eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa

projekt dotyczy m.in. włączenia członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, wprowadzenia zakazu obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz określenia terminu w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na to stanowisko, umożliwienia weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących bądź już zatrudnionych, doprecyzowania instytucji "awansu wewnętrznego"

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 498
  • Data wpłynięcia: 2012-04-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 645

498


Druk nr 498

Warszawa, 26 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja







Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o pracownikach
samorządowych, samorządzie gminnym,
samorządzie powiatowym i samorządzie
województwa
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Julię Piterę.

(-) Leszek Blanik; (-) Łukasz Borowiak; (-) Beata Bublewicz; (-) Borys
Budka; (-) Krystyna Kłosin; (-) Ewa Kołodziej; (-) Sławomir Kowalski;
(-) Ligia Krajewska; (-) Stanisław Lamczyk; (-) Józef Lassota; (-) Marek
Łapiński; (-) Antoni Mężydło; (-) Konstanty Miodowicz; (-) Killion
Munyama; (-) Paweł Olszewski; (-) Maciej Orzechowski; (-) Paweł Papke; (-
) Julia Pitera; (-) Marek Plura; (-) Halina Rozpondek; (-) Lidia Staroń;
(-) Paweł Suski; (-) Bożena Szydłowska; (-) Tomasz Szymański; (-) Piotr
Tomański; (-) Renata Zaremba.











Projekt


Ustawa

z dnia ……………….

o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, samorządzie gminnym, samorządzie
powiatowym i samorządzie województwa.


Art. 1. W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U.
Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 w ust. 1 w pkt 1 po lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e
w brzmieniu:
,,e) w urzędach dzielnic m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy, zastępca burmistrza
dzielnicy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy;”

2) art. 5 otrzymuje brzmienie:
,,Art. 5.1. W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się
odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej
„sekretarzem”.
2. Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej
czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2,
w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych
jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku
urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, oraz co najmniej dwuletni staż pracy
na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów
publicznych.
3. Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu.
4. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu
zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz
realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
5. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.
6. Nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie później
niż w ciągu 3 miesięcy od opróżnienia stanowiska.
7. Obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia
obowiązków.”.

3) art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
,,3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku
urzędniczym, doradcy lub asystenta może być osoba, która spełnia wymagania określone
w ust. 1 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane
z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.”

4) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
,,Art. 6a. W przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe zastępcy wójta
(burmistrza, prezydenta miasta), starosty, wicestarosty, członka zarządu powiatu, marszałka
województwa, wicemarszałka województwa, członka zarządu województwa, skarbnika
gminy, skarbnika powiatu, skarbnika województwa, sekretarza gminy, sekretarza powiatu,
sekretarza województwa, przewodniczącego zarządu związku jednostek samorządu
terytorialnego, członka zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego, burmistrza
dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, członka
zarządu dzielnicy m.st. Warszawy
lub pracownika samorządowego zatrudnionego na
podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, doradcy lub asystenta właściwy organ
jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego odwołuje
go lub rozwiązuje z nim umowę o pracę najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym
uzyskał informację o fakcie prawomocnego skazania.”.

5) art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

,,1. Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem
urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze
porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na
stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający
kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to
stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został
zatrudniony pracownik.”.

6) w art. 20:
a) dotychczasowe brzmienie przepisu oznacza się ust. 1,
b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
,,2. Awans wewnętrzny może zostać dokonany jedynie w ramach tej samej grupy
stanowisk, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1-3.”.

7) w art. 39 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
,,1a. Pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić stanowiska pomocnicze
i obsługi, na których może być zatrudniona osoba, która nie była skazana
prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia
publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, jeżeli jest to uzasadnione charakterem
zadań wykonywanych na danym stanowisku.”.


Art. 2. W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) art. 98a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,Art. 98a. 1. Jeżeli właściwy organ gminy, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów
art. 383 § 2 i 6 oraz art. 492 § 2 i 5 ustawy, o której mowa w art. 24b ust. 6, oraz art. 5 ust. 2
i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej
przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz art. 6a ustawy o pracownikach samorządowych,
w zakresie dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, wygaśnięcia mandatu
wójta, odwołania ze stanowiska albo rozwiązania umowy o pracę z zastępcą wójta,
sekretarzem gminy, skarbnikiem gminy, kierownikiem jednostki organizacyjnej gminy
i osobą zarządzającą lub członkiem organu zarządzającego gminną osobą prawną,
burmistrzem dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcą burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy,
członkiem zarządu dzielnicy m.st. Warszawy
oraz pracownikiem samorządowym
zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, doradcy lub
asystenta, nie podejmuje uchwały, nie odwołuje ze stanowiska lub nie rozwiązuje umowy
o pracę, wojewoda wzywa organ gminy do podjęcia odpowiedniego aktu w terminie 30 dni.”.


Art. 3. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z
2001r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.) art. 85a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

,,Art. 85a. 1. Jeżeli właściwy organ powiatu, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów
art. 383 § 2 i 6 ustawy, o której mowa w art. 29 ust. 6, oraz art. 5 ust. 2, 3 i 5 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne oraz art. 6a ustawy o pracownikach samorządowych, w zakresie
dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, odwołania ze stanowiska albo
rozwiązania umowy o pracę z członkiem zarządu powiatu, sekretarzem powiatu, skarbnikiem
powiatu, kierownikiem jednostki organizacyjnej powiatu i osobą zarządzającą lub członkiem
organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz pracownikiem samorządowym
zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, doradcy lub
asystenta, nie podejmuje uchwały, nie odwołuje ze stanowiska albo nie rozwiązuje umowy
o pracę, wojewoda wzywa organ powiatu do podjęcia odpowiedniego aktu w terminie 30
dni.”.


Art. 4. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.) art. 86a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

,,Art. 86a. 1. Jeżeli właściwy organ województwa, wbrew obowiązkowi wynikającemu
z przepisów art. 383 § 2 i 6 ustawy, o której mowa w art. 33 ust. 7, oraz art. 5 ust. 2, 3 i 5
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez
osoby pełniące funkcje publiczne oraz art. 6a ustawy o pracownikach samorządowych,
w zakresie dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, odwołania ze stanowiska
albo rozwiązania umowy o pracę z członkiem zarządu województwa, sekretarzem
województwa, skarbnikiem województwa, kierownikiem wojewódzkiej samorządowej
jednostki organizacyjnej i osobą zarządzającą lub członkiem organu zarządzającego
wojewódzką osobą prawną oraz pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie
umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, doradcy i asystenta, nie podejmuje uchwały, nie
odwołuje ze stanowiska albo nie rozwiązuje umowy o pracę, wojewoda wzywa organ
województwa do podjęcia uchwały w terminie 30 dni.”.


Art. 5. Stosunki pracy burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza
dzielnicy m.st. Warszawy oraz pozostałych członków zarządu dzielnicy m.st. Warszawy
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy
przekształcają się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
niniejsza ustawa weszła w życie w stosunki pracy na podstawie wyboru.


Art. 6. Nabór kandydatów na wolne w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy
stanowisko sekretarza, przeprowadza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia
w życie ustawy.

Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE

proponowanej inicjatywy legislacyjnej



Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.) tworzą podwaliny spójnego systemu zarządzania
zasobami ludzkimi w strukturach administracji samorządowej, gwarantując
pracodawcy samorządowemu swobodę decyzyjną w wielu aspektach dotyczących
zatrudnienia i organizacji pracy pracowników samorządowych. Niemniej jednak,
podczas ponad trzyletniego (od 1 stycznia 2009 r.) obowiązywania regulacji zawartych
w ww. akcie normatywnym pojawiły się wątpliwości interpretacyjne, sygnalizowane
przez m.in.: przedstawicieli środowisk samorządowych oraz Najwyższą Izbę Kontroli
w ,,Informacji o wynikach kontroli naboru pracowników na stanowiska urzędnicze
w jednostkach samorządu terytorialnego”
, które uzasadniają wprowadzenie
projektowanych rozwiązań.


Pierwsze z zaproponowanych rozwiązań ma na celu usunięcie wątpliwości
dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Stosowanie
dotychczasowej praktyki zatrudniania członków zarządu dzielnicy m.st. Warszawy na
podstawie umowy o pracę powoduje istotne następstwa w obszarze ich stosunku pracy
(w szczególności w kwestii okresu zatrudnienia pomiędzy wyborem a zawarciem z nimi
stosownej umowy o pracę). Stąd też, proponuje się włączenie członków zarządów
dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na
podstawie wyboru. Wybór stanowi jedną z podstaw nawiązania stosunku pracy, jeżeli
z wyboru wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika [vide art.
73 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94
z późn. zm.)], co w odniesieniu do członków zarządu m.st. Warszawy – jako osób
piastujących w następstwie wyboru mandat zaufania społecznego – znajduje szczególne
uzasadnienie. W ten sposób, pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie
zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, wyszczególnionych
w art. 4 ust. 1 pkt 1 danej pragmatyki pracowniczej, dla których z aktem wyboru wiąże
się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Jednocześnie, na mocy
projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów
dzielnic m.st. Warszawy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia
w życie niniejszej ustawy przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie w stosunki pracy na
podstawie wyboru.


Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje obligatoryjne tworzenie
stanowiska sekretarza w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i w urzędzie
marszałkowskim (art. 5 ust. 1). Zatrudnienie sekretarza podlega procedurze naboru. Art. 11
ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że nabór kandydatów na wolne
stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty

i konkurencyjny. Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co
najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa
w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych (m.in. urzędzie gminy, starostwie
powiatowym, urzędzie marszałkowskim), w tym co najmniej dwuletni staż pracy na
kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach, lub osoba posiadająca co
najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa
w art. 2, oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: