eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A

Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A

projekt dotyczy wprowadzenia zobowiązania do zachowania przez Skarb Państwa większościowego pakietu akcji w spółce akcyjnej Grupa LOTOS SA

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 24
  • Data wpłynięcia: 2011-08-04
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 32 dnia 25-01-2013

24


Druk nr 24

Warszawa, 17 listopada 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Panie i Panowie Posłowie
na
Sejm
Rzeczypospolitej
Polskiej


Uprzejmie przekazuję wniesiony w VI kadencji w dniu 4 sierpnia 2011 r.,
na podstawie art. 118 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2, art.
4 ust. 3 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu
inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, a także na podstawie art. 32 ust. 1
regulaminu Sejmu, obywatelski projekt ustawy

- o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy
Lotos S.A
.

Projekt ustawy został wniesiony zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 2,
art. 9 ust. 2 oraz art. 10 ust. 2 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej
przez obywateli.
Do reprezentowania Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej – na podstawie
art. 14 ust. 1 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli –
został wskazany Pan Ireneusz Lipecki – zastępca pełnomocnika Komitetu
Inicjatywy Ustawodawczej, a osobą uprawnioną do jego zastępstwa w pracach nad
projektem ustawy został wskazany Pan Krzysztof Steckiewicz – pełnomocnik
Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej:

MARSZAŁEK SEJMU


(-) Ewa Kopacz
Warszawa, 31 sierpnia 2011 r.

BAS–WAPEiM–2009/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
obywatelskiego projektu ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. (pełnomocnik Komitetu
Inicjatywy Ustawodawczej: Krzysztof Steckiewicz)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. przewiduje nałożenie na
Państwo Polskie obowiązku zachowania większościowego pakietu akcji Grupy
Lotos S.A. Zbycie akcji z naruszeniem tej zasady byłoby nieważne z mocy
prawa. Ponadto projekt przewiduje zobowiązanie ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa do zapewnienia odpowiedniej treści statutu Grupy Lotos S.A.,
gwarantującej Skarbowi Państwa większościową reprezentację w organach
spółki oraz zachowanie większościowego udziału w spółkach bezpośrednio
zależnych kapitałowo od Grupy Lotos S.A.
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze
względu na przedmiot projektu ustawy należy zwrócić uwagę na
przepisy art. 63 ust. 1 i art. 65 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(TfUE) oraz dyrektywę Rady 88/361/EWG z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie
wykonania art. 67 Traktatu (Dz. Urz. WE L 178 z 8.7.1988 r., s. 5).
Przepis art. 63 ust. 1 TfUE wprowadza zasadę swobody przepływu
kapitałów, zgodnie z którą zakazane są wszelkie ograniczenia w przepływie
kapitału pomiędzy państwami członkowskimi oraz pomiędzy państwami
członkowskimi i państwami trzecimi.
Przepis art. 65 TfUE reguluje możliwość uzasadnionego ograniczenia
przez państwa członkowskie swobody przepływu kapitałów.
Dyrektywa Rady 88/361/EWG m.in. wymienia przykłady operacji
finansowych objętych zasadą swobodnego przepływu kapitału.


III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Przewidziane w projekcie rozwiązanie polegające na ustawowym
zagwarantowaniu Skarbowi Państwa większościowego udziału w Grupie Lotos
S.A. niewątpliwie stanowi ograniczenie swobody przepływu kapitałów w
rozumieniu art. 63 ust. 1 TfUE. Zgodnie ze wspomnianą dyrektywą Rady
88/361/EWG inwestycje w akcje przedsiębiorstw są objęte przepisami o
swobodzie przepływu kapitałów. Zagwarantowanie większościowego pakietu
akcji w danej spółce dla Skarbu Państwa zniechęca inwestorów (zwłaszcza
inwestorów strategicznych) do nabywania akcji takiej spółki, gdyż z góry
wiadomo, że nie będą mogli uzyskać decydującego wpływu na działalność
takiej spółki.
Trybunał Sprawiedliwości w swoim orzecznictwie (zob. np. wyroki w
sprawach C-367/98 Komisja przeciwko Portugalii, C-483/99 Komisja przeciwko
Francji i C-503/99 Komisja przeciwko Belgii, C-171/08 Komisja przeciwko
Portugalii) stwierdza, że wprowadzanie lub utrzymywanie przez państwa
członkowskie ograniczeń w swobodnym przepływie kapitałów może być oparte
o art. 65 TfUE lub inny interes publiczny, jeżeli spełnione są następujące
warunki:
• ograniczenie musi być stosowane w sposób niedyskryminacyjny,
• ograniczenie musi być uzasadnione wymogami koniecznymi w interesie
ogólnym,
• ograniczenia muszą być odpowiednie dla osiągnięcia zamierzonego celu,
• ograniczenia nie mogą wykraczać ponad to co konieczne dla osiągnięcia
zamierzonego celu.
Przewidziane w projekcie rozwiązanie będzie stosowane w sposób
niedyskryminacyjny. W jednakowy sposób dotyczyć będzie podmiotów
krajowych i podmiotów z innych państw, w tym z państw członkowskich Unii
Europejskiej.
Autorzy projektu uzasadniają konieczność uchwalenia ustawy m.in.
zachowaniem istniejących relacji gospodarczych, ochroną gospodarki w
regionie pomorskim, zapewnieniem realnego wpływu na charakter
przedsiębiorstwa, stabilizującym wpływem na rynek paliw płynnych w Polsce
oraz wymiernymi wpływami do Skarbu Państwa. Większość z przedstawionych
argumentów ma charakter ściśle gospodarczy i nie może służyć za
usprawiedliwienie ograniczeń w przepływie kapitałów (zob. wyrok Trybunału
Sprawiedliwości w sprawie C-171/08 Komisja przeciwko Portugalii). Można
natomiast wziąć pod uwagę argument o stabilizacji sektora paliw płynnych, co
może mieć związek z bezpieczeństwem publicznym, do którego odnosi się art.
65 ust. 1 lit. b TfUE.

2
Należy uznać, że spełnione są pozostałe dwa warunki. Zagwarantowanie
większościowego pakietu akcji Skarbowi Państwa może wpłynąć stabilizująco
na rynek paliw płynnych i nie są to działania nadmierne w stosunku do
zakładanego celu.

IV. Konkluzje

Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. nie jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej, w szczególności nie jest sprzeczny art. 63 ust. 1 i art. 65
TfUE.



Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3
Warszawa, 31 sierpnia 2011 r.
BAS–WAPEiM–2010/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy obywatelski projekt ustawy o
zachowaniu przez Państwo Polskie większościowego pakietu akcji Grupy
Lotos S.A. (pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej: Krzysztof
Steckiewicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu



Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. przewiduje nałożenie na
Państwo Polskie obowiązku zachowania większościowego pakietu akcji Grupy
Lotos S.A. Zbycie akcji z naruszeniem tej zasady byłoby nieważne z mocy
prawa. Ponadto projekt przewiduje zobowiązanie ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa do zapewnienia odpowiedniej treści statutu Grupy Lotos S.A.,
gwarantującej Skarbowi Państwa większościową reprezentację w organach
spółki oraz zachowanie większościowego udziału w spółkach bezpośrednio
zależnych kapitałowo od Grupy Lotos S.A.
Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. nie zawiera przepisów
zmierzających do wykonania prawa Unii Europejskiej.
Obywatelski projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie
większościowego pakietu akcji Grupy Lotos S.A. nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu.







Szef Kancelarii Sejmu

Lech
Czapla



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: