eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

– 11 –

związane z pracą na posiedzeniu. Stawki wynagrodzenia wskazane w projekcie
rozporządzenia zostały określone na poziomie górnej granicy wynagrodzenia wskazanej
w projekcie ustawy. Granica ta została ustalona natomiast przez odniesienie się do stawki
wynagrodzenia zasadniczego profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej,
określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Źz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.).
Komisja otrzyma narzędzia służące sprawowaniu skutecznego nadzoru nad prawidłowym
funkcjonowaniem systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego.
Projektowane rozporządzenie wymienia w tym zakresie:
– weryfikację prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych,
– możliwość zlecenia wizytacji egzaminu, i zapoznania się z jej wynikami,
– badanie protokołu z przeprowadzonego egzaminu.
Prace egzaminacyjne będą sprawdzane i oceniane przez komisje egzaminacyjne działające
przy podmiotach uprawnionych. Wynik egzaminu będzie zaś stanowił podstawę wydania
przez Komisję certyfikatu poświadczającego znajomość języka na danym poziomie. W celu
zapewnienia rzetelności oceny prac egzaminacyjnych przewiduje się, że Komisja dokona
sprawdzenia poprawności oceny dokonanej przez ww. komisje egzaminacyjne. Weryfikacji
będzie poddany każdy z przeprowadzonych egzaminów, badana zaś będzie część prac
wyłoniona zgodnie z kluczem wskazanym w projekcie rozporządzenia.
Podstawą wydania certyfikatu będzie wynik ustalony przez przewodniczącego komisji
egzaminacyjnej, zatem nawet stwierdzenie przez Komisję nieprawidłowości w ocenie prac nie
będzie stanowiło podstawy zmiany oceny końcowej z egzaminu. Skutkiem stwierdzenia
nieprawidłowości będzie zlecenie wizytacji następnego egzaminu, na którym funkcję
przewodniczącego komisji egzaminacyjnej będzie pełniła osoba pełniąca tę funkcję na
egzaminie ocenionym w nieprawidłowy sposób. Podmiotem odpowiedzialnym za ustalenie
wyników egzaminu jest przewodniczący komisji egzaminacyjnej w związku z tym wizytacja
będąca następstwem stwierdzonych nieprawidłowości została powiązana właśnie z nim, nie
zaś z podmiotem uprawnionym.
Poza wizytacją zlecaną w ww. przypadku, Komisja uzyska uprawnienie do jej zlecania na
podstawie analizy ryzyka ustalonej według kryteriów uzgodnionych z ministrem właściwym
do spraw szkolnictwa wyższego. Zakłada się, że Komisja będzie dążyła do poddania kontroli
– 12 –

w drodze wizytacji wszystkie podmioty uprawnione, analiza ryzyka ma zaś posłużyć
ustaleniu priorytetów w tym zakresie.
W projekcie rozporządzenia przewidziano, że podmiotem odpowiedzialnym za
przeprowadzenie naboru na wizytatorów będzie Biuro . Przeprowadzając nabór, Biuro będzie
miało na względzie konieczność zapewnienia wizytatora, która zostało oparte na zakazie
istnienia stosunku prawnego pomiędzy wizytatorem a podmiotem uprawnionym, objętym
wizytacją.
Nie w każdym przypadku wizytacja egzaminu musi oznaczać konieczność zapoznania się
wizytatora z wszystkimi aspektami jego zorganizowania i przeprowadzenia.
W celu ukierunkowania działań wizytatora i zwrócenia uwagi na obszary zagrożone
wystąpieniem nieprawidłowości Komisja może przekazać wizytatorowi wytyczne dotyczące
zakresu wizytacji.
Należy zwrócić uwagę na to, że rozporządzenie nie zawiera wskazania terminu
powiadomienia podmiotu uprawnionego o planowanej wizytacji egzaminu. W związku
z brakiem takiego wskazania, nie ma obowiązku informacji w tym zakresie. Rozwiązanie to
miało na celu zwiększenie efektywności wizytacji – należy założyć, że kontrola, której
podmiot uprawniony się nie spodziewa wyraźniej wskaże obszary zawierające
nieprawidłowości niż kontrola zapowiedziana. Z drugiej strony trzeba przyjąć, że możliwość
wystąpienia niezapowiedzianej kontroli będzie dla podmiotu uprawnionego elementem
motywującym go do stałego czuwania nad zgodnością organizowanych przez siebie
egzaminów z określonymi standardami.
Komisja zobowiązana jest do prowadzenia listy egzaminatorów uprawnionych do
przewodniczenia komisjom egzaminacyjnym, Komisja została zobligowana również do
organizowania szkoleń, których ukończenie jest jednym z wymogów nabycia uprawnienia do
wpisu na ww. listę. Za ustalenie merytorycznego zakresu szkolenia odpowiedzialna jest
Komisja, projektowane rozporządzenie wskazuje jedynie, że program ma obejmować
zagadnienia z zakresu warunków i trybu organizowania egzaminów. Celem tego wskazania
jest zapewnienie dysponowania przez przewodniczącego szczegółową wiedzą pozwalającą na
przeprowadzenie egzaminu zgodnie z obowiązującymi standardami i umożliwiającą
reagowanie w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości, zakłada się bowiem, że komisje
egzaminacyjne będą podmiotami pracującymi ściśle z wytycznymi przewodniczących.
Projektowane przepisy zobowiązują Komisję do zdawania ministrowi właściwemu do spraw
– 13 –

szkolnictwa wyższego sprawozdań z funkcjonowania systemu certyfikacji. Coroczne
sprawozdania powinny zostać poprzedzone analizą opartą na informacjach od wszystkich
podmiotów angażujących się w funkcjonowanie systemu (podmioty uprawnione,
egzaminatorzy, osoby przystępujące do egzaminów). Wynikiem przeprowadzonej analizy
mogą być rekomendacje dotyczące usprawnień przedstawiane ministrowi wraz
z ww. sprawozdaniem.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej


– 14 –

Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 9 marca 2015 r.
w sprawie Komisji do Spraw Poświadczania Znajomości Języka
Polskiego jako Obcego
ródło: ustawa o zmianie ustawy o języku
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
polskim
oraz
ustawy
o
organizacji

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Zalecenia ALTE wydane w ramach audytu
lub Podsekretarza Stanu
Źr hab. Źaria Lipińska
z 2008 r.
-Nałęcz

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Marek Korowajczyk, Zastępca Źyrektora Źepartamentu Współpracy
Nr w wykazie prac legislacyjnych Rady
Międzynarodowej, tel: 22 52 92 266,
Ministrów:
e-mail: marek.korowajczyk@nauka.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W związku z planowaną decentralizacją systemu certyfikacji języka polskiego jako obcego przewiduje się nową rolę
i nowe zadania Komisji do Spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Przesłankami wydania
rozporządzenia są: zapewnienie podstaw organizacyjnych służących sprawności funkcjonowania Komisji oraz
zapewnienie Komisji środków służących sprawnemu wykonywaniu jej zadań.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązania:
1. Projekt rozporządzenia zapewni podstawy organizacyjne funkcjonowania Komisji, m. in. przez określenie sposobu trybu
zgłaszania kandydatów na członków Komisji przez podmioty uprawnione do organizowania egzaminów. Zakłada się
bowiem, że liczba kandydatów na stanowisko w Komisji będzie większa niż liczba samych stanowisk. Projektowane
przepisy regulują organizację pracy Komisji wskazując, m. in. na podział zadań członków Komisji, tryb podejmowania
decyzji, tryb zwołania pierwszego posiedzenia, sposób wynagradzania członków Komisji. Zgodnie z projektem
rozporządzenia obsługę administracyjną i techniczną Komisji będzie sprawowało Biuro Wymiany Międzynarodowej
i Uznawalności Wykształcenia.
2. Zapewnienie możliwości skorzystania ze środków służących wykonywaniu funkcji nadzorczych i koordynacyjnych
nastąpi przez wskazanie trybu stosowania narzędzi tego rodzaju opisanych w ustawie. Projekt rozporządzenia szczegółowo
określa sposób badania prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych przez komisje egzaminacyjne. Wskazuje ponadto na
tryb powoływania wizytatorów oraz tryb, w którym wizytacja jest przeprowadzana. Wskazuje się na sposób przygotowania
szkolenia dla egzaminatorów. Możliwość wpływu na kształt systemu (poza czynnościami nadzorczymi) zapewniona
zostanie przez regulację obowiązku dokonywania corocznej analizy funkcjonowania systemu certyfikacji znajomości
języka polskiego jako obcego oraz raportowania jego stanu do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
Komisja otrzyma prawo zgłaszania rekomendacji dotyczących usprawniania tego systemu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Analizie procesu certyfikacji znajomości języka poddane zostały systemy prawne: Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii,
Włoch i Szwecji. W każdym ze zbadanych systemów certyfikacji istnieje instytucja powołana lub wspierana przez rząd,
która sama oferuje oficjalnie uznawany certyfikat albo nadzoruje proces certyfikacji przeprowadzany przez inne instytucje.
Instytucja ta gwarantuje sprawność funkcjonowania zdecentralizowanego systemu certyfikacji koordynując działania
jednostek bezpośrednio odpowiedzialnych za organizację egzaminów.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Komisja do Spraw
1 (14 członków)
Projekt ustawy
Określenie podstaw
Poświadczania Znajomości

organizacyjnych Komisji,
Języka Polskiego jako


wskazanie trybu wykonywania
Obcego
zadań.


Podmioty uprawnione do
ok. 50 podmiotów
BUWiWM – dane szacunkowe
Wskazanie trybu zgłaszania
organizacji egzaminów


kandydatów na członków
(zagraniczne szkoły


Komisji.
wyższe, szkoły językowe
– 15 –

i inne podmioty prowadzące
nauczanie w języku
polskim)

Biuro Uznawalności
1 (4 etaty)

Podmiot odpowiedzialny za
Wykształcenia i Wymiany
obsługę administracyjną
Międzynarodowej
Komisji, nabór ekspertów
przygotowujących zestawy
egzaminacyjne oraz
wizytatorów
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowani partnerzy do udziału w konsultacjach:
– Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego,
– Rada Języka Polskiego,
– Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów,
– Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
– Polska Komisja Akredytacyjna,
– Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
– Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
– Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
– Polska Akademia Nauk,
– Rada Główna Instytutów Badawczych,
– Polska Akademia Umiejętności,
– Komitet Polityki Naukowej,
– Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych,
– Rada Młodych Naukowców,
– Krajowa Reprezentacja Źoktorantów,
– Parlament Studentów RP,
– Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
– Niezależne Zrzeszenie Studentów,
– Zrzeszenie Studentów Polskich,
– Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
– Rada Źziałalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej,
– Konfederacji Lewiatan.
Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: