eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo działalności gospodarczej

Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo działalności gospodarczej

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów przejściowych wynikających z częściowego uchylenia ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (SDG), które zostaną zastąpione przepisami ustawy - Prawo działalności gospodarczej (PDG), a także z konieczności wprowadzenia licznych zmian w szeregu ustaw odrębnych będących konsekwencją PDG

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3808
  • Data wpłynięcia: 2015-08-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3808

– 6 –
5)
15% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 31 grudnia
2017 r.;
6)
10% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy od dnia 1 stycznia
2018 r.
2. Maksymalną intensywność pomocy udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom
podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz
o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do
maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Podwyższenia nie
stosuje się w przypadku dużych projektów inwestycyjnych.
3. W przypadku pomocy regionalnej udzielanej przedsiębiorcy na realizację dużego
projektu inwestycyjnego maksymalną wartość pomocy ustala się według wzoru:
I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0 x C),
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
I – maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,
R – maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej dla obszaru, na
którym jest zlokalizowany duży projekt inwestycyjny,
B – wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą
równowartość 50 mln euro, a nieprzekraczającą równowartości 100 mln euro,
C – wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą
równowartość 100 mln euro.
4. Przez duży projekt inwestycyjny należy rozumieć nową inwestycję, której koszty
kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro według kursu
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia udzielenia ulgi.
5. Nową inwestycję rozpoczętą przez tego samego przedsiębiorcę lub innego
przedsiębiorcę należącego do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 44
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.2))
w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prac nad inną inwestycją objętą pomocą w tym
samym podregionie wyróżnionym na poziomie trzecim (NTS 3), zgodnie z przepisami

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 613, z 2014 r.
poz. 768 i 1100 oraz z 2015 r. poz. 4, 978 i 1045.
– 7 –
wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.3)), uznaje się za część tej inwestycji.
§ 8. 1. Udzielanie ulg, o których mowa w § 1 ust. 1, zgodnie z warunkami określonymi
w niniejszym rozporządzeniu, nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Projekt pomocy indywidualnej wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, w
przypadku gdy:
1)
łączna wartość pomocy regionalnej udzielonej ze wszystkich źródeł przekraczałaby
kwotę wartości pomocy obliczonej zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020
(Dz. U. poz. 878) dla nowej inwestycji o kosztach kwalifikujących się do objęcia
pomocą w wysokości 100 mln euro;
2)
przedsiębiorca ubiegający się o pomoc zakończył działalność gospodarczą wchodzącą w
zakres tej samej klasy działalności, określonej zgodnie z rozporządzeniem (WE)
nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie
statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie
określonych dziedzin statystycznych, na terytorium państwa będącego stroną
porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym w okresie dwóch lat
poprzedzających dzień złożenia wniosku o pomoc albo w dniu złożenia wniosku o
pomoc ma zamiar zakończyć taką działalność w okresie dwóch lat od zakończenia
inwestycji objętej ulgą.
§ 9. Podmiot udzielający pomocy regionalnej informuje przedsiębiorcę o numerze
referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego jest udzielana pomoc.
§ 10. 1. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie
kosztów inwestycji zalicza się poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi w
spłacie administracyjnej kary pieniężnej i związane z inwestycją, pomniejszone o naliczony

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 2, z 2014 r.
poz. 1161 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 855.


– 8 –
podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika
z odrębnych przepisów, wydatki na:
1)
rzeczowe aktywa trwałe, do których zalicza się:
a)
grunty lub prawo ich użytkowania wieczystego,
b) budynki i budowle oraz ich wyposażenie związane z realizacją inwestycji, w
szczególności:
– maszyny i urządzenia, w tym systemy i sieci teleinformatyczne,
– narzędzia, przyrządy i aparaturę,
– wyposażenie techniczne do prac biurowych,
– urządzenia infrastruktury technicznej wymienione w art. 143 ust. 2 ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015
poz. 782, 985 i 1039);
2)
wartości niematerialne i prawne, do których zalicza się wydatki na transfer technologii
przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy
technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2;
3)
czynsz najmu lub dzierżawy gruntów, budynków i budowli, pod warunkiem że najem i
dzierżawa będą trwać przez okres co najmniej dwóch lat w przypadku małego i
średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego przedsiębiorcy - co najmniej pięciu lat
od przewidywanego terminu zakończenia realizacji inwestycji;
4)
czynsz najmu lub dzierżawy rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych, z wyłączeniem gruntów, budynków i budowli, w
przypadku gdy najem i dzierżawa mają postać leasingu finansowego oraz obejmują
zobowiązanie do nabycia rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.
2. W przypadku dużego przedsiębiorcy wydatek określony w ust. 1 pkt 2 uwzględnia się
w wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów
inwestycji w wysokości nieprzekraczającej 50 % wartości wydatków, o których mowa w
ust. 1.
3. Wartości niematerialne i prawne określone w ust. 1 pkt 2 powinny spełniać łącznie
następujące warunki:
– 9 –
1)
być wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc, obliczaną
na podstawie kosztów inwestycji, w zakładzie zlokalizowanym na obszarze, w którym
jest realizowana inwestycja;
2)
być nabyte od osoby trzeciej na warunkach rynkowych, przy czym kupujący i
sprzedający nie sprawują wzajemnej kontroli w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady
(WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji
przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw)
(Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40);
3)
być ujęte w aktywach małego i średniego przedsiębiorcy oraz pozostać w jego
posiadaniu przez okres co najmniej trzech lat, a w przypadku dużych przedsiębiorców –
przez okres co najmniej pięciu lat;
4)
podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości.
4. Cenę nabycia i koszt wytworzenia rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości.
5. W przypadku przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w sektorze
transportu, w zakresie transportu drogowego i lotniczego, do wydatków kwalifikujących się
do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną nie zalicza się kosztów zakupu środków
transportu i urządzeń transportowych.
6. W przypadku dużego przedsiębiorcy nabywane aktywa, o których mowa w ust. 1
pkt 1, powinny być nowe.
7. W przypadku gdy przed nabyciem przedsiębiorstwa w stosunku do jego składników
udzielono już pomocy publicznej, ceny nabycia tych składników nie zalicza się do kosztów
kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji.
§ 11. 1. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie
kosztów wynagrodzenia zalicza się poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi w
spłacie administracyjnej kary pieniężnej i związane z nowo utworzonymi miejscami pracy:
1)
dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników obejmujące wynagrodzenie
przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym;
– 10 –
2)
opłacone od tego wynagrodzenia obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne
ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
2. Za nowo zatrudnionych pracowników uważa się pracowników zatrudnionych w
związku z realizacją inwestycji, w wyniku której tworzone są nowe miejsca pracy, jednak nie
później niż w okresie trzech lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji.
§ 12. 1. Warunkiem dopuszczalności pomocy jest:
1)
złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie ulgi w spłacie administracyjnej kary
pieniężnej przed rozpoczęciem prac nad inwestycją;
2)
zobowiązanie się przedsiębiorcy do pokrycia co najmniej 25% wydatków
kwalifikujących się do objęcia pomocą poniesionych ze środków własnych, przy czym
przez środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez
przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w formie:
kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji i poręczeń na
warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku;
3)
utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej
trzech lat w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego
przedsiębiorcy – co najmniej pięciu lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji, przy
czym nie jest niezgodna z warunkami utrzymania inwestycji wymiana przestarzałych
instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym w tym okresie, o
ile działalność gospodarcza zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono
pomocy, przez minimalny wymagany okres;
4)
w przypadku pomocy obliczanej na podstawie kosztów wynagrodzenia – utworzenie
nowych miejsc pracy w okresie trzech lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji i
utrzymanie nowo utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej trzech lat w
przypadku małego i średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego przedsiębiorcy –
co najmniej pięciu lat od dnia ich utworzenia.
2. Przez rozpoczęcie prac nad inwestycją należy rozumieć podjęcie budowy, a także
prac polegających na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego
lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub maszyn, z
wyłączeniem wstępnych studiów wykonalności.
3. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest zobowiązany do złożenia pisemnego
oświadczenia, że:
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: