Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
projekt dotyczy przeznaczenia w latach 2014-2016 ze środków Funduszu Reprywatyzacji corocznie kwoty do 200 mln złotych na finansowanie wypłaty odszkodowań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1799
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1643
1799
– 3 –
6)
tryb kontroli wykonania zadania.
Fakt zamieszczenia dodawanych przepisów w dziale VII – Przepisy szczególne,
przejściowe i końcowe ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
wynika z tego, iż projektowane regulacje mają charakter incydentalny (nastąpi ich
samoderogacja z systemu prawnego). Błędnym rozwiązaniem z punktu widzenia zasad
techniki prawodawczej byłoby, w celu osiągnięcia celu założonego przez projektodawcę,
modyfikowanie przepisów merytorycznych szczególnych ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (w szczególności art. 56), które to przepisy mają bliżej
nieokreślony czasowy zakres obowiązywania (pozostaną w systemie prawnym do czasu
wyeliminowania ich z niego decyzją prawodawcy, ewentualnie Trybunału Konstytucyjnego).
Ze środków przekazanych w ramach dotacji finansowana będzie wypłata odszkodowań
wynikających z decyzji Prezydenta m. st. Warszawy wydanych po dniu wejścia w życie
nowelizacji (tj. od dnia 1 stycznia 2014 r.). Z uzyskanych od przedstawicieli m. st. Warszawy
informacji wynika, iż w dniu uchwalania projektu nie istniały okoliczności wskazujące na
możliwość zaistnienia problemów intertemporalnych związanych z nowelizacją. Mając to na
uwadze projekt nie zawiera przepisów przejściowych.
Projektowana ustawa nie wyłącza odpowiedzialności Prezydenta m. st. Warszawy
za prawidłowość pod względem formalnym i merytorycznym decyzji wydawanych na
podstawie art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
jak i odszkodowań wypłacanych w następstwie tych decyzji. Proponowane regulacje nie
oznaczają także, iż m. st. Warszawa zwolnione będzie z partycypowania w finansowaniu
wypłaty odszkodowań również ze swoich środków budżetowych.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie negatywnie na bieżącą realizację
zobowiązań Funduszu Reprywatyzacji. Niemniej będzie się wiązało z dodatkowym
obciążeniem Funduszu w latach 2014–2016. Kwota wszystkich odszkodowań zrealizowanych
ze środków Funduszu z tytułu bezprawnej nacjonalizacji mienia, w skali całego kraju,
wyniosła w latach 2010–2012 średnio 195 mln złotych rocznie. Należy przy tym zauważyć, iż
Fundusz Reprywatyzacji dysponuje środkami finansowymi w wysokości ponad 5 mld zł.
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu Reprywatyzacji jest roczny plan finansowy,
stanowiący załącznik do ustawy budżetowej. Minister Skarbu Państwa, w związku
– 4 –
z informacją o przygotowywanym projekcie, zarezerwował w planie finansowym Funduszu
na lata 2014–2015 środki w rocznej kwocie 200 mln złotych, z przeznaczeniem na
ewentualną realizację tzw. „roszczeń warszawskich”. Obecnie wolne środki Funduszu
Reprywatyzacji przekazywane są w zarządzanie Ministrowi Finansów, który wykorzystuje je
na zaspokajanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.
Przekazanie z Funduszu Reprywatyzacji na rzecz m. st. Warszawy w latach 2014–2016
kwoty do 600 mln złotych spowoduje zwiększenie o tę kwotę dochodów tej jednostki
samorządu terytorialnego. W myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526,
z późn. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy
celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów. Stanowi to podstawę do ujęcia
kwot z Funduszu Reprywatyzacji w dochodach budżetowych jednostki samorządu
terytorialnego.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Zdaniem projektodawcy
zaproponowane vacatio legis jest wystarczające z punktu widzenia zasady demokratycznego
państwa prawnego (art. 2 Konstytucji; zasada zapewnienia odpowiedniego okresu
dostosowawczego) oraz umożliwi zarówno dysponentowi Funduszu Reprywatyzacji, jak
i beneficjentowi dotacji podjęcie stosownych działań w celu zapewnienia funkcjonalności
ustawy począwszy od dnia jej wejścia w życie.
W trakcie prac nad projektem wystąpiono o opinię do:
1)
Ministra Skarbu Państwa;
2)
Ministra Finansów;
3)
Prezydenta m. st. Warszawy;
4)
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa;
5)
Naczelnego Sądu Administracyjnego;
6)
Sądu Najwyższego;
7)
Polskiej Unii Właścicieli Nieruchomości;
8)
Stowarzyszenia Osób Objętych Dekretem Warszawskim „Dekretowiec”;
9)
Krajowej Rady Radców Prawnych;
10) Naczelnej Rady Adwokackiej.
– 5 –
Swoje opinie przedstawili:
1)
Sąd Najwyższy (nie uznał on za celowe opiniowania projektu);
2)
Krajowa Rada Radców Prawnych (w opinii nie zgłoszono uwag);
3)
Stowarzyszenie Osób Objętych Dekretem Warszawskiem „Dekretowiec” (w opinii
zaproponowano podniesienie rocznego limitu dotacji z Funduszu Reprywatyzacji do 300
mln złotych; kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi
propozycja ta nie została uwzględniona; zgłoszono również uwagi związane z art. 216
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wskazując m.in. na
potencjalną niekonstytucyjność tej regulacji; w związku z tym, iż projekt nie obejmuje
swoim zakresem zmian w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami i problematyki reprywatyzacji jako takiej, uwag tych nie
uwzględniono);
4)
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa (przedstawione uwagi zostały uwzględnione);
5)
Minister Skarbu Państwa (w opinii nie zgłoszono uwag);
6)
Minister Finansów (przedstawione uwagi zostały uwzględnione);
7)
Naczelny Sąd Administracyjny (w opinii nie zgłoszono uwag);
8)
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy (przedstawione uwagi zostały uwzględnione).
Ponadto z własnej inicjatywy swoje opinie przedstawili:
1)
Starosta Krakowski (w opinii wnoszono o rozważenie możliwości rozszerzenia zakresu
nowelizacji przez przyznanie z Funduszu Reprywatyzacji środków na wsparcie także dla
innych jednostek samorządu terytorialnego, które zmuszane są wypłacać odszkodowania
byłym właścicielom nieruchomości ziemskich bezprawnie znacjonalizowanych na
podstawie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września
1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej; rozumiejąc powody zgłoszonej uwagi nie
uwzględniono jej uznając, iż wykracza ona poza zakres projektowanej regulacji;
procedowana nowelizacja nie obejmuje problematyki reprywatyzacji jako takiej);
2)
Polskie Towarzystwo Ziemiańskie (w opinii nie zgłoszono uwag odnoszących się do
samego projektu; wskazano na konieczność niezwłocznego podjęcia inicjatywy
legislacyjnej celem kompleksowego uregulowania stosunków własnościowych
– 6 –
w Polsce, połączonej z zadośćuczynieniem dla osób poszkodowanych aktami
nacjonalizacyjnymi);
3)
Komitet Obrony Lokatorów (w opinii nie zgłoszono uwag odnoszących się do samego
projektu; partner społeczny zaapelował o rzetelną i całościową analizę problemu prawa
do rekompensaty, która powinna prowadzić do stworzenia rozwiązania będącego
najlepszym kompromisem między interesem prywatnym i państwowym; wskazano
również, iż proponowane nowelizacją regulacje w żaden sposób nie rozwiązują
problemów związanych m.in. z kosztami reprywatyzacji).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 8 października 2013 r.
BAS-WAPEiM-2550/13
TRYB PILNY
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Aleksander August
Pociej)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 216). Zmiana ma polegać
na dodaniu nowego artykułu 69f, zgodnie z którym w latach 2014-2016 ze
środków Funduszu Reprywatyzacji, będącego państwowym funduszem
celowym (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji), będzie
mogła być udzielona miastu stołecznemu Warszawie dotacja celowa z
przeznaczeniem na dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w
art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, ze zm.). Przywołany przepis ustawy o gospodarce
nieruchomościami przewiduje stosowanie przepisów tej ustawy, dotyczących
odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości, do odszkodowania za
gospodarstwo rolne na gruntach, które na podstawie="http://10.1.2.26/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1620&full=1"z dnia 26
października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st.
Warszawy przeszły na własność państwa, jeżeli ich poprzedni właściciele lub
następcy prawni tych właścicieli, prowadzący gospodarstwo, zostali pozbawieni
faktycznego władania wspomnianym gospodarstwem po dniu 5 kwietnia 1958
r., a także do domu jednorodzinnego, jeżeli przeszedł on na własność państwa
po dniu 5 kwietnia 1958 r., oraz do działki, która przed dniem wejścia w życie
wyżej wymienionego ="http://10.1.2.26/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1620&full=1"mogła być przeznaczona pod budownictwo
6)
tryb kontroli wykonania zadania.
Fakt zamieszczenia dodawanych przepisów w dziale VII – Przepisy szczególne,
przejściowe i końcowe ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
wynika z tego, iż projektowane regulacje mają charakter incydentalny (nastąpi ich
samoderogacja z systemu prawnego). Błędnym rozwiązaniem z punktu widzenia zasad
techniki prawodawczej byłoby, w celu osiągnięcia celu założonego przez projektodawcę,
modyfikowanie przepisów merytorycznych szczególnych ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (w szczególności art. 56), które to przepisy mają bliżej
nieokreślony czasowy zakres obowiązywania (pozostaną w systemie prawnym do czasu
wyeliminowania ich z niego decyzją prawodawcy, ewentualnie Trybunału Konstytucyjnego).
Ze środków przekazanych w ramach dotacji finansowana będzie wypłata odszkodowań
wynikających z decyzji Prezydenta m. st. Warszawy wydanych po dniu wejścia w życie
nowelizacji (tj. od dnia 1 stycznia 2014 r.). Z uzyskanych od przedstawicieli m. st. Warszawy
informacji wynika, iż w dniu uchwalania projektu nie istniały okoliczności wskazujące na
możliwość zaistnienia problemów intertemporalnych związanych z nowelizacją. Mając to na
uwadze projekt nie zawiera przepisów przejściowych.
Projektowana ustawa nie wyłącza odpowiedzialności Prezydenta m. st. Warszawy
za prawidłowość pod względem formalnym i merytorycznym decyzji wydawanych na
podstawie art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
jak i odszkodowań wypłacanych w następstwie tych decyzji. Proponowane regulacje nie
oznaczają także, iż m. st. Warszawa zwolnione będzie z partycypowania w finansowaniu
wypłaty odszkodowań również ze swoich środków budżetowych.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie negatywnie na bieżącą realizację
zobowiązań Funduszu Reprywatyzacji. Niemniej będzie się wiązało z dodatkowym
obciążeniem Funduszu w latach 2014–2016. Kwota wszystkich odszkodowań zrealizowanych
ze środków Funduszu z tytułu bezprawnej nacjonalizacji mienia, w skali całego kraju,
wyniosła w latach 2010–2012 średnio 195 mln złotych rocznie. Należy przy tym zauważyć, iż
Fundusz Reprywatyzacji dysponuje środkami finansowymi w wysokości ponad 5 mld zł.
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu Reprywatyzacji jest roczny plan finansowy,
stanowiący załącznik do ustawy budżetowej. Minister Skarbu Państwa, w związku
– 4 –
z informacją o przygotowywanym projekcie, zarezerwował w planie finansowym Funduszu
na lata 2014–2015 środki w rocznej kwocie 200 mln złotych, z przeznaczeniem na
ewentualną realizację tzw. „roszczeń warszawskich”. Obecnie wolne środki Funduszu
Reprywatyzacji przekazywane są w zarządzanie Ministrowi Finansów, który wykorzystuje je
na zaspokajanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.
Przekazanie z Funduszu Reprywatyzacji na rzecz m. st. Warszawy w latach 2014–2016
kwoty do 600 mln złotych spowoduje zwiększenie o tę kwotę dochodów tej jednostki
samorządu terytorialnego. W myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526,
z późn. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy
celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów. Stanowi to podstawę do ujęcia
kwot z Funduszu Reprywatyzacji w dochodach budżetowych jednostki samorządu
terytorialnego.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Zdaniem projektodawcy
zaproponowane vacatio legis jest wystarczające z punktu widzenia zasady demokratycznego
państwa prawnego (art. 2 Konstytucji; zasada zapewnienia odpowiedniego okresu
dostosowawczego) oraz umożliwi zarówno dysponentowi Funduszu Reprywatyzacji, jak
i beneficjentowi dotacji podjęcie stosownych działań w celu zapewnienia funkcjonalności
ustawy począwszy od dnia jej wejścia w życie.
W trakcie prac nad projektem wystąpiono o opinię do:
1)
Ministra Skarbu Państwa;
2)
Ministra Finansów;
3)
Prezydenta m. st. Warszawy;
4)
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa;
5)
Naczelnego Sądu Administracyjnego;
6)
Sądu Najwyższego;
7)
Polskiej Unii Właścicieli Nieruchomości;
8)
Stowarzyszenia Osób Objętych Dekretem Warszawskim „Dekretowiec”;
9)
Krajowej Rady Radców Prawnych;
10) Naczelnej Rady Adwokackiej.
– 5 –
Swoje opinie przedstawili:
1)
Sąd Najwyższy (nie uznał on za celowe opiniowania projektu);
2)
Krajowa Rada Radców Prawnych (w opinii nie zgłoszono uwag);
3)
Stowarzyszenie Osób Objętych Dekretem Warszawskiem „Dekretowiec” (w opinii
zaproponowano podniesienie rocznego limitu dotacji z Funduszu Reprywatyzacji do 300
mln złotych; kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi
propozycja ta nie została uwzględniona; zgłoszono również uwagi związane z art. 216
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wskazując m.in. na
potencjalną niekonstytucyjność tej regulacji; w związku z tym, iż projekt nie obejmuje
swoim zakresem zmian w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami i problematyki reprywatyzacji jako takiej, uwag tych nie
uwzględniono);
4)
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa (przedstawione uwagi zostały uwzględnione);
5)
Minister Skarbu Państwa (w opinii nie zgłoszono uwag);
6)
Minister Finansów (przedstawione uwagi zostały uwzględnione);
7)
Naczelny Sąd Administracyjny (w opinii nie zgłoszono uwag);
8)
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy (przedstawione uwagi zostały uwzględnione).
Ponadto z własnej inicjatywy swoje opinie przedstawili:
1)
Starosta Krakowski (w opinii wnoszono o rozważenie możliwości rozszerzenia zakresu
nowelizacji przez przyznanie z Funduszu Reprywatyzacji środków na wsparcie także dla
innych jednostek samorządu terytorialnego, które zmuszane są wypłacać odszkodowania
byłym właścicielom nieruchomości ziemskich bezprawnie znacjonalizowanych na
podstawie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września
1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej; rozumiejąc powody zgłoszonej uwagi nie
uwzględniono jej uznając, iż wykracza ona poza zakres projektowanej regulacji;
procedowana nowelizacja nie obejmuje problematyki reprywatyzacji jako takiej);
2)
Polskie Towarzystwo Ziemiańskie (w opinii nie zgłoszono uwag odnoszących się do
samego projektu; wskazano na konieczność niezwłocznego podjęcia inicjatywy
legislacyjnej celem kompleksowego uregulowania stosunków własnościowych
– 6 –
w Polsce, połączonej z zadośćuczynieniem dla osób poszkodowanych aktami
nacjonalizacyjnymi);
3)
Komitet Obrony Lokatorów (w opinii nie zgłoszono uwag odnoszących się do samego
projektu; partner społeczny zaapelował o rzetelną i całościową analizę problemu prawa
do rekompensaty, która powinna prowadzić do stworzenia rozwiązania będącego
najlepszym kompromisem między interesem prywatnym i państwowym; wskazano
również, iż proponowane nowelizacją regulacje w żaden sposób nie rozwiązują
problemów związanych m.in. z kosztami reprywatyzacji).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 8 października 2013 r.
BAS-WAPEiM-2550/13
TRYB PILNY
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Aleksander August
Pociej)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 216). Zmiana ma polegać
na dodaniu nowego artykułu 69f, zgodnie z którym w latach 2014-2016 ze
środków Funduszu Reprywatyzacji, będącego państwowym funduszem
celowym (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji), będzie
mogła być udzielona miastu stołecznemu Warszawie dotacja celowa z
przeznaczeniem na dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w
art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, ze zm.). Przywołany przepis ustawy o gospodarce
nieruchomościami przewiduje stosowanie przepisów tej ustawy, dotyczących
odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości, do odszkodowania za
gospodarstwo rolne na gruntach, które na podstawie="http://10.1.2.26/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1620&full=1"z dnia 26
października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st.
Warszawy przeszły na własność państwa, jeżeli ich poprzedni właściciele lub
następcy prawni tych właścicieli, prowadzący gospodarstwo, zostali pozbawieni
faktycznego władania wspomnianym gospodarstwem po dniu 5 kwietnia 1958
r., a także do domu jednorodzinnego, jeżeli przeszedł on na własność państwa
po dniu 5 kwietnia 1958 r., oraz do działki, która przed dniem wejścia w życie
wyżej wymienionego ="http://10.1.2.26/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1620&full=1"mogła być przeznaczona pod budownictwo
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1799 › Pobierz plik