Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
projekt dotyczy przeznaczenia w latach 2014-2016 ze środków Funduszu Reprywatyzacji corocznie kwoty do 200 mln złotych na finansowanie wypłaty odszkodowań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1799
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1643
1799
Druk nr 1799
Warszawa, 3 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
40 posiedzeniu w dniu 3 października 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji wraz z projektem tej ustawy.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Aleksandra Pocieja do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 3 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji.
Jednocześnie upoważnia senatora Aleksandra Pocieja do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r. poz. 216) po art. 69e dodaje się art. 69f w brzmieniu:
„Art. 69f. 1. W latach 2014–2016 ze środków Funduszu, o którym mowa w art. 56
ust. 1 pkt 1, może być udzielona miastu stołecznemu Warszawie dotacja celowa
z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w art. 215
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r.
Nr 102, poz. 651, z późn. zm.1)).
2. Wysokość udzielonej dotacji w roku budżetowym nie może być wyższa niż
200.000.000 zł.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675,
Nr 143, poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1323, z 2011 r. Nr 64, poz. 341,
Nr 106, poz. 622, Nr 115, poz. 673, Nr 129, poz. 732, Nr 130, poz. 762, Nr 135, poz. 789, Nr 163, poz. 981,
Nr 187, poz. 1110 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 908, 951, 1256, 1429 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 829.
U Z A S A D N I E N I E
Projekt nowelizacji przewiduje przeznaczenie w latach 2014–2016 ze środków
Funduszu Reprywatyzacji corocznie kwoty do 200 mln złotych na finansowanie wypłaty
odszkodowań, o których mowa w art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651, z późn. zm.).
Dekret z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze
m. st. Warszawy (Dz. U. Nr 50 poz. 279) znacjonalizował wszystkie nieruchomości na
obszarze Warszawy. Co do zasady, zgodnie z brzmieniem dekretu, dokonywane są zwroty
nieruchomości, co do których – w wyznaczonym terminie – byli właściciele złożyli wnioski
o ustanowienie wieczystej dzierżawy. Ustawodawca wygasił natomiast wynikające wprost
z dekretu prawo do odszkodowania w przypadku niezłożenia wniosku lub odmowy zwrotu
nieruchomości i ustanowił samoistną podstawę do wypłaty odszkodowań – art. 215 ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Do tych odszkodowań stosuje się
przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dotyczące
odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości.
Dotychczasowe wypłaty z budżetu m. st. Warszawy przekroczyły pół miliarda złotych,
a oczekiwania uprawionych nadal nie zostały zaspokojone.
Narzędziem, którego rolą jest finansowanie roszczeń wynikających z aktów
nacjonalizacyjnych, jest Fundusz Reprywatyzacji, powstały i funkcjonujący na postawie
art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 z późn. zm.).
Z uwagi na treść art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji, w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe wykorzystanie środków
Funduszu Reprywatyzacji w celu realizacji roszczeń, o których mowa w art. 215 ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, mimo że roszczenia z tytułu
przejęcia mienia tzw. „dekretem Bieruta” mają znamiona roszczeń o charakterze
reprywatyzacyjnym, tj. wynikają z przejęcia przez państwo własności prywatnej na podstawie
aktu generalnego dotyczącego określonej kategorii osób lub mienia oraz bez wypłaty
odszkodowania.
– 2 –
W związku z powyższym do czasu ostatecznego rozwiązania problemu dekretu
niezbędne jest przejściowe wsparcie budżetu m. st. Warszawy w realizacji zgłoszonych
roszczeń. Warunkiem wykorzystania środków Funduszu na realizację odszkodowań
ustalonych w oparciu o wskazany art. 215 jest ingerencja ustawodawcy w system prawny
i jednoznaczne wskazanie takiej możliwości w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji.
W projekcie proponuje się dodanie art. 69f do ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji. W myśl tego przepisu, w latach 2014–2016 ze środków
Funduszu Reprywatyzacji będzie mogła być udzielona m. st. Warszawie dotacja celowa
z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w art. 215
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, przy czym wysokość
udzielonej dotacji w roku budżetowym nie będzie mogła być wyższa niż 200.000.000 zł .
Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2013 r., poz. 885 i 938) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania
środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych
funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów
międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Projektowany przepis umożliwi otrzymanie przez m. st. Warszawę z Funduszu
Reprywatyzacji dotacji celowej w rozumieniu art. 127 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (dotacja celowa rozumiana jako środki przeznaczone na
dofinansowywanie zadań realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego). Tryb,
a także zasady udzielania i rozliczania dotacji będzie określała umowa między dysponentem
środków a beneficjentem (odpowiednio Ministrem Skarbu Państwa i Prezydentem
m. st. Warszawy), zawarta na podstawie art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych. Umowa będzie musiała określić, w szczególności:
1)
szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego
wykonania;
2)
wysokość udzielonej dotacji;
3)
termin wykorzystania dotacji;
4)
termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;
5)
termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji;
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1799 › Pobierz plik