eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uregulowania kwestii zachowania nabytych uprawnień do wykonywania badań w zakresie psychologii transportu, wprowadzenia uznawalności krajowych praw jazdy państw, z którymi Polska podpisze odpowiednią umowę o wzajemnym uznawaniu praw jazdy oraz możliwości zdawania przez żołnierzy armii USA egzaminów na prawo jazdy w WORD

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1183
  • Data wpłynięcia: 2013-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-05-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 700

1183

w Akademii Teologii Katolickiej do końca 1992 r. Badania psychologiczne
w zakresie psychologii transportu będą mogły również przeprowadzać
osoby, które nie ukończyły podyplomowych studiów w zakresie psychologii
transportu, ale mają ważny wpis do ewidencji psychologów uprawnionych do
wykonywania badań w zakresie psychologii transportu w dniu 21 sierpnia
2004 r. Te dwie kategorie osób utraciły uprawnienie do wykonywania badań
psychologicznych w zakresie psychologii transportu z dniem 19 stycznia
2013 r., na mocy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
(Dz. U. Nr 30, poz. 151 z późn. zm.), a rozwiązanie to, zdaniem
projektodawcy, było niewłaściwe i zamierza je zmienić na mocy
projektowanej ustawy.
Modyfikacje wprowadzane do Prawa o ruchu drogowym poszerzają
zakres zadań Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD) o
organizowanie egzaminów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających
się o uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie określonym umową
międzynarodową, której stroną jest RP, oraz przepisami wykonawczymi do
tej umowy (art. 2 projektu ustawy). W uzasadnieniu do projektu ustawy
wyjaśniono, że konieczność przyjęcia tego przepisu wynika z podpisania
umowy między Rzeczypospolitą Polską a Rządem Stanów Zjednoczonych
Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowanie tej umowy wymaga
stworzenia prawnej możliwości zdawania przez żołnierzy armii Stanów
Zjednoczonych egzaminów na prawo jazdy w WORD.
Ostatnia modyfikacja ma charakter legislacyjny i dotyczy zmiany art. 4
ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym. Ustawa ta przewidziała, że
sprawy z zakresu homologacji przedmiotów wyposażenia lub części pojazdu
i wystawiania odpowiednich świadectw homologacji typu stanowić będzie
zadanie Inspekcji Handlowej ustanowione na mocy art. 3 ust. 1 d) ustawy z
dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz.
1219 ze zm.) Ponieważ art. 3 ust. 1 d) powyższej ustawy określa inne zadanie
Inspekcji Handlowej, projekt ustawy przewiduje, że zadania Inspekcji
Handlowej związane z homologacją zostaną uregulowane w kolejnym
przepisie tej ustawy, tj. art. 3 ust. 1 e) (art. 3 projektu ustawy).
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Prawo UE nie zawiera przepisów bezpośrednio odnoszących się do
dziedzin, których dotyczy projekt ustawy.

2


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt
ustawy
wprowadza
dwie
kategorie zmian: materialne i
formalne. Zmiany materialne dotyczą uznawania krajowego prawa jazdy,
określonego w umowie międzynarodowej, której stroną jest RP, za dokument
stwierdzający posiadanie uprawnień do kierowania pojazdami, a także
kategorii osób uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych w
zakresie psychologii transportu oraz zakresu zadań WORD. Zmiany formalne
mają na celu usunięcie błędnego oznaczenia kolejności przepisów. Przepisy
UE nie regulują materii stanowiącej przedmiot projektu. Projekt ustawy nie
jest objęty prawem UE.

4. Konkluzje

Projekt ustawy nie jest objęty prawem UE.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona



3

Warszawa, 12 marca 2013 r.
BAS– WAPEiM–490/13

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu RP

Opinia w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jerzy Szmit) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu

Projekt ustawy zmierza do nowelizacji trzech ustaw: ustawy z dnia 5
stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151 ze zm., zwanej
dalej „ustawą o kierujących pojazdami”), ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm., zwanej dalej
„Prawo o ruchu drogowym”) oraz ustawy z dnia 10 października 2012 r. o
zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 1448, zwanej dalej „ustawą zmieniającą Prawo o ruchu drogowym”).
Do ustawy o kierujących pojazdami wprowadzany jest przepis stanowiący,
że dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania
motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z
pojazdu silnikowego i naczepy lub naczepy będzie mogło być krajowe prawo
jazdy określone w umowie międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita
Polska. Tego rodzaju prawo jazdy stwierdzać będzie posiadanie uprawnienia do
kierowania pojazdami na terytorium RP, w zakresie określonym w tym prawie
jazdy i w umowie, której stroną jest RP (art. 1 ust. 1 i 2 projektu ustawy). Projekt
ustawy poszerzy też kategorię osób uprawnionych do wykonywania badań
psychologicznych w zakresie psychologii transportu o osoby, które posiadają
dyplom magistra filozofii chrześcijańskiej ze specjalizacją filozoficzno-
psychologiczną, uzyskany na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim do dnia 1
października 1981 r. lub dyplom magistra filozofii chrześcijańskiej w zakresie
psychologii, uzyskany w Akademii Teologii Katolickiej do końca 1992 r. Badania
psychologiczne w zakresie psychologii transportu będą mogły również
przeprowadzać osoby, które nie ukończyły podyplomowych studiów w zakresie
psychologii transportu, ale mają ważny wpis do ewidencji psychologów
uprawnionych do wykonywania badań w zakresie psychologii transportu w dniu
21 sierpnia 2004 r. Te dwie kategorie osób utraciły uprawnienie do wykonywania
badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu z dniem 19 stycznia
2013 r., na mocy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U.
Nr 30, poz. 151 z późn. zm.), a rozwiązanie to, zdaniem projektodawcy, było
niewłaściwe i zamierza je zmienić na mocy projektu ustawy.
Modyfikacje wprowadzane do Prawa o ruchu drogowym poszerzają zakres
zadań Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD) o organizowanie
egzaminów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do
kierowania pojazdami w zakresie określonym umową międzynarodową, której
stroną jest RP oraz przepisami wykonawczymi do tej umowy (art. 2 projektu
ustawy). W uzasadnieniu do projektu ustawy wyjaśniono, że konieczność
przyjęcia tego przepisu wynika z podpisania umowy między Rzeczpospolitą
Polską a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów
Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowanie tej
umowy wymaga stworzenia prawnej możliwości zdawania przez żołnierzy armii
Stanów Zjednoczonych egzaminów na prawo jazdy w WORD.
Ostatnia modyfikacja ma charakter legislacyjny i dotyczy zmiany art. 4
ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym. Ustawa ta przewidziała, że sprawy
z zakresu homologacji przedmiotów wyposażenia lub części pojazdu i
wystawiania odpowiednich świadectw homologacji typu stanowić będzie zadanie
Inspekcji Handlowej ustanowione na mocy art. 3 ust. 1 d) ustawy z dnia 15
grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219 ze zm.)
Ponieważ art. 3 ust. 1 d) powyższej ustawy określa inne zadanie Inspekcji
Handlowej, projekt ustawy przewiduje, że zadania Inspekcji Handlowej związane
z homologacją zostaną uregulowane w kolejnym przepisie tej ustawy, tj. art. 3 ust.
1 e) (art. 3 projektu ustawy).
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

Prawo UE nie zawiera przepisów bezpośrednio odnoszących się do
dziedzin, których dotyczy projekt ustawy. Projekt ten nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art.95a Regulaminu
Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: