eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku sporządzania przez zarządy województw planów inwestycyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi jako uzupełnienia wojewódzkich planów gospodarki odpadami; w zakresie planowania gospodarki odpadami komunalnymi; plany te będą podstawą do wydatkowania środków publicznych unijnych i krajowych oraz mają zawierać niezbędne inwestycje w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2769
  • Data wpłynięcia: 2014-08-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 122

2769

– 7 –
22) Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej.
Swoje opinie przedstawili:
1) Minister Środowiska,
2) Minister Spraw Zagranicznych,
3) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
4) Główny Inspektor Ochrony Środowiska,
5) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
6) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
7) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
8) Polska Izba Gospodarcza – Ekorozwój,
9) Przewodniczący Zespołu Eksperckiego ds. Ochrony Środowiska,
10) Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej.
Z własnej inicjatywy swoje opinie przedstawiły Stowarzyszenie Producentów Cementu,
konfederacja Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Komunalny Gmin „Czyste
Miasto Czysta Gmina”, Krajowa Izba Gospodarcza.
Większość przedstawionych opinii popiera ogólny cel projektowanej ustawy i kierunek
zaproponowanych zmian, dostrzegając zasadność wprowadzenia obowiązku sporządzania
przez zarządy województw planów inwestycyjnych w zakresie gospodarki odpadami
komunalnymi. Zawarte w opiniach krytyczne uwagi dotyczyły konkretnych, szczegółowych
rozwiązań.
W szeregu opinii postulowano zmianę przepisów projektu przewidujących, że plany
inwestycyjne w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi będą zatwierdzane przez
ministra właściwego do spraw środowiska oraz uniemożliwiających sejmikowi województwa,
uchwalającemu wojewódzki plan gospodarki odpadami dokonywanie zmian w zakresie planu
inwestycyjnego zatwierdzonego przez ministra. Podnoszono, iż regulacja wprowadzająca
instytucję zatwierdzania przez ministra środowiska planów inwestycyjnych, a także
zakazująca wnoszenia uwag przez sejmik województwa do tej części wojewódzkiego planu
gospodarki odpadami, która jest związana z planem inwestycyjnym narusza zasadę
samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w wykonywaniu zadań własnych. Uwagi
te uwzględniono. Wprowadzona zastała zasada, zgodnie z którą plany inwestycyjne polegają
zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw środowiska.
– 8 –
W wyniku przedstawionych opinii skrócono także okresy przewidziane na
przedstawianie opinii dotyczących projektu wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
i projektu planu inwestycyjnego.
W trakcie prac nad projektem ustawy uwzględniono również, podnoszony w opiniach,
postulat wprowadzenia obligatoryjności wydania przez ministra właściwego do spraw
środowiska rozporządzenia określającego sposób i formę sporządzania wojewódzkiego planu
gospodarki odpadami oraz wzór planu inwestycyjnego.
Duża część uwag dotyczyła przepisów formułujących definicję ponadregionalnej
instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Uwagi te, po pierwsze, dotyczyły rozszerzenia zakresu definicji, tak aby objąć nim
instalacje, które przygotowują odpady do ponownego użycia, recyklingu i odzysku oraz
uzupełnienia definicji w taki sposób, aby ponadregionalną instalacją do przetwarzania
odpadów komunalnych była także współspalarnia odpadów.
Po drugie, uwagi wskazywały na niedookreśloność definicji ponadregionalnej instalacji
do przetwarzania odpadów komunalnych, sygnalizując konieczność jej doprecyzowania
poprzez wskazanie, że instalacją taką jest spalarnia odpadów komunalnych, o mocy
przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania zmieszanych odpadów
komunalnych o cieple spalania powyżej 6 MJ/kg suchej masy.
Po trzecie, opinie wskazywały na konieczność odstąpienia od propozycji utworzenia
ponadregionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
W części opinii postulowano również odstąpienie od propozycji zmiany pojęcia
instalacji zastępczej oraz określenia obszaru województwa jako jednego regionu gospodarki
odpadami komunalnymi.
Uwag tych nie uwzględniono.
W wyniku zgłoszonych opinii skreślono art. 3 projektu niniejszej ustawy przewidujący
dodanie pkt 4 w art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko. Mając na uwadze, że zgodnie z art. 46 pkt 2 tej ustawy
przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają projekty
polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu,
telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa,
– 9 –
rybołówstwa, turystyki i wykorzystania terenu, opracowywanych lub przyjmowanych przez
organy administracji, wyznaczających ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć
mogących znacząco oddziaływać na środowisko – stwierdzono, że już w obecnym brzmieniu
ustawa gwarantuje objęcie planów inwestycyjnych strategiczną oceną oddziaływania na
środowisko, jeżeli wyznaczają one ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących
znacząco oddziaływać na środowisko.
Część postulatów dotyczyła wydłużenia terminu zaktualizowania przez sejmiki
województw wojewódzkich planów gospodarki odpadami oraz dostosowania uchwał
w sprawie wykonania tych planów do wymagań projektowanej ustawy. Postulaty te, biorąc
pod uwagę czasochłonność odpowiednich procedur (konieczność pozyskania środków
pieniężnych oraz wyłonienia wykonawcy aktualizacji wojewódzkiego planu gospodarki
odpadami wraz z planem inwestycyjnym w drodze postepowania przetargowego, terminy
opiniowania projektów planów, konieczność przeprowadzenia procedury strategicznej oceny
oddziaływania na środowisko) uwzględniono ustalając termin na aktualizację i dostosowanie
maksymalnie do dnia 31 grudnia 2015.
Zgłaszane uwagi wskazywały na potrzebę wprowadzenia okresu przejściowego dla
obecnych instalacji zastępczych, tak aby umożliwić podmiotom prowadzącym te instalacje
dostosowanie ich do wymogów instalacji regionalnych do przetwarzania odpadów
komunalnych i wpisanie do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Uwagi te zostały
uwzględnione w projekcie ustawy.
W przedstawionych opiniach sugerowano również szereg innych poprawek, także
poprawek o charakterze legislacyjnym. Część z nich, uznana za zasadne, została przyjęta,
część „skonsumowała” się w wyniku wprowadzenia innych nowych rozwiązań.
Po przeprowadzeniu drugiego czytania na 56. posiedzenia Senatu w dniu 11 czerwca
2014 r. wpłynęły opinie Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami, Przedsiębiorstwa
Komunalnego Sp. z o.o. w Wieluniu oraz ponowna opinia Krajowej Izby Gospodarki
Odpadami, które nie zostały uwzględnione w pracach nad projektem ustawy.
W dniu 6 sierpnia 2014 r. zostało przekazane Marszałkowi Senatu, przyjęte przez Radę
Ministrów „Stanowisko Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o odpadach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 615 i 615s)”. W dokumencie tym Rada
Ministrów pozytywnie oceniła rozwiązania legislacyjne zawarte w projekcie wniesionym do
– 10 –
Marszałka Senatu, natomiast negatywnie odniosła się do unormowań znajdujących się
w sprawozdaniu komisji senackich (druk nr 615S), wprowadzających:
– wydłużenie terminów opracowywania wojewódzkich planów gospodarki odpadami
do dnia 31 grudnia 2015 r., oraz
– instytucję „opiniowania” przez ministra właściwego do spraw środowiska planów
inwestycyjnych będących załącznikami do wojewódzkich planów gospodarki odpadami,
w miejsce (przewidywanego w druku nr 615) „zatwierdzania” tych planów przez ministra.
W omawianym stanowisku Rząd ponadto negatywnie zaopiniował poprawki zgłoszone,
do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (zawartym
w druku nr 615S), podczas drugiego czytania na 56. posiedzenia Senatu w dniu 11 czerwca
2014 r. Poprawki te (zawarte w druku nr 615X) nie uzyskały poparcia Izby i nie zostały
wprowadzone do projektu ustawy, z wyjątkiem poprawki o charakterze redakcyjno-
porządkowym do art. 2 projektu, przewidującego zmiany w ustawie z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Teksty wszystkich zgłoszonych opinii zamieszczone zostały na senackiej stronie
internetowej.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: