eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie

projekt dotyczy umożliwienia dokonania na wniosek zainteresowanego podmiotu, złożonego w terminie do dnia 30 września 2013 r., wpisu do krajowego rejestru odmian roślin sadowniczych, które znajdowały się na liście odmian materiału szkółkarskiego CAC i dla których były sporządzone opisy odmian, bez przeprowadzania badań OWT

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1251
  • Data wpłynięcia: 2013-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 865

1251


Druk nr 1251


Warszawa, 27 marca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-16-13




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o nasiennictwie.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o nasiennictwie1)
Art. 1. W ustawie z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. poz. 1512) art. 132
otrzymuje brzmienie:
„Art. 132. Odmiany roślin sadowniczych utrzymywane przez dostawców na liście
odmian materiału szkółkarskiego CAC w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia
30 września 2012 r. mogą być wpisane do krajowego rejestru bez przeprowadzenia
badań OWT, na wniosek zainteresowanego podmiotu złożony w terminie do dnia
30 września 2013 r.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy Rady 2008/90/WE z dnia 29 września 2008 r.
w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi
przeznaczonymi do produkcji owoców (Dz. Urz. UE L 267 z 08.10.2008, str. 8).

10/03-kt
UZASADNIENIE
W art. 132 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. poz. 1512) została
określona możliwość dokonania, na wniosek zainteresowanego podmiotu, wpisu do
krajowego rejestru, bez konieczności przeprowadzania badań OWT, odmian roślin
sadowniczych utrzymywanych przez dostawców na liście odmian materiału
szkółkarskiego CAC w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 września 2012 r.
Przepis ten stanowi implementację art. 7 ust. 4 zdanie drugie dyrektywy Rady
2008/90/WE z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym
roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji
owoców (Dz. Urz. UE L 267 z 08.10.2008, str. 8). Określony w art. 132 ustawy
o nasiennictwie termin na złożenie przez zainteresowane podmioty wniosku o wpis ww.
odmian roślin sadowniczych do krajowego rejestru minął w dniu 30 września 2012 r.
W tej sytuacji podmioty, o których mowa w art. 132 ustawy o nasiennictwie, nie będą
mogły skorzystać z możliwości wpisania odmiany do krajowego rejestru bez
przeprowadzenia badań OWT.
Termin składania wniosków w powyższym zakresie nie wynika z przepisów
implementowanej dyrektywy. W projekcie rządowym ustawy o nasiennictwie,
uchwalonym przez Sejm w dniu 1 lipca 2011 r., zaproponowano dzień 30 września
2012 r., mając na celu jak najszybsze dostosowanie kwestii dotyczących krajowego
rejestru do nowych przepisów Unii Europejskiej. Termin ten zapewniał ówcześnie
wystarczająco długi okres na zgłoszenie przez zainteresowane podmioty odmian
utrzymywanych przez dostawców na liście odmian materiału szkółkarskiego CAC do
krajowego rejestru. Prezydent RP, przekazując do Sejmu w dniu 5 stycznia 2012 r.
projekt ustawy o nasiennictwie, pozostawił przepis art. 132 w niezmienionym kształcie.
Należy zaznaczyć, że w chwili przekazania prezydenckiego projektu ustawy
o
nasiennictwie, przepis ten również zapewniał wystarczająco długi okres
umożliwiający złożenie wniosku o wpis odmiany do krajowego rejestru. Jednakże
w trakcie dalszych prac legislacyjnych uwaga skoncentrowana była na przepisach
związanych z odmianami zmodyfikowanymi genetycznie, co spowodowało znaczne
przedłużenie prac nad projektem ustawy. W trakcie tych prac nie zmieniono przepisu
przejściowego i termin określony w art. 132 ustawy upłynął przed uchwaleniem ustawy.
Celem omawianego przepisu jest umożliwienie dokonania wpisu do krajowego rejestru
odmian roślin sadowniczych, które znajdowały się na liście odmian materiału
szkółkarskiego CAC i dla których były sporządzone opisy odmian, bez
przeprowadzania badań OWT. W przypadku tradycyjnych odmian drzew owocowych
wnioski o wpis do krajowego rejestru na podstawie art. 132 mogą dotyczyć ok. 50
odmian, m.in.: jabłoni: Reneta Złota, Kosztela, Kronselska, Malinowa Oberlandzka,
Landsberska, Papierówka, ele niak; gruszy: Dobra Szara, Faworytka, Józefinka,
Bergamotka Złocista, Bera Biała, Dziekanka Lipcowa, Faworytka (Klapsa), Plebanka,
yfadka; śliwy: Brzoskwiniowa, Lubaszka, Opal, Mirabelka Flotowa, Mirabelka
z Nancy, Węgierka Zwykła, Węgierka Łowicka, Renkloda Zielona; czereśni: Sercówka
Nieszawska, Bladoróżowa, Czarna Pó na, Natolińska, Różowa Wielka, Sierpniówka;
wiśni: Sokówka Nowotomyska, Szklanka Werderska, Szklanka Wielka, Gubeńska,
Hortensja, Goryczka Królewska, Wróble.
W zaistniałej sytuacji, aby umożliwić złożenie zainteresowanym podmiotom wniosku
o wpis do krajowego rejestru takich odmian, bez konieczności przeprowadzania badań
OWT, konieczna jest pilna nowelizacja ustawy o nasiennictwie. Proponowany obecnie
termin jest wystarczająco długi, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym
podmiotom złożenie stosownych wniosków. W związku z tym, że ustawa z dnia
9 listopada 2012 r. o nasiennictwie weszła w życie w dniu 28 stycznia 2013 r. oraz
mając na uwadze charakter zmiany, proponuje się wejście w życie projektowanej
ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega
notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r.
Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Od dnia udostępnienia projektu
ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem w trybie art. 7 tej ustawy.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na podmioty działające w obszarze
szkółkarstwa, to jest na:
1) dostawców i hodowców zachowujących odmiany roślin sadowniczych,
2) Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi sprawne wpisanie do rejestru
tradycyjnych odmian roślin sadowniczych, które posiadają opis sporządzony przez
dostawcę i znajdowały się na listach dostawców przed dniem 30 września 2012 r.
Dzięki temu podmioty zajmujące się wytwarzaniem i obrotem materiałem
szkółkarskim tych odmian będą mogły bez zakłóceń kontynuować swoją
dotychczasową działalność.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
6. Konsultacje
społeczne
Projektowana ustawa ma na celu jedynie korektę daty, która nie została dokonana
w czasie prac legislacyjnych nad ustawą z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie.
3
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: