eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy udrożnienia kanału transakcji subpartycypacyjnych przeprowadzanych przez banki poprzez wprowadzenie zmian regulacji opodatkowania przychodów ze zbycia praw do strumienia pieniądza z sekurytyzowanych wierzytelności z tyt. kredytów oraz zwolnienia od podatku przychodów Krajowego Funduszu Kapitałowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1610
  • Data wpłynięcia: 2013-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1387

1610


Druk nr 1610


Warszawa, 6 marca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jakuba Szulca.

(-) Tadeusz Arkit; (-) Joanna Bobowska; (-) Jerzy Borowczak; (-) Borys
Budka;
(-) Jerzy Budnik; (-) Piotr
Cieśliński;
(-) Barbara
Czaplicka;
(-) Zofia Czernow; (-) Zenon Durka; (-) Joanna
Fabisiak; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Lidia Gądek; (-) Magdalena Gąsior-
Marek;
(-) Tomasz
Głogowski; (-) Rafał Grupiński; (-) Marek
Hok; (-) Maria Małgorzata Janyska; (-) Bożena Kamińska; (-) Jan
Kaźmierczak;
(-) Krystyna
Kłosin;
(-) Brygida Kolenda-
Łabuś; (-) Agnieszka Kołacz-Leszczyńska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Jacek
Kozaczyński; (-) Robert Kropiwnicki; (-) Marek Krząkała; (-) Krzysztof
Kwiatkowski; (-) Józef Lassota; (-) Marek Łapiński; (-) Beata Małecka-
Libera; (-) Anna Nemś; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Marzena Okła-
Drewnowicz;
(-) Maciej Orzechowski; (-) Witold Pahl; (-) Paweł
Papke;
(-) Jarosław
Pięta; (-) Krystyna Poślednia; (-) Grzegorz
Raniewicz; (-) Dorota Rutkowska; (-) Wojciech Saługa; (-) Krystyna
Sibińska; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Waldemar Sługocki; (-) Tomasz
Smolarz;
(-) Wiesław
Suchowiejko; (-) Michał Szczerba; (-) Jakub
Szulc;
(-) Bożena
Szydłowska; (-) Marcin Święcicki; (-) Monika
Wielichowska; (-) Norbert Wojnarowski; (-) Ewa Wolak; (-) Marek
Wójcik; (-) Wojciech Ziemniak; (-) Jerzy Ziętek; (-) Ewa Żmuda-
Trzebiatowska.



U S T A W A
z dnia ................................. 2013 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Art. 1. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 12:
a)
w ust. 4 pkt 15 lit. c otrzymuje brzmienie
„c) przychodów ze zbycia funduszowi sekurytyzacyjnemu albo towarzystwu funduszy
inwestycyjnych tworzącemu fundusz sekurytyzacyjny:
-
wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) – do wysokości niespłaconej części
kredytów (pożyczek);
-
kwot ze zbycia praw do strumienia pieniądza w części niewymagalnej
sekurytyzowanych wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) objętych umową
o subpartycypację, z zastrzeżeniem ust. 4f,”;
b)
ust. 4e otrzymuje brzmienie:
„4e. Zasady wymienione w ust. 4 pkt 15 lit. c tiret pierwsze nie mają zastosowania do
przychodów ze zbycia wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) w części
dotyczącej odsetek z tych kredytów (pożyczek).”;
c) dodaje się ust. 4f w brzmieniu:

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585, Nr
106, poz. 622, Nr 134, poz. 781, Nr 178, poz. 1059, Nr 205, poz. 1202, Nr 234, poz. 1389 i poz. 1391, z 2012 r.
Nr 64, poz. 362, poz. 769 oraz poz. 1010)



www.klub.platforma.org
„4f. Przychód ze zbycia funduszowi sekurytyzacyjnemu albo towarzystwu funduszy
inwestycyjnych tworzącemu fundusz sekurytyzacyjny na podstawie umowy

o subpartycypację praw do strumienia pieniądza w części sekurytyzowanych
wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) objętych umową o subpartycypację
powstaje w dacie wymagalności rat kapitałowych tych wierzytelności lub w dacie ich
zapłaty, jeżeli zapłata nastąpiła przed upływem terminu wymagalności. Przychodem
jest kwota uzyskana z tytułu zbycia praw do strumienia pieniądza w części
odpowiadającej udziałowi jaki stanowi wymagalna lub zapłacona rata kapitałowa
w kwocie stanowiącej sumę rat kapitałowych wierzytelności z tytułu kapitałowej
części kredytów (pożyczek) objętych umową o subpartycypację.”;
2) w art. 15:
a) skreśla się ust 1p;
b) w ust. 1h po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) zwrócone funduszowi sekurytyzacyjnemu albo towarzystwu funduszy inwestycyjnych
tworzącemu fundusz sekurytyzacyjny kwoty uzyskane ze zbycia tym podmiotom praw do
strumienia pieniądza z sekurytyzowanych wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek)
objętych umowa o subpartycypację w przypadkach gdy następuje zwrotne przeniesienie
praw do takich wierzytelności, jeżeli bank rozpoznał na podstawie art. 12 ust. 4f przychód
i nie rozpoznał kosztów uzyskania przychodów z tytułu przekazania do funduszu
sekurytyzacyjnego albo towarzystwa funduszy inwestycyjnych tworzącego fundusz
sekurytyzacyjny kapitału kredytu (pożyczki) na podstawie pkt 3 lit. b lub c.”;
3) w art. 16 po ust. 3f dodaje ust 3g w brzmieniu:
„3g. W bankach:
1)
zaliczone do kosztów uzyskania przychodów rezerwy, o których mowa w ust. 1
pkt 26 oraz odpisy aktualizujące, o których mowa w art. 38b utworzone na kredyty
(pożyczki) objęte umową o subpartycypację podlegają pomniejszeniu o wartość
kwoty ze zbycia praw do strumienia pieniądza z tytułu kredytów (pożyczek)
w ramach umowy o subpartycypację, z zastrzeżeniem pkt 2,
2)
kosztami uzyskania przychodów są także rezerwy/odpisy aktualizujące utworzone
na niespłaconą część kredytu (pożyczki), w zakresie w jakim przychody ze zbycia
kredytu (pożyczki) na podstawie umowy o subpartycypację zostały rozpoznane na
podstawie art. 12 ust. 4pkt 15 lit. c ustawy.”;
4) w art.17 w ust. 1 pkt 41 otrzymuje brzmienie:
„41) przychody Krajowego Funduszu Kapitałowego, o których mowa w art. 6 pkt 1 i 2
ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. Nr 57,
poz. 491, z 2009 r. Nr 65, poz. 545, oraz z 2011 r. Nr 28, poz. 143 i Nr 106, poz.
622) oraz odsetki od tych środków przechowywanych na rachunkach lub lokatach
bankowych,”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Transakcje sekurytyzacyjne stanowią jeden z instrumentów zarządzania płynnością
w sektorze bankowym, umożliwiając zamianę niepłynnych aktywów w postaci wierzytelności
banków z tytułu udzielonych kredytów (w szczególności jeżeli są to kredyty długoterminowe)
na gotówkę. Sekurytyzacja jest również narzędziem umożliwiającym zarządzanie
niedopasowaniem terminowym struktury aktywów i pasywów, które ma miejsce w polskim
sektorze bankowym, gdzie długoterminowe aktywa (np. kredyty mieszkaniowe) finansowane
są za pomocą krótkoterminowych depozytów.
Pomimo obowiązywania od 1 lipca 2004 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób
prawnych przepisów regulujących kwestie subpartycypacji żaden bank w Polsce nie
przeprowadził dotychczas tego rodzaju transakcji. Głównym powodem takiego stanu rzeczy,
wskazywanym przez banki, jest nieefektywność ekonomiczna związana z koniecznością
poniesienia z góry znacznego obciążenia podatkowego; bowiem cena uzyskana ze zbycia
strumienia pieniądza staje się w dacie zbycia tego strumienia przychodem podatkowym,
natomiast koszty podatkowe rozpoznawane są w czasie wraz ze spłatą poszczególnych
kredytów i pożyczek objętych umową o subpartycypację (art. 15 ust. 1h pkt 3 updop).
Wprowadzenie zmian legislacyjnych mających na celu udrożnienie kanału transakcji
subpartycypacji ma szczególnie istotne znaczenie dla portfeli kredytów zabezpieczonych
hipoteką, w przypadku których przeprowadzenie transakcji sekurytyzacji tradycyjnej (true
sale) jest ekonomicznie nieefektywne oraz trudne do realizacji, mając na uwadze konstrukcję
polskiego systemu wieczystoksięgowego.
Projekt ustawy przewiduje przyjęcie odmiennego podejścia w kwestii terminu
zaliczenia przez bank do przychodów należnych przychodów ze zbycia praw do strumienia
pieniądza z sekurytyzowanych wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) –(art. 12 ust. 4
pkt 15 lit c tiret pierwsze). Przychód ten powstanie w banku nie w dacie zbycia praw do
strumienia pieniądza, lecz w dacie wymagalności rat kapitałowych tych wierzytelności lub w
dacie ich zapłaty, jeżeli zapłata nastąpiła przed upływem terminu wymagalności. Przychodem
będzie kwota uzyskana z tytułu zbycia praw do strumienia pieniądza w części odpowiadającej
udziałowi jaki stanowi wymagalna lub zapłacona rata kapitałowa w kwocie stanowiącej sumę
rat kapitałowych wierzytelności z tytułu kapitałowej części kredytów (pożyczek) objętych
umową o subpartycypację (dodanie art. 12 ust. 4f). Banki powinny dokonywać odrębnego
rozliczenia neutralnej podatkowo kapitałowej części wierzytelności oraz odrębnego
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: