eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo działalności gospodarczej

Rządowy projekt ustawy - Prawo działalności gospodarczej

projekt dotyczy uregulowania podstawowych zagadnień związanych z podejmowaniem i wykonywania oraz zawieszaniem i zakończeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców krajowych i zagranicznych na terytorium RP, w tym praw i obowiązków przedsiębiorców oraz zadań organów władzy publicznej w tym zakresie, a także problematyki dotyczącej działalności regulowanej oraz kontroli działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3807
  • Data wpłynięcia: 2015-08-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3807

okres zawieszenia oraz wprowadziło moż liwość zawieszenia stosowania wymogów
wynikających z przyznanego zezwolenia lub wpisu do rejestru działalności
regulowanej (uwaga zgłoszona w ramach prac KWRiST).
4. Uwagi dotyczące mediacji - Partnerzy wyraż ali wątpliwości czy zaproponowany
instrument będzie skuteczny i czy organy administracji będą chciały z niego
korzystać. Ministerstwo Gospodarki w piśmie kierującym projekt ustawy do
konsultacji zapytało partnerów o wybór wariantu kosztów mediacji. Partnerzy
opowiedzieli się za ponoszeniem wszystkich kosztów przez organ. W wyniku
zgłoszonych uwag i analiz własnych Ministerstwo Gospodarki zdecydowało
o przyjęciu
modelu
kompromisowego
uwzględniającego
uwagi
resortów
i samorządów, w którym wszyscy uczestniczy spotkania mediacyjnego ponoszą
koszty w równym stopniu.
5. Uwagi dotyczące organizacji przedsiębiorców - Ministerstwo Gospodarki nie
uwzględniło tych uwag, które wskazywały na konieczność wprowadzenia
obligatoryjnego członkostwa przedsiębiorców w organizacjach, bądź zawęż enia
kręgu organizacji, których będą dotyczyły nowe przepisy. Kwestia fakultatywności
bądź obligatoryjnosci członkowstwa w organizacjach przedsiębiorców wykracza
poza zakres projektu.
6. Uwagi dotyczące reglamentacji działalności gospodarczej - Uwagi zgłaszane przez
partnerów miały w większości charakter doprecyzowujący obecnie obowiązujące
przepisy i harmonizujący z odrębnymi ustawami. W tym zakresie uwagi zostały
uwzględnione przez Ministerstwo Gospodarki.
7. Uwagi dotyczące kontroli - Partnerzy poparli nowe rozwiązania takie jak
wprowadzenie tzw. "analizy ryzyka" (kontrola na podstawie identyfikacji
prawdopodobieństwa naruszenia prawa) oraz moż liwość złoż enia do sądu skargi na
postanowienie organu kontroli. Ministerstwo Gospodarki nie uwzględniło tych uwag
dotyczących kontroli, które nadmiernie odchodziłyby od ustalonych standardów
kontroli. W odpowiedzi na niektóre postulaty wprowadzono zasady pobierania
próbek i dokonywania oględzin.
8. Uwagi dotyczące nakładania administracyjnych kar pienięż nych - Partnerzy poparli
wprowadzenie dyrektyw wymiaru kar administracyjnych oraz przesłanki odstąpienia
od wymierzenia kary. Ministerstwo Gospodarki nie uwzględniło tych uwag, które
wykraczały poza przyjęte przez Radę Ministrów założ enia.
9. Uwagi dotyczące innych ustaw szczegółowych zmienianych projektem -
zaproponowane zmiany miały charakter legislacyjno-techniczny i w większości
zostały uwzględnione przez Ministerstwo Gospodarki.
3

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia
w sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków
mediatora w postępowaniu administracyjnym

Na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia …. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.
U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wysokość wynagrodzenia mediatora za prowadzenie
spotkania mediacyjnego oraz wydatki mediatora podlegające zwrotowi.
§ 2. Wynagrodzenie mediatora za wszystkie spotkania mediacyjne przeprowadzone w
terminie 3 miesięcy, o którym mowa w art. 42 ustawy z dnia … – Prawo działalności
gospodarczej, wynosi: za pierwsze posiedzenie … złotych, za każde kolejne - …. złotych,
łącznie nie więcej niż … zł.
§ 3. Zwrotowi podlegają udokumentowane i niezbędne wydatki mediatora poniesione
w związku z przeprowadzeniem spotkania mediacyjnego na pokrycie kosztów:
1) przejazdów – w wysokości i na warunkach określonych w przepisach dotyczących
wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi
zatrudnionemu w państwowej i samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
podróży służbowej na obszarze kraju;
2) wynajmu pomieszczenia niezbędnego do przeprowadzenia spotkania mediacyjnego,
w wysokości nieprzekraczającej … złotych za jedno spotkanie;
3) korespondencji, w wysokości nieprzekraczającej … złotych.
§ 4. Wydatki mediator dokumentuje za pomocą faktur lub rachunków albo kopii tych
dokumentów, a w razie ich braku - za pomocą oświadczenia.

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1254).
– 2 –

§ 5. W przypadku braku udziału organu lub strony w spotkaniu mediacyjnym,
mediatorowi przysługuje zwrot poniesionych wydatków w wysokości … zł.
§ 6. Wynagrodzenie mediatora, będącego podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia
podatku od towarów i usług, określone w § 2 oraz wydatki związane z przeprowadzeniem
spotkania mediacyjnego, o których mowa w § 3, podwyższa się o obowiązującą stawkę
podatku od towarów i usług przewidzianą dla tego rodzaju czynności w przepisach o podatku
od towarów i usług
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

MINISTER
ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI

W POROZUMIENIU:
MINISTER GOSPODARKI

– 3 –

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia ma na celu realizację upoważnienia ustawowego zawartego w
art. 45 ust. 3 ustawy z dnia ... – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. ...) .
Celem projektu jest określenie stawek mediatorów w sprawach administracyjnych, w
których stroną jest przedsiębiorca w sprawach związanych z podejmowaniem,
wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej, w sposób zapewniający wysoką
jakość usług mediacyjnych i zagwarantowanie, że spotkania mediacyjne w sprawach
administracyjnych będą prowadzone przez wykwalifikowanych mediatorów.
Propozycje kładą nacisk na znaczenie sprawności postępowania przy prowadzeniu
spotkania mediacyjnego. Szybkość zakończenia postępowania, efekty w postaci odciążenia
organów i korzyść jaką odniosą przedsiębiorcy ze sprawnego załatwienia sprawy zależy w
dużej mierze od tego, jak umiejętnie mediator poprowadzi spotkanie mediacyjne.
Wysokość wynagrodzenia mediatora powinna zostać określona biorąc pod uwagę
również ten aspekt sprawnego prowadzenia spotkania mediacyjnego, w związku z tym w
projekcie rozporządzenia proponuje się wyższe stawki za przeprowadzenie pierwszego
spotkania mediacyjnego, natomiast niższe za każde kolejne spotkanie. W rezultacie
mediatorzy powinni zostać zmotywowani do takiego prowadzenia mediacji, aby nie
doprowadzała ona od zbędnego przedłużania postępowania administracyjnego. Z drugiej
strony ich wysokość została skorelowana z korzyścią jaką osiągnie przedsiębiorca – strona
postępowania – uczestniczący w spotkaniu mediacyjnym. Stawki wynagrodzenia mediatorów
zostały ustalone w taki sposób, aby przyciągnąć najlepszych specjalistów i
sprofesjonalizować usługi mediacyjne.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia
2016 r. Termin ten jest spójny z terminem wejścia w życie przepisów ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji
zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).


Projekt



R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A A D M I N I S T R A C J I I C Y F R Y Z A C J I
z dnia
w sprawie trybu dokonywania wpisu na listę mediatorów, aktualizacji danych
i informacji objętych wpisem, sposobu potwierdzania spełnienia warunków wpisywania
na listę oraz wzoru wniosku o wpis na listę mediatorów
Na podstawie art. 47 ust. 10 ustawy z dnia …. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.
U. poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb dokonywania wpisu na listę mediatorów i aktualizacji danych i informacji w niej
zawartych;
2) sposób potwierdzania spełnienia warunków wpisania na listę oraz rodzaj dokumentów
załączanych do wniosku o wpis;
3) wzór wniosku o wpis na listę mediatorów.
§ 2. Wniosek o wpis na listę mediatorów do wybranego wojewody, w obszarze
właściwości którego mediator będzie ustanowiony, składa się na formularzu według wzoru
stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§ 3. 1. Osoba fizyczna ubiegająca się o wpis na listę mediatorów załącza do wniosku:
1) oświadczenie o niekaralności za przestępstwo umyślne oraz umyślne przestępstwo
skarbowe;
2) oświadczenie, że nie jest prowadzone przeciwko niej postępowanie o przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego;
3) dokumenty potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia
mediacji;
4) w przypadku cudzoziemca, oświadczenie, że zna język polski w zakresie niezbędnym do
prowadzenia spotkań mediacyjnych;
5) oświadczenie, że posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1254).

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: