eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

projekt dotyczy określenia czasu trwania wszystkich kontroli organów kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1014
  • Data wpłynięcia: 2012-08-23
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1014


Druk nr 1014

Warszawa, 22 sierpnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka.

(-) Jacek
Bogucki;
(-) Andrzej
Dąbrowski;
(-) Andrzej
Dera;
(-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata
Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek;
(-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga; (-) Tadeusz
Woźniak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.



Projekt

USTAWA
z dnia….................2012 r.
o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Art. 1
W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst
jednolity Dz. U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 83 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Czas trwania wszystkich kontroli organów kontroli u przedsiębiorcy w
jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.













UZASADNIENIE

Nowelizacją z dnia 19 grudnia 2008 r. określono maksymalny czas
trwania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców wykonywanej przez
ten sam organ administracji publicznej w jednym roku kalendarzowym. Okres
kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy zależy od wielkości
kontrolowanego przedsiębiorcy, im jest on większy, tym czas kontroli jest
dłuższy. Zgodnie z ustawą czas trwania kontroli w jednym roku
kalendarzowym, wykonywanej przez jeden organ kontrolujący nie może
przekroczyć 12 dni roboczych u mikroprzedsiębiorcy, 18 dni roboczych
u małego przedsiębiorcy, 24 dni roboczych u średniego przedsiębiorcy i 48 dni
roboczych u pozostałych przedsiębiorców. Określenie tych limitów, poza
innymi istotnymi zmianami rozdziału 5 ustawy poświęconego właśnie kontroli
działalności gospodarczej przedsiębiorcy zostało pozytywnie ocenione przez
podmioty wykonujące tą działalność, jedna i w tym przypadku nie ustrzeżono
się błędów.
Otóż racjonalny ustawodawca nie wskazał ile czasu w roku
kalendarzowym przedsiębiorca może być kontrolowany przez wszystkie organy
kontrolujące. Uważamy, że przy tak bardzo dużej liczbie organów administracji
publicznej wyposażonych przez różne regulacje prawne do kontrolowania
przedsiębiorców - brak określenia takiego limitu może naruszać uzasadnione
interesy przedsiębiorców.
Ponadto należy też mieć na uwadze, że górny próg czasu trwania kontroli
przez jeden organ kontrolujący nie dotyczy innych instytucji, niż organy
administracji publicznej, które również wykonują wobec przedsiębiorców
określone kompetencje o charakterze kontrolnym np. organów ścigania.
Nie można też tracić z pola widzenia faktu, że w/w wyżej opisywanych
ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się w sytuacjach przewidzianych przez art.
83 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nadto ustawodawca
w przepisie art. 83 ust. 3 i 3a tej ustawy przewidział możliwość wydłużenia
czasu kontroli.
W efekcie każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości może być
nękany kontrolami przez bardzo długi okres czasu.
Dlatego też, że wprowadzenie w ustawie zapisu określającego
maksymalny czas trwania kontroli u przedsiębiorcy, wykonywanej przez
wszystkie organy w jednym roku kalendarzowym jest w pełni uzasadnione
Natomiast mając na uwadze możliwość wyłączenia ograniczeń czasu
kontroli oraz jej przedłużenia należy przyjąć, że prowadzanie proponowanych
zmian nie powinno zagrozić nadzorowi państwa nad przedsiębiorcami i tym
samym wywołać negatywnych skutków społecznych.
Projekt niniejszy nie powoduje negatywnych skutków ekonomicznych,
czy też zwiększenia wydatków budżetu Państwa. Projekt niniejszy nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 10 września 2012 r.
BAS-WAPEiM-2194/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Arkadiusz Mularczyk)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana zmiana dotyczy art. 83 ust. 1 w ustawie z dnia

2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r.,
Nr 220, poz. 1447, ze zmianami, dalej: u.s.d.g.). Projekt przewiduje określenie
maksymalnego czasu trwania wszystkich kontroli organów kontroli

u przedsiębiorcy w okresie jednego roku kalendarzowego. Dotychczasowe
regulacje, zawarte w aktualnym brzmieniu art. 83 ust. 1 pkt 1-4 u.s.d.g.,
określające czas trwania wszystkich kontroli jednego organu kontroli

w odniesieniu do wskazanych kategorii przedsiębiorców miałyby być stosowane
jako maksymalny czas kontroli wszystkich organów kontroli w jednym roku
kalendarzowym.
Dokonując analizy projektu należy w szczególności zwrócić uwagę,
iż w art. 83 ust. 2 u.s.d.g. zawarto wyłączenia od zasady wprowadzającej
maksymalny czas kontroli przedsiębiorców. Wyłączenie umieszczone w pkt 6
wskazanego przepisu dotyczy przeprowadzenia kontroli będących realizacją
obowiązków wynikających z przepisów prawa UE o ochronie konkurencji lub
przepisów prawa UE w zakresie ochrony interesów finansowych Unii
Europejskiej.
Ponadto, przepisy dotyczące kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorców zawarte w omawianej ustawie stosuje się, chyba że zasady
i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio ze stosowanych przepisów powszechnie
obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów
międzynarodowych (art. 77 ust. 1 u.s.d.g.). Odnosząc się do regulacji Unii
Europejskiej, powyższe wyłączenie zastosowania przepisów u.s.d.g. będzie
zatem dopuszczalne jedynie w odniesieniu do rozporządzeń, w których
określono zasady i tryb wykonywania kontroli przedsiębiorcy.
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: