Senacki projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 13 listopada 2012 r. (sygn. akt K 2/12) ; Projekt przewiduje zwrot emerytom ich świadczeń, do których prawo zostało im w związku z nierozwiązaniem stosunku pracy zawieszone od dnia 1 października 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1844
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r.
- data uchwalenia: 2013-12-13
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 169
1844
Druk nr 1844
Warszawa, 3 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
40. posiedzeniu w dniu 3 października 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy
o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw wraz z projektem tej
ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Wojciecha Skurkiewicza do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 3 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy
o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy zmieniającej ustawę
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Jednocześnie upoważnia senatora Wojciecha Skurkiewicza do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych
ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 291, poz. 1707 oraz
z 2012 r. poz. 1285) po art. 28 dodaje się art. 28a w brzmieniu:
„Art. 28a. 1. Emeryt, który przed dniem 1 stycznia 2011 r. nabył prawo do
emerytury i zrealizował je w okresie od dnia 8 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia
2010 r. i które zostało zawieszone z dniem 1 października 2011 r. na podstawie art. 28
w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn.
zm.)), może do dnia 31 grudnia 2014 r. złożyć wniosek o wypłatę świadczeń za okres,
w czasie którego prawo do emerytury było zawieszone.
2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca emerytom, o których mowa w ust. 1,
emerytury za okres, w czasie którego prawo do emerytury było zawieszone,
z pominięciem tych świadczeń, które wypłacono na podstawie dotychczasowych
przepisów.
3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest obowiązany do wypłaty odsetek od
świadczenia, o którym mowa w ust. 2, w wysokości odsetek ustawowych określonych
przepisami prawa cywilnego.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224,
Nr 134, poz. 903, Nr 205, poz. 1365, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 75, poz. 398,
Nr 149, poz. 887, Nr 168, poz. 1001, Nr 187, poz. 1112 i Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r. poz. 118, 251,
637, 664 i 1548 oraz z 2013 r. poz. 240, 786, 960, 983 i 1036.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. (sygn. akt K 2/12) dotyczącego ustawy z dnia 16
grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 257, poz. 1726, ze zm.). Jego sentencja została ogłoszona 22 listopada 2012 r.
w Dz. U. poz. 1285, a pełny tekst, wraz z uzasadnieniem, w OTK ZU Nr 10A, poz. 121.
Projekt przewiduje zwrot emerytom świadczeń, do których prawo zostało im -
w związku z nierozwiązaniem stosunku pracy - zawieszone od dnia 1 października 2011 r., na
podstawie niekonstytucyjnego, jak orzekł TK, przepisu.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK orzekł, że art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, dodanym przez art. 6
pkt 2 ustawy z 16 grudnia 2010 r., w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do osób, które
nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r., bez konieczności rozwiązania stosunku
pracy - jest niezgodny z zasadą ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez
nie prawa wynikającą z art. 2 Konstytucji.
2.2. Ustawą z 16 grudnia 2010 r. wprowadzono do ustawy o emeryturach i rentach
z FUS obowiązującą już kiedyś regułę, iż prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez
względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia
kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz
którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w
decyzji organu rentowego (art. 103a). Jednocześnie przepis przejściowy w ustawie
zmieniającej, dodającej ów art. 103a, przewidywał, że do emerytur przyznanych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS, w
brzmieniu nadanym nowelizującą ustawą, stosuje się, poczynając od dnia 1 października
2011 r. (art. 28). Oznaczało to, że osoby, które przed 1 stycznia 2011 r. nabyły prawo do
emerytury i z niego korzystały, a jednocześnie były nadal zatrudnione bez uprzedniego
rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywały ją bezpośrednio
– 2 –
przed dniem nabycia prawa do emerytury, musiały rozwiązać stosunek pracy, ponieważ w
przeciwnym razie, ich prawo do emerytury byłoby od 1 października 2011 r. zawieszone.
2.3. Prawo do emerytury powstaje z mocy prawa po spełnieniu się warunków
określonych w ustawie. Warunkami tymi są na ogół wiek i staż pracy. Realizacja tego
uprawnienia następuje po zajściu określonego zdarzenia, zwanego ryzykiem emerytalnym,
określonego przez ustawodawcę. Ustawodawca może zastosować jeden z dwóch sposobów
określenia treści tego ryzyka. Pierwszy, może to być osiągnięcie określonego wieku, zwanego
wiekiem emerytalnym albo prawo do zaprzestania pracy po osiągnięciu określonego wieku
emerytalnego. Emerytura jest tu wypłacana po dożyciu określonego wieku, niezależnie od
dalszego zatrudnienia. Drugi, emeryturę można przyznać nie z tytułu dożycia określonego
wieku, lecz w przypadku zrealizowania prawa do odejścia z rynku pracy po osiągnięciu
określonego wieku. Tutaj nie wystarczy samo osiągnięcie wieku (lub stażu). W konsekwencji,
w tym modelu, ryzyko emerytalne przestaje zachodzić, jeśli emeryt znów zostanie
zatrudniony. Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje rozwiązanie, zgodnie z którym realizacja
prawa do emerytury (w rozumieniu wypłaty świadczenia), może nastąpić dopiero po odejściu
ubezpieczonego z rynku pracy. Treścią ryzyka emerytalnego jest tu prawo do zaprzestania
pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego, a wyrazem zajścia tego ryzyka jest rozwiązanie
stosunku pracy przez ubezpieczonego z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał pracę
bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.
Choć art. 103a znajduje się w ustawie w dziale VIII w rozdziale 2 dotyczącym zasad
zawieszania lub ustalania świadczeń, wśród przepisów mówiących m.in. o tym, że
zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia dotyczy osób, które osiągają przychód
z działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego (art. 104-106), to
w istocie różni się od nich zasadniczo. Art. 103a powinien być traktowany, nie jako przepis
dotyczący reguł łączenia świadczenia emerytalnego i zarobku, lecz jako przepis określający
warunki realizacji prawa do emerytury, a więc określający treść ryzyka emerytalnego.
Potraktowanie art. 103a przez ustawodawcę, jako dotyczącego zawieszenia ustalonego prawa
do emerytury, a nie zasad nabywania tego prawa, pozwoliło mu na uchylenie skutków
wcześniej przyjętej treści ryzyka emerytalnego także w odniesieniu do osób, które w czasie
jej obowiązywania przeszły na emeryturę.
Treść ryzyka emerytalnego zmieniano ostatnio kilka razy. Do końca 1998 r. stosowano
konstrukcję ryzyka, jako prawo do zaprzestania pracy, od 1999 r. obowiązywała koncepcja,
w myśl której świadczenie emerytalne przysługuje po osiągnieciu odpowiedniego wieku
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1844 › Pobierz plik