eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uelastycznienia obowiązujących przepisów w zakresie wymogów dotyczących organizowania imprez masowych, w szczególności meczów piłki nożnej przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa na tych imprezach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2857
  • Data wpłynięcia: 2014-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1707

2857

chuligańskim, gdy jego udział w imprezie masowej zagraża dobrom prawnie
chronionym, nawet jeżeli popełniony przez niego czyn nie był związany z imprezą
masową. Podobnie jak proponowana zmiana w art. 65 ust. 2a ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych, zmiana ta daje narzędzie do wykluczenia z
udziału w masowej imprezie sportowej grup kibicowskich tworzących zagrożenie dla
bezpieczeństwa publicznego poza stadionem.


3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze i prawne.
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych spowoduje pozytywne skutki społeczne,
gospodarcze i prawne.
Wejście w życie projektowanych przepisów powinno uelastycznić
dotychczasowe przepisy dotyczące organizowania imprez masowych i ich
bezpieczeństwa. Zapewni to większą przejrzystość procedur z tym związanych oraz
dostosuje przepisy do aktualnych potrzeb i rzeczywistości związanej z
bezpieczeństwem na imprezach masowych.
Projektowane zmiany nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki.
Ułatwią one jednak organizację imprez masowych, co może wpłynąć pozytywnie nie
tylko na funkcjonowanie podmiotów je organizujących, ale także zapewni
sprawniejszą organizację takich imprez oraz podniesie ich bezpieczeństwo.
Wprowadzenie powyższych zmian korzystnie wpłynie również na poprawę
skuteczności ścigania sprawców wykroczeń związanych z imprezami masowymi i
może spowodować podniesienie poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego.
To z kolei zwiększy poczucie bezpieczeństwa społeczeństwa dotyczącego nie tylko
imprez masowych.
4. Skutki finansowe i źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla
budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt wprowadza szereg przepisów, które będą generować oszczędności
przede wszystkim dla organizatorów imprez masowych, m.in.:
19

a)
skrócenie minimalnego okresu przez jaki organizator ma obowiązek
przechowywać materiały niezawierające dowodów mających znaczenie
dla toczących się postępowań do 30 dni,
b)
ograniczenie obowiązku wyposażenia w kompatybilne między sobą
systemy elektroniczne tylko do obiektów wykorzystywanych do
organizacji meczów piłki nożnej rozgrywanych w ramach trzech
najwyższych klas rozgrywkowych,
c)
ograniczenie danych przetwarzanych w systemach identyfikacyjnych
do: imienia i nazwiska oraz numeru PESEL,
d)
skrócenie okresu przez jaki przechowywane są dane przez systemy, o
których mowa w art. 13 ust. 2 i 2a,
e)
wprowadzenie możliwości prowadzenia sprzedaży internetowej na
mecze piłki nożnej.
W 2013 r. Policja prowadziła działania zabezpieczająco-ochronne dla 6.906
imprez masowych. Wśród tych imprez 306 zakwalifikowanych zostało jako imprezy
masowe podwyższonego ryzyka,(4.4%). W związku z imprezami masowymi, w 2013
r. Policja skierowała do działań 348.360 policjantów, z czego 93.494 policjantów
zostało zaangażowanych do działań związanych z zabezpieczeniem imprez
masowych podwyższonego ryzyka, co stanowiło 26,8 % całości sił. Na realizację
działań związanych z przeprowadzaniem imprez masowych w 2013 roku Policja
wydała 57.695.935 zł, z czego 16.631.811 zł na działania związane z
przeprowadzaniem imprez masowych podwyższonego ryzyka (28,8 % ogółu kosztów
poniesionych na zabezpieczenie imprez masowych). Największe koszty Policja
poniosła w związku z zabezpieczeniem meczów piłki nożnej – 38.611.248 zł (66,9 %
ogółu), w tym w związku z zabezpieczeniem meczów piłki nożnej zakwalifikowanymi
jako imprezy masowe podwyższonego ryzyka – 16 249 156 zł. Na działania
związane z przeprowadzaniem pozostałych masowych imprez sportowych Policja
przeznaczyła w 2013 roku 4.661.285 zł (8,1 % ogółu kosztów), natomiast w związku
z imprezami masowymi artystyczno-rozrywkowymi – 14.423.402 zł ( 25 % ogółu
kosztów). W związku z przeprowadzonymi w 2013 roku imprezami masowymi straty
w mieniu wyniosły 117 766 zł, z czego 34,6 % stanowiły straty poniesione w mieniu
policyjnym (40 779 zł), natomiast w mieniu pozapolicyjnym wyniosły 76 987 zł.
Wprowadzenie w art. 29 ust. 5a możliwości doręczeń zezwoleń, ich odmów
oraz opini , o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2, za pomocą środków komunikacji
20

elektronicznej oraz pakiet zmian w art. 36 oraz art. 38 i art. 39, dotyczących
bezpośredniego przekazywania i otrzymywania informacji, o których mowa w art. 36
ust. 2 i art. 40, przez komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji oraz
komendantów powiatowych (rejonowych, miejskich) Policji, skróci czas potrzebny na
wykonanie tych czynności oraz wpłynie na oszczędności materiałów biurowych, co w
konsekwencji może również przynieść oszczędności finansowe.
5. Założenia projektu aktu wykonawczego, który ma być wydany na podstawie
art. 17a ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych

Zgodnie z proponowanym przepisem określenie wymogów technicznych
infrastruktury sektorów stojących na stadionach pozostaje we właściwości Ministra
Infrastruktury i Rozwoju, w porozumieniu z Ministrem Sportu i Turystyki oraz
Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Przedmiotowe rozporządzenie powinno wprowadzić niżej przedstawione
rozwiązania:
1. Konieczność uzyskania pozwolenia (w tym nadzoru budowlanego) na
użytkowanie obiektu/stadionu, na którym mają być udostępnione miejsca
stojące powinno być możliwe:
a) po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, zgodnie
z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – w
przypadku stadionu, który jest przystosowany do oferowania miejsc
stojących,
b) po wcześniejszym spełnieniu wymagań opisanych w art. 71 ustawy
Prawo budowlane – w przypadku stadionu, który dotychczas nie był
przystosowany do oferowania miejsc stojących.
2. W celu zachowania obecnego poziomu bezpieczeństwa na stadionach, na
których powstaną sektory z miejscami stojącymi, obok konieczności
spełnienia standardów budowlanych i konstrukcyjnych, należy również
zapewnić odpowiednie warunki dotyczące redukcji zagrożeń związanych z
zachowaniami kibiców, jak również warunki ewakuacji kibiców z sektorów
stojących, warunki dotarcia ekip ratowniczych oraz sposób nadzorowania
liczby kibiców, którzy będą zajmować sektora z miejscami stojącymi.
21

3. Udostępnienie miejsc stojących powinno polegać na przekształceniu
siedzisk stosowanych na potrzeby miejsc stojących, z zachowaniem
możliwości ponownego ich przystosowania do miejsc stojących.
4. Wymóg przekształcenia jednego miejsca siedzącego wyłącznie w jedno
miejsce stojące. Uważamy za konieczne zachowanie dotychczasowej
pojemności sektorów między innymi z uwagi na bezpieczeństwo
uczestników oraz zasady ich identyfikacji.
5. Należy określić maksymalny stosunek miejsc stojących na stadionie do
wszystkich miejsc udostępnianych przez organizatora uczestnikom meczu
piłki nożnej. Nie powinny one przekraczać 20% pojemności stadionu.
6. Organizator meczu piłki nożnej zamierzający udostępnić miejsca stojące
zarówno dla kibiców drużyny gospodarzy, jak również kibiców drużyny
gości, powinien być zobowiązanych do ich odseparowania w sposób
opisany w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych.
7. Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, o którym mowa w art. 29
ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, w warunkach
przeprowadzenia imprezy masowej powinno zawierać zgodę organu, o
którym mowa w art. 24 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, na
udostępnienie przez organizatora miejsc stojących.
8. Wymagania techniczne oraz sposób kontroli stanu technicznego bariery i
elementów rozdzielających, zabezpieczających przed naporem tłumu.

6. Konsultacje społeczne
W czasie prac nad projektem ustawy brali udział m. in. przedstawiciele
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Sprawiedliwości, Krajowej Rady
Sądownictwa, Ekstraklasy S.A., PZPN oraz przedstawiciele stowarzyszeń kibiców,
którzy zgłaszali swoje uwagi w odniesieniu do proponowanych zmian w ustawie.
Projekt nie został jednak poddany konsultacjom w rozumieniu art. 34 ust. 3
regulaminu Sejmu.
7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
22

Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz
niektórych innych ustaw nie jest objęty powszechnie wiążącymi przepisami prawa
Unii Europejskiej.












23

strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: