eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo działalności gospodarczej

Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo działalności gospodarczej

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów przejściowych wynikających z częściowego uchylenia ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (SDG), które zostaną zastąpione przepisami ustawy - Prawo działalności gospodarczej (PDG), a także z konieczności wprowadzenia licznych zmian w szeregu ustaw odrębnych będących konsekwencją PDG

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3808
  • Data wpłynięcia: 2015-08-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3808

– 11 –
1)
utrzyma przez okres pięciu lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców –
przez okres trzech lat, nowo utworzone miejsca pracy oraz dotychczasowy stan
zatrudnienia na poziomie nie niższym niż średnie zatrudnienie z ostatnich 12 miesięcy
poprzedzających rozpoczęcie realizacji inwestycji;
2)
wniesie wkład własny w finansowanie kosztów inwestycji w wysokości co najmniej
25%.
4. Warunkiem udzielenia pomocy dla inwestycji niebędących dużymi projektami
inwestycyjnymi jest otrzymanie od podmiotu udzielającego pomocy, przed rozpoczęciem
prac nad inwestycją, decyzji o udzieleniu pomocy.
5. Warunkiem udzielenia pomocy na duży projekt inwestycyjny, której wartość
przekracza progi określone w niniejszym rozporządzeniu, jest otrzymanie od podmiotu
udzielającego pomocy, przed rozpoczęciem prac nad inwestycją, pisemnego potwierdzenia w
formie postanowienia, że projekt, z zastrzeżeniem ostatecznych wyników szczegółowej
weryfikacji, kwalifikuje się do otrzymania pomocy, gdyż spełnia warunki określone w
rozporządzeniu.
6. Pomoc może być udzielona dużemu przedsiębiorcy, jeżeli we wniosku, o którym
mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, wykaże wystąpienie efektu zachęty, o którym mowa w art. 6
rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre
rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
7. Wykazanie efektu zachęty następuje przez analizę porównawczą wskazującą na
możliwość wystąpienia co najmniej jednej z poniższych okoliczności w porównaniu do
sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku udzielenia pomocy:
1)
znaczącego zwiększenia rozmiaru inwestycji w następstwie otrzymania pomocy;
2)
znaczącego zwiększenia rynku właściwego w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia
16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 184), w
wyniku realizacji inwestycji w następstwie wsparcia jej pomocą;
3)
znaczącego zwiększenia nakładów inwestycyjnych przez dużego przedsiębiorcę na
inwestycję w następstwie otrzymania pomocy;
4)
znaczącego przyspieszenia zakończenia realizacji inwestycji w następstwie otrzymania
pomocy;
5)
możliwości realizacji inwestycji jedynie w przypadku udzielenia pomocy.
– 12 –
§ 13. 1. Podmiot udzielający pomocy wysyła potwierdzenie, o którym mowa w § 12
ust. 5, wraz z postanowieniem o zawieszeniu postępowania w związku z obowiązkiem
notyfikacji Komisji Europejskiej projektu pomocy.
2. Potwierdzenie, o którym mowa w § 12 ust. 5, nie może stanowić podstawy do
roszczeń o przyznanie i wypłatę pomocy.
§ 14. 1. Pomoc obliczana na podstawie kosztów inwestycji może być udzielana wraz z
pomocą obliczaną na podstawie kosztów wynagrodzenia, pod warunkiem że łączna wielkość
pomocy na tę samą inwestycję nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy określonej
w § 7, przy czym przy ustaleniu wielkości pomocy bierze się pod uwagę wyższe kwoty
wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji
albo kosztów wynagrodzenia.
2. Wartość pomocy sumowana z wartością innej pomocy na realizację tej samej
inwestycji, w tym z pomocą de minimis oraz pomocą udzielaną ze środków pochodzących z
budżetu Unii Europejskiej, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do
objęcia pomocą lub tej samej inwestycji, nie może przekroczyć wartości pomocy ustalonej
jako iloczyn maksymalnej intensywności, o której mowa w § 7.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

PREZES RADY MINISTRÓW




– 13 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia opracowano w związku z projektowanymi zmianami ustawy z
dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r.
poz. 267, z późn. zm.4)) (KPA), procedowanymi w ramach prac nad projektem ustawy –
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo działalności gospodarczej (UD223), w których
proponuje się wprowadzenie do systemu prawa przepisu upoważniającego do wydania aktu
wykonawczego określającego szczegółowe warunki udziela ulg w spłacie administracyjnej
kary pieniężnej.
W przepisach KPA zakłada się wprowadzenie następujących ulg:
1) odroczenie terminu uiszczenia lub rozłożenie na raty administracyjnej kary pieniężnej;
2) odroczenie lub rozłożenie na raty zaległej administracyjnej kary pieniężnej;
3) umorzenie w całości lub w części zaległej płatności administracyjnej kary pieniężnej lub
odsetek za zwłokę.
Niektóre z ww. ulg mogą stanowić pomoc publiczną. W projekcie przyjęto, że pomoc
publiczna udzielna w związku z przyznaniem ulgi będzie dotyczyć jedynie regionalnej
pomocy inwestycyjnej.
Zróżnicowanie wielkości pomocy z uwagi na region, w jakim na być realizowana
inwestycja objęta pomocą, uwzględnia przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (Dz. U.
poz. 878).
Rozporządzenie będzie określało m.in. rodzaje inwestycji, maksymalną wielkość
pomocy związanej z udzieleniem ulgi, warunki przyznania pomocy w zależności z od
wielkości przedsiębiorcy (mały, średni albo duży) oraz wprowadzało rozróżnienie pomocy,
której udzielenie nie będzie wymagało notyfikacji Komisji i której udzielenie będzie
podlegało temu obowiązkowi.
Do pomocy udzielanej na podstawie przedmiotowego rozporządzenia co do zasady nie
stosuje się przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz
z 2015 r. poz. 211 i 702.
– 14 –
uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu
art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. L 187 z 26.06.2014, str. 1), jednakże, w niezbędnym
zakresie, w odniesieniu do instytucji, które należy rozumieć w tak samo, w projekcie
rozporządzenia wprowadzono odpowiednie odesłania także to tego aktu prawnego.
Rozporządzenie powinno wejść w życie po upływie standardowego terminu 14 dni od
dnia jego ogłoszenia.






















07/54rch
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: