eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia do katalogu zasad planowania przestrzennego nowych wymagań, w tym dotyczącego ładu przestrzennego oraz efektywnego gospodarowania zasobami

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3896
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3896

– 10 –
a następnie, gdy maksymalne w skali gminy zapotrzebowanie na nową
zabudowę, o którym mowa w pkt 1:
a)
nie przekracza sumy powierzchni użytkowej zabudowy, w podziale na
funkcje zabudowy – nie przewiduje się lokalizacji nowej zabudowy poza
obszarami, o których mowa w pkt 2 i 3,
b)
przekracza sumę powierzchni użytkowej zabudowy, w podziale na
funkcje zabudowy – bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę
uzupełnia się o różnicę tych wielkości wyrażoną przez wskazanie
powierzchni użytkowej zabudowy, w podziale na funkcje zabudowy, i
przewiduje się lokalizację nowej zabudowy poza obszarami, o których
mowa w pkt 2 i 3, maksymalnie w ilości wynikającej z uzupełnionego
bilansu;
5)
określa się:
a)
możliwości finansowania przez gminę wykonania systemów komunikacji
i infrastruktury technicznej oraz infrastruktury społecznej, służących
realizacji zadań własnych gminy,
b)
potrzeby inwestycyjne gminy wynikające z konieczności realizacji zadań
własnych, związane z lokalizacją nowej zabudowy na obszarach, o
których mowa w pkt 2 i 3, oraz w przypadku, o którym mowa w pkt 4
lit. b – poza tymi obszarami;
6)
w przypadku gdy potrzeby inwestycyjne, o których mowa w pkt 5 lit. b,
przekraczają możliwości finansowania, o których mowa w pkt 5 lit. a,
dokonuje się zmian w celu dostosowania zapotrzebowania na nową zabudowę
do możliwości finansowania przez gminę wykonania systemów komunikacji i
infrastruktury technicznej oraz infrastruktury społecznej.
3b. Działania, o których mowa w ust. 3a, mogą być powtarzane w całości lub
w części, w tym na zasadzie analizy wariantów lub realizacji procesu iteracyjnego,
także w połączeniu z innymi czynnościami przeprowadzanymi w ramach prac nad
projektem studium.
3c. Określając zapotrzebowanie na nową zabudowę, o którym mowa w ust. 3a
pkt 1, bierze się pod uwagę:
1)
perspektywę nie dłuższą niż 30 lat;
– 11 –
2)
niepewność procesów rozwojowych wyrażoną możliwością zwiększenia
zapotrzebowania w stosunku do wyników analiz nie więcej niż o 30%.”;
8)
w art. 11:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ogłasza w prasie miejscowej i przez obwieszczenie oraz przez zamieszczenie
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy, a
także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu
uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając:
a)
termin dyskusji publicznej, o której mowa w pkt 3a, na co najmniej 7 dni
przed tym terminem,
b)
formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie
krótszy jednak niż 14 dni od dnia zakończenia dyskusji publicznej, o
której mowa w pkt 3a;”,
b)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
urzędu gminy uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium wraz z
załącznikami;”,
c)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania
studium oraz o terminie dyskusji publicznej, o której mowa w pkt 3a,
instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu
studium;”,
d)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) organizuje w urzędzie gminy lub innym dogodnym miejscu dyskusję
publiczną nad kierunkami planowanych zmian;”,
e)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1 lit. b, i sporządza projekt
studium, mając na względzie wyniki dyskusji publicznej, o której mowa w pkt
3a, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego
województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego
województwa lub niewprowadzenia do niego zadań rządowych, uwzględnia
ustalenia programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;”,
– 12 –
f)
w pkt 6:

wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„występuje o uzgodnienie projektu studium z zarządem województwa w
zakresie jego zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego
województwa i z wojewodą w zakresie jego zgodności z ustaleniami
programów, o których mowa w art. 48 ust. 1, a także z dyrektorem
regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie zagospodarowania
obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, oraz występuje o opinie
dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium do:”,

lit. g otrzymuje brzmienie:
„g) właściwych
organów administracji geologicznej w zakresie
udokumentowanych złóż kopalin,”,

uchyla się lit. i,

dodaje się lit. n i lit. o w brzmieniu:
„n) właściwych zarządców dróg publicznych, linii kolejowych, lotnisk, a
także operatorów sieci elektroenergetycznych i gazowych oraz zarządców
terenów zamkniętych wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw
transportu,
o)
właściwego komendanta powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w
zakresie ochrony przeciwpożarowej;”,
g)
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
urzędu gminy uzyskane uzgodnienia i opinie, w tym opinię gminnej komisji
urbanistyczno-architektonicznej;”,
h)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu studium wraz z
prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na co
najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt, wraz z prognozą
oddziaływania na środowisko, do publicznego wglądu oraz publikuje w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy na
okres co najmniej 21 dni, organizując w tym czasie dyskusję publiczną nad
przyjętymi w projekcie studium rozwiązaniami;”,
– 13 –
i)
po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) rozpatruje uwagi, o których mowa w pkt 11, w terminie nie krótszym niż
21 dni przed dniem przedłożenia projektu studium radzie gminy do
uchwalenia;”;
9)
po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Jeżeli wójt, burmistrz albo prezydent miasta lub rada gminy stwierdzą
konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie studium, w
tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu studium – czynności, o których
mowa w art. 11, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian, przy
czym czynności, o których mowa w art. 11 pkt 10–12, ponawia się zawsze.
2. Przedmiotem ponowionych czynności może być jedynie część projektu studium
objęta zmianą.”;
10) w art. 12:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Studium uchwala rada gminy, po rozstrzygnięciu, w odrębnej uchwale, o
sposobie rozpatrzenia uwag, o których mowa w art. 11 pkt 12. Część tekstowa i
graficzna studium wraz z uzasadnieniem przyjętych w studium rozstrzygnięć
stanowi załącznik do uchwały o uchwaleniu studium.”,
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Uchwały, o których mowa w ust. 1, podlegają jedynie łącznemu
zaskarżeniu.”;
11) w art. 14:
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Do uchwały, o której mowa w ust. 1, dołącza się uzasadnienie
wskazujące w szczególności cel, zakres merytoryczny oraz główne kierunki
planowanych ustaleń.
2b. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, wraz z załącznikami zamieszcza się w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy.”,
b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz albo
prezydent miasta wykonuje analizy dotyczące zasadności przystąpienia do
sporządzenia planu miejscowego i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z
– 14 –
ustaleniami studium, przygotowuje materiały do opracowania planu miejscowego
oraz ustala niezbędny zakres prac planistycznych.”;
12) w art. 15:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu
miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium
oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem, wraz z
uzasadnieniem. W uzasadnieniu przedstawia się w szczególności:
1)
sposób realizacji wymogów wynikających z art. 1 ust. 2–4;
2)
zgodność z wynikami analizy, o której mowa w art. 32 ust. 1, wraz z datą
uchwały rady gminy, o której mowa w art. 32 ust. 2;
3)
wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy.”,
b)
w ust. 2:

pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu,
maksymalną i minimalną intensywność zabudowy jako wskaźnik
powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki
budowlanej, maksymalny udział procentowy powierzchni zabudowy,
minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w
odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalną wysokość
zabudowy, minimalną i maksymalną liczbę miejsc do parkowania, w tym
miejsca przeznaczone na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę
parkingową i sposób ich realizacji, oraz sposób usytuowania budynków w
stosunku do dróg, w tym linie zabudowy od dróg, i gabaryty obiektów;”,

dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) zasady wydzielania nowych działek budowlanych, w tym ich minimalną
powierzchnię.”,
c)
w ust. 3:

po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) granice obszarów wymagających przeprowadzenia scalenia i wymiany
gruntów;”,
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: