eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo działalności gospodarczej

Rządowy projekt ustawy - Prawo działalności gospodarczej

projekt dotyczy uregulowania podstawowych zagadnień związanych z podejmowaniem i wykonywania oraz zawieszaniem i zakończeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców krajowych i zagranicznych na terytorium RP, w tym praw i obowiązków przedsiębiorców oraz zadań organów władzy publicznej w tym zakresie, a także problematyki dotyczącej działalności regulowanej oraz kontroli działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3807
  • Data wpłynięcia: 2015-08-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3807

dla organów lub państwowych jednostek organizacyjnych właściwych dla
przedsiębiorcy i może zostać zmieniona wyłącznie w drodze wznowienia
postępowania oraz że nie zmienia się interpretacji, w wyniku której nastąpiły
nieodwracalne skutki prawne.
Obowiązujące na gruncie SDG rozwiązania zapewniają przedsiębiorcy uzyskanie
interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej wszelkich obciążeń
publicznoprawnych, do realizacji których jest on obowiązany. Przedsiębiorcy
często korzystają z uprawnień przewidzianych w przedmiotowych przepisach.
Zgodnie z zasadą identyfikacji przedsiębiorcy po numerze NIP we wniosku o
wydanie interpretacji nie jest potrzebny numer w EDG ani numer w KRS.
Ponadto, na wzór rozwiązań przewidzianych w Ordynacji podatkowej dla
interpretacji podatkowych, przepisy PDG dotyczące interpretacji gospodarczych
zostaną uzupełnione o instytucje: wezwania do uzupełnienia wniosku, zwrotu
opłaty za wniosek, m.in. w przypadku cofnięcia wniosku w całości lub w części,
użycia środków komunikacji elektronicznej dla doręczenia interpretacji.
W sprawach dotyczących interpretacji nie będzie stosowany art. 49 PDG
(informowanie o niespełnionych przesłankach). Mając na względzie cel
postępowania w sprawie wydania interpretacji, obowiązek informowania
przedsiębiorcy o niespełnionych przesłankach nie może bowiem prowadzić do
wydania interpretacji zgodnej z oczekiwaniami wnioskodawcy.
5. Rozdział 4. Organizacje przedsiębiorców
1) Art. 52 i art. 53. Przepisy ogólne o organizacjach przedsiębiorców
Utrzymana została norma z art. 12 SDG oraz uzupełniona jednocześnie zasadą,
zgodnie z którą zbiorowe i indywidualne interesy przedsiębiorców mogą być
reprezentowane przez organizacje społeczne wspierające rozwój przedsiębiorczości
w postępowaniach administracyjnych, sądowoadministracyjnych i sądowych, na
zasadach określonych w przepisach odrębnych (k.p.a., Ordynacja podatkowa,
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i k.p.c.).
Ponadto projektowane przepisy przewidują prawo organizacji przedsiębiorców do
uczestnictwa w konsultacjach publicznych w toku procesu legislacyjnego.
Jednocześnie przepisy PDG utrzymują dobrowolność udziału przedsiębiorców w
organizacjach oraz korzystania z ich reprezentacji.
39

Celem działalności zrzeszonych przedsiębiorców jest przyczynianie się do
tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspieranie inicjatyw
gospodarczych przedsiębiorców.
Obecny stopień rozwoju rynku dojrzał do tego, aby umożliwić organizacjom
przedsiębiorców szerszy udział w kształtowaniu warunków prowadzenia
działalności gospodarczej.
2) Art. 54. Wykonywanie zadań w sferze publicznej
Wprowadzono do PDG przepisy, na podstawie których organizacjom społecznym
wspierającym rozwój przedsiębiorczości będzie można powierzyć wykonywanie
pewnych zadań w sferze publicznej, przy czym krąg podmiotów oraz zakres
przedmiotowy powierzanych zadań będą określały przepisy ustaw odrębnych.
Powierzenie zadań powinno następować w trybie konkursu uregulowanego ustawą
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Przede wszystkim prawo wykonywania zadań powierzonych będzie przysługiwać
tylko organizacjom spełniającym określone wymagania. Niezależnie od dziedziny
gospodarki, każda taka organizacja powinna wykazać się odpowiednim
doświadczeniem, znajomością branży i obowiązującymi regulacjami. Istotne jest
również, aby organizacja była wiarygodna. Nie tylko powinna dawać rękojmię
należytego wykonywania zadań, ale także przestrzegać – zaaprobowanego przez
organ administracji publicznej – regulaminu postępowania w sferze zleconej.
PDG wskazuje ramowe warunki powierzenia, które będą uszczegółowione w
ustawach i rozporządzeniach, w których ustawodawca chciałby z takiej możliwości
skorzystać. W szczegółowych aktach normatywnych zostaną określone warunki
powierzenia wykonywania określonych zadań, sposób monitorowania
wykonywania tych zadań oraz przesłanki cofnięcia powierzenia.
Równocześnie, w zakresie wykonywania zadania ze sfery publicznej, osoby
zaangażowane w to zadanie będą korzystały z ochrony właściwej przy
wykonywaniu zadań publicznych.

48 K. Bojarski Samorząd gospodarczy – czy wolność mnogością się mierzy? w: Wolność działalności
gospodarczej i jej ograniczenia. Problematyka prawna i aksjologiczna, pod red. M. Karpiuka,
Almamer Szkoła Wyższa, Warszawa 2011, s. 275.
49 Organizacje reprezentujące przedsiębiorców działają na podstawie na przykład: ustawy z dnia
22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. Nr 17, poz. 92, z późn. zm.), ustawy z dnia 30 maja 1989 r.
o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195, z późn. zm.) lub ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.).
50 Dz. U. z 2014 r. poz. 1118.
40

Tego typu współpraca sektora publicznego i prywatnego – w określonych ramach i
granicach – może przynieść istotne korzyści, zmniejszając presję na sektor
publiczny i pozwalając na wykorzystanie wiedzy i doświadczenia uczestników
rynku.
W PDG wprowadzono ogólne, ramowe warunki powierzenia organizacjom
przedsiębiorców wykonywania zadań publicznych. Tak wykonywane zadania będą
musiały być poddane ścisłemu reżimowi w zakresie bezstronności, rzetelności i
otwartości. Organizacje przedsiębiorców nie będą bowiem mogły podejmować
działań ograniczających wolność działalności gospodarczej lub godzących w
uczciwą konkurencję. Powyższe, ogólne kryteria powierzenia z PDG będą
dokładnie określone przez przepisy dotyczące poszczególnych zadań i obszarów.
Jeżeli powierzenie będzie w istocie zleceniem udzielanym odpłatnie, a kryterium
wyboru organizacji miałby być koszt wykonania zadania, wówczas zastosowanie
będą miały przepisy o zamówieniach publicznych.
Przykładem działalności, która będzie mogła – w następstwie zmian przepisów
ustaw szczegółowych – być wykonywana przez organizacje, będzie działalność w
zakresie wykonywania zadań na rzecz jakości towarów i usług; zostanie ona uznana
za zadanie w sferze publicznej.
Zaproponowane rozwiązania są korzystne nie tylko dla rzetelnych przedsiębiorców,
ale także dla konsumentów, i mogą stanowić istotne odciążenie administracji
publicznej. Walorem powierzenia wykonywania zadań przez organizacje
przedsiębiorców będzie możliwość skorzystania z wiedzy o realiach rynkowych,
której niekiedy nie mają organy administracji publicznej. Wykonywanie np.
kontroli jakości usług i towarów przez organizacje przedsiębiorców ma tę zaletę, że
rzetelnością badań zainteresowani są sami przedsiębiorcy. Ich interes gospodarczy
będzie silnym bodźcem do przeprowadzania działań w sposób obiektywny i
prawidłowy.
Działania organizacji przedsiębiorców na rzecz jakości towarów i usług należy
odróżnić przy tym od wykonywania ustawowych obowiązków organów
administracji publicznej w zakresie nadzoru i kontroli przestrzegania norm i
przepisów powszechnie obowiązujących.
41

6. Rozdział 5. Reglamentacja działalności gospodarczej
Z uwagi na szczególny charakter działalności objętej reglamentacją, PDG reguluje ten
obszar w sposób kompleksowy.
Rozdział 5 PDG reguluje podstawowe zasady dotyczące działalności reglamentowanej
w zakresie koncesji, zezwoleń, działalności regulowanej, które docelowo znajdą się w
ustawach szczegółowych określających dodatkowe warunki wykonywania działalności
gospodarczej. W art. 55 i art. 56 projektu umieszczono przepisy wspólne dla wszystkich
rodzajów działalności reglamentowanej.
1) Art. 55–72. Koncesje
Dotychczasowe instytucje prawne dotyczące koncesji, regulowane SDG, zostały
przejęte przez PDG. Wykaz rodzajów działalności gospodarczej, której podjęcie i
wykonywanie wymaga uzyskania koncesji, zostanie zamieszczony w załączniku
nr 1 do PDG. Pozostałe przepisy dotyczące koncesji pozostaną bez zmian.
2) Art. 73–83. Działalność regulowana
a) ograniczenie przesłanek stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności
decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej
Ograniczono przesłanki stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności
decyzji o zakazie wykonywania działalności regulowanej (obecny art. 71 ust. 2
SDG) tylko do przypadków złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia
niezgodnego ze stanem faktycznym oraz stwierdzenia przez organ
administracji publicznej prowadzący rejestr działalności regulowanej
„rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności
regulowanej przez przedsiębiorcę” (obecny art. 71 ust. 1 pkt 1 i 3 SDG).
Dodatkowo uzupełniono normę prawną ujętą w art. 73 SDG o przepis
uniemożliwiający wykreślenie z RDR na wniosek przedsiębiorcy, jeżeli trwa
postępowanie prowadzące do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru na
podstawie decyzji o zakazie wykonywania działalności (art. 71 ust. 1 SDG).
Przepisy PDG uwzględniają wymogi prawa UE, gdy wpis do rejestru nie jest
wymagany od przedsiębiorcy wykonującego w Rzeczypospolitej Polskiej
działalność transgraniczną.
Obowiązujące przepisy przewidują nałożenie na podmiot wykonujący
działalność regulowaną daleko idących i natychmiastowych konsekwencji w
przypadku nieusunięcia naruszeń warunków wymaganych do wykonywania
42

działalności regulowanej w wyznaczonym terminie (art. 71 ust. 1 pkt 2 SDG),
niezależnie od wagi i skali stwierdzonych nieprawidłowości. Sankcja zakazu
wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem może być w
niektórych przypadkach zbyt surowa i nieproporcjonalna do naruszenia.
W przypadku zajścia potrzeby wstrzymania działalności przedsiębiorcy przy
wystąpieniu przesłanki określonej w art. 71 ust. 1 pkt 2 SDG (tj. nieusunięcia
naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej
w wyznaczonym przez organ terminie), rygor natychmiastowej wykonalności
decyzji będzie mógł być nałożony w trybie art. 108 k.p.a. Zgodnie z tym
przepisem decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę
zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa
narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes
społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
Dodatkowo skutkiem decyzji z art. 71 ust. 1 SDG jest wykreślenie
przedsiębiorcy z RDR i brak możliwości ubiegania się o ponowny wpis przez
3 lata (art. 71 ust. 3 i 4 oraz art. 72 SDG). W celu uniknięcia tych negatywnych
konsekwencji przedsiębiorcy po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu
postępowania w trybie art. 71 ust. 1 SDG składają wnioski o wykreślenie na
podstawie art. 73 tej ustawy.
b) rodzaje działalności regulowanej
Zgodnie z postulatem ustawy w załączniku do ustawy wskazano wszystkie
rodzaje działalności regulowanej.
Powyższe stanowi realizację postulatu zupełności PDG, porządkując
jednocześnie przepisy przedmiotowego rozdziału. Obecnie w przepisach SDG
w art. 46 wymieniono koncesje według rodzaju, w art. 75 zezwolenia według
ustaw. W przypadku działalności regulowanej SDG tylko odsyła do ustaw
szczegółowych.
c) instytucje wspólne dla działalności regulowanej
W PDG uregulowano instytucje wspólne dla wszystkich rodzajów działalności
regulowanej.
43

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: