją przepisów rozporządzenia ES95.

9. Zmiany zaproponowane w ww. przepisach projektowanej ustawy dotyczą rezygnacji
z oryginałów i uwierzytelnionych kopii. Propozycje zmian dotyczą:

1) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Propozycja stanowi uzupełnienie zmian w zakresie rezygnacji z oryginałów
i uwierzytelnionych kopii zawartych w ustawie z dnia 21 marca 2011 r. o ograniczaniu barier
administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 105, poz. 622, z późń. zm.).
2) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 6 września 2001 r.
Prawo farmaceutyczne

Zezwolenie na wytwarzanie produktów leczniczych wydaje zgodnie z art. 38 ust. 2 Główny
Inspektor Farmaceutyczny (GIF). Natomiast pozwolenie na dopuszczenie produktu do obrotu
wydaje Prezes Urzędu Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów
Biobójczych. Obydwa organy podlegają Ministrowi Zdrowia, który w razie potrzeby może
ustanowić wewnętrzne mechanizmy kontroli autentyczności zezwolenia.
3) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 29 lipca 2005 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Rozwiązanie usunie zbędne czynności przeprowadzane przez przedsiębiorców. Organ sam
może zweryfikować, czy opłata została dokonana.
4) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 13 lipca 2006 r.
o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
Propozycja odciąży pracodawcę z ponoszenia kosztów opłaty notarialnej.

28

5) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 21 listopada 2008 r.
o wspieraniu termomodernizacji i remontów
Efektem tej zmiany będzie zmniejszenie kosztów przedmiotowej procedury.
6) rezygnacji z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o bateriach i akumulatorach
Rozwiązanie usunie zbędne czynności przeprowadzane przez przedsiębiorców.
Wygenerowane elektronicznie potwierdzenie wpłaty nie wymaga uwierzytelnienia.

V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa ustawa będzie miała bezpośredni wpływ na rynek pracy jedynie
w przypadku propozycji „Rezygnacja z oryginałów i uwierzytelnionych kopii – ustawa
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy” – przez obniżenie kosztów przedsiębiorcy oraz skrócenie czasu
zaspokojenia roszczeń pracowniczych.
Ustawa będzie miała zauważalny pośredni wpływ na rynek pracy – na skutek wzrostu
konkurencyjności spodziewane jest utrzymanie obecnego zatrudnienia, a nawet jego
wzrost.

VI. Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rozwój regionalny, zaś ewentualny
pośredni wpływ jest niemożliwy do oszacowania.




10/48rch
29

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia

w sprawie wzoru zawiadomienia o skorygowaniu podstawy opodatkowania
oraz podatku należnego


Na podstawie art. 89a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 oraz z 2012 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Określa się wzór zawiadomienia o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz podatku
należnego stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

MINISTER FINANSÓW









1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U.
Nr 248, poz. 1481).
UZASADNIENIE

Rozporządzenie wydaje się w związku z wejściem w życie ustawy z dnia ... o redukcji niektórych
obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. poz. ...), zmieniającej m.in. ustawę o podatku
od towarów i usług. Konieczność wydania nowego rozporządzenia jest konsekwencją
wprowadzenia tą ustawą nowego upoważnienia dla Ministra Finansów do określenia wzoru
zawiadomienia o dokonanej korekcie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu
dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności,
których nieściągalność została uprawdopodobniona, poprzez dodanie w art. 89a ustawy
o podatku od towarów i usług ust. 8. W dotychczasowym stanie prawnym podatnik miał
obowiązek złożenia takiego zawiadomienia w urzędzie skarbowym, ale bez określonego przez
Ministra Finansów wzoru.
W związku z koniecznością zapewnienia niezbędnych danych pozwalających na weryfikację
obowiązków nałożonych na dłużnika w zakresie korekty odliczonej kwoty podatku naliczonego,
projektowany wzór zawiera obok danych identyfikacyjnych podatnika (wierzyciela), również
dane identyfikacyjne kontrahenta (dłużnika), numer faktury, datę upływu terminu płatności oraz
kwoty korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów z chwilą przekazania do uzgodnień
z członkami Rady Ministrów.
Stosownie do postanowień § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie przez organ wnioskujący udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.



2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt prawny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na podmioty, które rozliczają podatek od
towarów i usług.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym równolegle
z uzgodnieniami zewnętrznymi.
3. Wpływ projektowanego aktu prawnego:
a) na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na finanse publiczne, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego z uwagi na techniczny
charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,
b) na rynek pracy
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy z uwagi na
techniczny charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,
c) na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d) na sytuację i rozwój regionalny

przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. Źródła finansowania
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w projektowanym rozporządzeniu nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych.
5. Zakres zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.




32/10/EP
3

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: