eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.

projekt dotyczy zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów osiąganych przez polskich rezydentów ze źródeł położonych w Republice Islandii, na metodę wyłączenia z progresją

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 673
  • Data wpłynięcia: 2012-08-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1294

673


Druk nr 673

Warszawa, 22 sierpnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-83-12




Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Protokołu między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Islandii o zmianie Umowy
między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej a Rządem Republiki Islandii w
sprawie unikania podwójnego
opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w
zakresie podatków od dochodu i
majątku, sporządzonej w Reykjaviku
dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego w
Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.



W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.


Z poważaniem

(-) Donald Tusk
 
 
 
 
 
 
 








Projekt






U S T A W A
z dnia

o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki
Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku,
sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r.,
podpisanego w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.

Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu
i majątku, sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego
w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





02/08/BS
U Z A S A D N I E N I E

I. Potrzeba i cel sporządzenia Protokołu do Umowy
W związku ze stopniowym otwieraniem przez państwa członkowskie Unii
Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego rynków pracy dla obywateli
Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z założeniami polityki realizowanej przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie zawierania umów o unikaniu
podwójnego opodatkowania, wskazane jest ujednolicenie metod unikania
podwójnego opodatkowania, stosowanych w umowach zawieranych przez
Rzeczpospolitą Polską z tymi państwami (większość tych umów przewiduje, jako
metodę unikania podwójnego opodatkowania, metodę wyłączenia z progresją).
Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i od majątku
przewiduje dwie alternatywne metody unikania podwójnego opodatkowania
– metodę proporcjonalnego zaliczenia oraz metodę wyłączenia z progresją. Metoda
proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu
osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji
podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze
źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda
wyłączenia z progresją polega na tym, że osiągnięty dochód jest zwolniony z podatku
w kraju rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy
obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć
podatek od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.
Najistotniejszym czynnikiem różnicującym obie metody jest to, że stosowanie metody
zaliczenia proporcjonalnego może być niekorzystne dla podatnika, gdy istnieją
znaczące różnice w poziomie opodatkowania między krajem uzyskiwania dochodu
a Rzecząpospolitą Polską.
Jeżeli w Republice Islandii stosowane są dużo wyższe progi podatkowe, a stawki
podatkowe dla określonej wysokości dochodu są niższe niż w Rzeczypospolitej
Polskiej, podatnik zawsze, rozliczając się w Rzeczypospolitej Polskiej z podatku,
obowiązany będzie do dopłaty różnicy między podatkiem do zapłacenia
w Rzeczypospolitej Polskiej a podatkiem zapłaconym za granicą. Przyjęcie metody
wyłączenia z progresją całkowicie eliminuje ten problem.
Zgodnie z art. 23 ust. l obowiązującej obecnie Umowy z Republiką Islandii,
podwójnego opodatkowania dochodów osiąganych przez rezydentów polskich na
terytorium Republiki Islandii unika się przy zastosowaniu metody zaliczenia
proporcjonalnego.
Biorąc pod uwagę powyższe, zachodzi potrzeba zmiany ww. Umowy, obejmującej
zmianę metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów osiąganych przez
polskich rezydentów ze źródeł położonych w Republice Islandii, na metodę
wyłączenia z progresją.

II. Krótka charakterystyka gospodarki islandzkiej
1. Sytuacja gospodarcza
Po pięciu latach solidnego wzrostu gospodarka Islandii znajduje się obecnie
w okresie kryzysu. W latach 2003 – 2007 Islandia zwiększyła swoje PKB o ponad
25% – najwięcej wśród państw uprzemysłowionych. Konsekwencją tak znacznego
wzrostu był brak równowagi makroekonomicznej, zbyt zadłużony sektor prywatny
oraz uzależnienie od finansowania zewnętrznego. Kiedy w 2008 r. pojawiły się
zewnętrzne ograniczenia płynności oraz spadło zaufanie do rynku, islandzka
waluta oraz sektor bankowy znalazły się w niezwykle niekorzystnej sytuacji,
a przegrzana gospodarka dynamicznie się schłodziła. Do obecnego paraliżu sektora
finansowego Islandii i głębokiej zapaści gospodarczej doprowadził splot kilku
istotnych czynników. W 2003 r. rozpoczęto budowę huty aluminium i elektrowni
o wartości odpowiadającej 1/3 PKB Islandii. Inwestycja przyczyniła się do
znacznego zwiększenia deficytu obrotów bieżących, głównie wskutek znacznego
importu kapitału oraz zwiększonego popytu.
Szybki rozwój sektora bankowego Islandii wzmocnił pozycję głównych
uczestników rynku – poziom ich połączonych aktywów wzrósł ze 100% PKB
Islandii w 2004 r. do 923% PKB pod koniec 2007 r., jednocześnie jednak zwiększył
wrażliwość na niekorzystne tendencje na rynkach międzynarodowych. Obniżka
podatków pośrednich i bezpośrednich w 2007 r., która wraz ze wzrostem
wynagrodzeń doprowadziła do dynamicznego zwiększenia wolnych środków
finansowych w dyspozycji gospodarstw domowych, przyczyniła się do przegrzania
islandzkiej gospodarki. W konsekwencji nastąpiło zwiększenie konsumpcji
prywatnej, które wraz z ekstensywnymi inwestycjami prowadziło do wzrostu presji
2

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: