eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-I

72) Chmaj i Wspólnicy Kancelaria Radcowska,
73) Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy Spółka Komandytowa,
74) FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz Spółka Komandytowa,
75) Squire Sanders Święcicki Krześniak Spółka Komandytowa,
76) Hałabura Góźdź i Partnerzy Kancelaria Prawna,
77) DLA Piper Wiater Spółka Komandytowa.
Ponadto w stosunku do projektu wypowiedziały się niewymienione powyżej podmioty
zainteresowane rozwiązaniami zawartymi w projekcie ustawy. Kompletna lista podmiotów
wraz ze zgłoszonymi uwagami została opublikowana na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji.
Zgłoszone uwagi dotyczyły głównie następujących zagadnień:
I.
Zgodności proponowanych rozwiązań z transponowaną dyrektywą 2008/28/WE.
Podnoszono m.in., że założenia w niewystarczający sposób odzwierciedlają idee, jakie
legły u podstaw dyrektywy 2008/28/WE, jak również niewystarczająco, zdaniem
podmiotów zgłaszających uwagi, wdrażają poszczególne przepisy dyrektywy.
II.
Różnic terminologicznych pomiędzy definicjami określonymi w dyrektywie
2008/28/WE a definicjami zawartymi w projekcie regulacji. Wątpliwości w tym
zakresie wynikły z niewielkich różnic pomiędzy terminologią stosowaną
w obowiązujących aktach prawnych oraz w praktyce a tłumaczeniem dyrektywy
2008/28/WE. Uwagi o charakterze merytorycznym dotyczyły z kolei zmiany niektórych
dotychczasowych definicji lub wprowadzenia nowych definicji. Przy analizie uwag
dotyczących definicji kierowano się zarówno potrzebą jak najwierniejszej transpozycji
przepisów dyrektywy, jak i koniecznością przestrzegania zasad techniki prawodawczej.
W szczególności pojęcia będące zapożyczeniami z języka angielskiego, a umieszczone
w polskim tłumaczeniu dyrektywy 2008/28/WE, zostały przetłumaczone w sposób
możliwie najbardziej precyzyjny. W sposób najbardziej precyzyjny starano się oddać
tłumaczenie ww. dyrektywy i zgodnie z treścią § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej
(Dz. U. Nr 100, poz. 908), który stanowi, iż „w ustawie należy unikać posługiwania się
(...) określeniami lub zapożyczeniami obcojęzycznymi, chyba że nie mają dokładnego
odpowiednika w języku polskim” w projekcie regulacji unikano tego typu zapożyczeń.
87

III. Kar i opłat przewidzianych w założeniach. Kontrowersje w tym zakresie budziły
zarówno kwestie odpowiedzialności i ponoszenia opłat sanacyjnych przez
przedsiębiorców.
IV. Obowiązków
organów administracji oraz funkcjonujących przedsiębiorstw
energetycznych, w tym w szczególności w zakresie finansowania nowych zadań,
prowadzenia rejestrów itp. Wątpliwości podmiotów zgłaszających uwagi dotyczyły
nowych kompetencji poszczególnych organów administracji, a w szczególności Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki.
V.
Domniemanego zwiększenia obciążeń biurokratycznych po wejściu w życie nowych
przepisów. W związku z uwagami ze strony podmiotów gospodarczych, dołożono
wszelkich starań, aby transponowane przepisy, nie naruszając obowiązków
przewidzianych przez prawo Unii Europejskiej, zachowały równowagę pomiędzy
potrzebami wspólnego rynku a nowymi regulacjami. Projektowane rozstrzygnięcia
zmierzają do zmniejszenia obciążeń biurokratycznych tam, gdzie jest to możliwe
(rezygnacja z niektórych obowiązków sprawozdawczych oraz zmniejszenie wymogów
dla prowadzenia działalności gospodarczej).
VI. Relacji mających znaczenie w procesie stosowania prawa pomiędzy projektowanymi
przepisami a innymi przepisami. Wątpliwości budziły projektowane przesunięcia
niektórych przepisów pomiędzy ustawami, mające na celu kompleksowe uregulowanie
kwestii związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw w sektorze odnawialnych
źródeł energii.
VII. Najważniejsze i najczęściej podnoszone kwestie dotyczyły:
1) doprecyzowania przepisów regulacji;
2) wprowadzenie nowych definicji;
3) odformalizowania regulacji dotyczących mikroinstalacji;
4) gwarancji przyłączeń przedsiębiorstw energetycznych działających w sektorze OZE;
5) obowiązku zakupu ciepła wytworzonego w instalacji OZE;
6) obowiązku zakupu energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii
przez zdefiniowany w przepisach ustawy podmiot (sprzedawcę zobowiązanego);
7) gwarancji utrzymania opłaty zastępczej na stałym poziomie;
8) mechanizmów aukcyjnych dotyczących ustalania gwarantowanych cen zakupu
wytwarzanej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
9) potrzebie waloryzacji przydzielanych taryf o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług;
10) rozszerzenia
możliwości
wsparcia
wytwarzania
energii
elektrycznej
88

w mikroinstalacji o wspieranie mikrobiogazowni;
11) określenie prosumentów – wytwórców (wytwarzających energię elektryczną
w mikroinstalacji) na własne potrzeby i wytwórców prowadzących działalność
gospodarczą w mikroinstalacji;
12) sposobu rejestracji działalności gospodarczej i zgodności z przepisami innych ustaw;
13) niezrozumiałego i skomplikowanego systemu kolorowych certyfikatów;
14) niezrozumiałego sposobu wyznaczania cen referencyjnych;
15) nadmiernego skomplikowania zasad udzielania wsparcia, co uniemożliwia racjonalne
szacowanie przyszłych przychodów, a tym samym planowanie inwestycji;
16) nadmiernego skomplikowania i zbiurokratyzowania zasad dla funkcjonowania
mikroźródeł, co eliminuje jakikolwiek efekt zachęty w tym zakresie;
17) zastosowania zmienionych zasad udzielania wsparcia, bez żadnych okresów
przejściowych;
18) sprzeczności zapisów uzasadnienia i OSR z rzeczywistymi danymi dotyczącymi
funkcjonowania poszczególnych sektorów energetyki korzystających ze źródeł
odnawialnych;
19) sposobu przydzielania wsparcia dla instalacji poddawanych modernizacji;
20) wydłużenia okresu wsparcia, a także zmiany sposobu ustalania daty, po
przekroczeniu której wsparcie nie będzie należne;
21) zmiany propozycji w zakresie ustalania opłaty zastępczej;
22) propozycji zmian przepisów szczególnych w innych aktach prawnych;
23) uwag o charakterze redakcyjnym.
Wszystkie zgłoszone uwagi zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem ich zasadności.
Wynikiem przeprowadzonych konsultacji społecznych jest projekt ustawy w brzmieniu
opublikowanym w dniu 31 grudnia 2013 r. oraz kolejne wersje projektu będące przedmiotem
prac rządowych.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projekt ustawy może mieć pośredni wpływ na wzrost wpływów do budżetu państwa
w związku z intensyfikacją rozwoju odnawialnych źródeł energii. Wzrost wpływów do
budżetu państwa będzie związany m.in. z rozwojem przedsiębiorstw i wzrostem zatrudnienia
w sektorach zajmujących się wytwarzaniem nowych urządzeń na potrzeby energetyki
89

odnawialnej, bieżącą konserwacją oraz utrzymaniem tych urządzeń, finansowaniem
inwestycji, jak również wytwarzaniem dużych ilości biomasy niezbędnej do zaspakajania
rosnących potrzeb energetyki odnawialnej.
Ponadto przewiduje się zwiększanie wpływów do budżetu państwa w związku z wyłączeniem
energii wytworzonej w instalacjach nowych i częściowo lub w całości wycofanych z systemu
wsparcia ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Ustawa przewiduje w szczególności brak
zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego za energię elektryczną wyłączoną
z systemu świadectw pochodzenia (energia elektryczna z energetyki wodnej > 5 MW oraz
połowa energii elektrycznej pochodzącej z instalacji spalania wielopaliwowego) oraz energię
objętą wsparciem w postaci mechanizmu aukcyjnego. Prognozuje się, iż w związku
z wprowadzeniem nowych rozwiązań zawartych w ustawie o odnawialnych źródłach energii
ubytek przychodów do budżetu państwa z tytułu zwolnienia z podatku akcyzowego energii
z OZE zmniejszy się w stosunku do scenariusza bazowego o 121 mln zł w 2015 r. oraz
o 486 mln zł w 2024 r.
Rozpoczęcie procesu alokacji wydatków związanych z zatrudnieniem w URE osób
przewidzianych do realizacji zadań określonych ustawą powinno nastąpić w 2015 r.,
niezwłocznie po uchwaleniu ustawy budżetowej, w celu wdrożenia procesów zmierzających
do pozyskania kadr oraz zabezpieczenia potrzeb rzeczowych nowych stanowisk pracy.
Natomiast wzrost zatrudnienia w następujących po sobie latach obowiązywania ustawy
powinien być skorelowany z wdrażaniem do realizacji kolejnych zadań Prezesa URE.
Przewidywany harmonogram pozyskiwania etatów na potrzeby realizacji zadań Prezesa URE
będzie następujący:
1) w roku 2015 – poniesienie wydatków na utworzenie 22 etatów, przewidzianych na
realizację następujących zadań:
a) oszacowanie parametrów na potrzeby ogłoszenia aukcji (od kwietnia 2015 r.) –
3 etaty (2 ekspertów + specjalista),
b) prowadzenie działań związanych z realizacją aukcji, w tym preselekcja (od kwietnia
2015 r.) – 6 etatów (4 ekspertów + 2 specjalistów),
c) weryfikacja (w trakcie aukcji) oświadczeń składanych przez wytwórców w zakresie
dopuszczalnego poziomu pomocy publicznej (od kwietnia 2015 r.) – 6 etatów
(4 ekspertów + 2 specjalistów),
90

d) obsługa prawna nowych zadań, w tym postępowania odwoławcze, wypracowanie
stanowisk, opracowanie wewnętrznych procedur Urzędu (od kwietnia 2015 r.) –
2 etaty (2 ekspertów),
e) kalkulacja wypłat na pokrycie ujemnego salda (od czerwca 2015 r.) – 2 etaty
(2 ekspertów),
f) zarządzanie kadrami (od kwietnia 2015 r.) – 3 etaty (zastępca dyrektora,
2 naczelników);
2) w roku 2016 – poniesienie wydatków na utworzenie kolejnych 12 etatów,
przewidzianych na realizację następujących zadań:
a) prowadzenie działań związanych z realizacją aukcji, w tym preselekcja – 2 etaty
(2 ekspertów),
b) weryfikacja (w trakcie aukcji) oświadczeń składanych przez wytwórców w zakresie
dopuszczalnego poziomu pomocy publicznej – 2 etaty (2 ekspertów),
c) obsługa prawna nowych zadań, w tym postępowania odwoławcze, wypracowanie
stanowisk, opracowanie wewnętrznych procedur Urzędu – 1 etat (ekspert),
d) kalkulacja stawki opłaty OZE netto i jej publikacja – 2 etaty (2 ekspertów),
e) rozliczenie uczestników aukcji z ich obowiązków, polegające na ustaleniu, czy nie
została przekroczona łączna wartość pomocy w formie mechanizmów
i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych
źródeł energii lub wytwarzania biogazu rolniczego – 5 etatów (3 ekspertów +
2 specjalistów);
3) w roku 2017 – poniesienie wydatków na utworzenie kolejnych 6 etatów, przewidzianych
na realizację następujących zadań:
a) rozliczenie uczestników aukcji z ich obowiązków, polegające na ustaleniu, czy nie
została przekroczona łączna wartość pomocy w formie mechanizmów
i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych
źródeł energii lub wytwarzania biogazu rolniczego – 4 etaty (2 ekspertów +
2 specjalistów),
b) wymierzanie kar pieniężnych – 2 etaty (ekspert + specjalista).
W rezultacie w trzecim roku realizacji ustawy zatrudnienie powinno osiągnąć docelowe
40 etatów i utrzymywać się na tym poziomie co najmniej do roku 2020 włącznie.
Szacuje się, że:
− koszt wynagrodzenia zastępcy dyrektora wyniesie 158 484 zł/rok,
91

strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: