Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 października 2010 r. (sygn. K 57/07) w zakresie finansowania składek na ubezpieczenia zdrowotne rolników i ich domowników i wprowadzenia m.in. definicji wskaźnika parytetowego, który ma służyć do ustalenia kwoty stanowiącej podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 165
- Data wpłynięcia: 2011-11-17
- Uchwalenie: wycofany dnia 16-02-2012
165
3
członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dz. Urz.
WE L 74 z 27.03.1972, str. 1 i n., z późn. zm.);
• rozporządzenie Rady (WE) nr 859/2003 z dnia 14 maja 2003 r.
rozszerzającego przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i
rozporządzenia (EWG) nr 574/72 na obywateli państw trzecich, którzy
nie są jeszcze objęci tymi przepisami wyłącznie ze względu na ich
obywatelstwo (Dz. Urz. WE L 124 z 20.05.2003, str. 1, z późn. zm.);
III. Analiza przepisów projektu ustawy pod kątem ustalonego
stanu prawa Unii Europejskiej
Analiza projektu ustawy pod kątem przepisów UE prowadzi do wniosku,
że projekt ten nie jest sprzeczny z prawem UE.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o
ubezpieczeniu społecznym rolników nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 7 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-90/11
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu RP
Opinia prawna dotycząca możliwości uznania
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniu
społecznym rolników (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Walkowski)
za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
ust. 1 regulaminu Sejmu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniu społecznym
rolników, zwany dalej „projektem ustawy”, zmierza do wykonania wyroku
Trybunału Konstytucyjnego (TK) z dnia 26 października 2010 r., sygnatura akt K
58/2007. W wyroku tym TK stwierdził, że art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze. zm.), zwanej dalej „ustawą zdrowotną”, w
zakresie, w jakim określa zobowiązanie budżetu państwa do finansowania składek na
ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników, podlegających ubezpieczeniu
społecznemu rolników z mocy ustawy, prowadzących działalność rolniczą bez
względu na wysokość osiąganych przez nich przychodów, jest niezgodny z art. 32
ust. 1 Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny uznał, że ponoszenie przez budżet
państwa składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników,
niezależnie od wysokości uzyskiwanych przez nich przychodów, jest niezgodne z
konstytucyjną zasadą równości (art. 32 ust. 1 Konstytucji). Trybunał odnotował, że
populacja rolników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa jest
obecnie różnorodna. Obejmuje dużą liczbę osób o dochodach nieodbiegających od
poziomu dochodów osób będących podatnikami podatku dochodowego od osób
fizycznych, jednostki o bardzo wysokich dochodach oraz nadal pokaźną liczbę osób
prowadzących gospodarstwa rolne o bardzo niskiej wydajności i dochodowości.
Zdolność opłatowa tych trzech grup rolników objętych jednolitym finansowaniem ich
ubezpieczenia zdrowotnego przez budżet państwa jest w rzeczywistości zasadniczo
różna, co stanowi o niekonstytucyjności art. 86 ust. 2 ustawy zdrowotnej. Trybunał
Konstytucyjny odroczył utratę mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu na okres
15 miesięcy.
2
Przedłożony projekt ustawy zmierza do wyeliminowania stwierdzonej
niekonstytucyjności art. 86 ust. 2 ustawy zdrowotnej, co nastąpić ma przez
nowelizację tej ustawy oraz ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U z
2008 r., Nr 50, poz. 291 ze zm.) Wprowadzane przepisy ustalają definicję wskaźnika
parytetowego, który będzie służył do ustalania kwoty stanowiącej podstawę wymiaru
składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników (art. 5 ustawy
zdrowotnej) oraz podstawę wymiaru tej składki (art. 80 ustawy zdrowotnej).
Nowelizacja zakłada też, że rolnicy prowadzący gospodarstwa rolne o powierzchni
nieprzekraczającej 15 hektarów i ich domownicy będą płacić 1,25% podstawy
wymiaru składki, pozostałą część składki w wysokości 7,75% uiszczać będzie za nich
budżet państwa (art. 86 ustawy zdrowotnej). Nowelizacja art. 52a ustawy o
ubezpieczeniu społecznym rolników przewiduje natomiast, że do zasad poboru
składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników będą stosowane
przepisy dotyczące poboru składek na ubezpieczenie społeczne tych dwóch grup.
Przewidziane zostały też przepisy intertemporalne. Ustawa ma wejść w życie 1
lutego 2012 r. (art. 4 projektu ustawy).
Projekt ustawy nie jest projektem wykonującym prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu.
Autor
Dr Justyna Łacny
ekspert ds. legislacji
w Biurze Analiz Sejmowych
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 165 › Pobierz plik