eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka

- znowelizowanie przepisów dotyczących warunków na jakich przyznawana jest Karta Polaka;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 861
  • Data wpłynięcia: 2008-08-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Karcie Polaka
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1348

861


Druk nr 861

Warszawa, 31 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Łączności z Polakami

za Granicą
LPG- 020-1-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Łączności
z Polakami za Granicą wnosi projekt ustawy

- o zmianie ustawy o Karcie Polaka.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona pani poseł Halina Rozpondek.

Przewodniczący Komisji

(-) Marek Borowski



BAS-WASiG-1982/08
Warszawa, 22 lipca 2008 r.
Pan Poseł
Marek Borowski
Przewodniczący Komisji
Łączności z Polakami za Granicą

Informacja o przewidywanych skutkach finansowych do projektu ustawy
o zmianie ustawy o Karcie Polaka

1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia zmian do ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka wprowadza zmiany
polegające na uzupełnieniu zapisu w zakresie uprawnień do przyznawania Karty
polaka osobom:
- które mogą udowodnić swoje uprawnienia do jej posiadania na podstawie
własnych dokumentów,
- posiadającym status bezpaństwowca polskiego pochodzenia.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
W związku z brakiem odpowiednich baz danych niezbędnych do policzenia
skutków finansowych proponowanej nowelizacji, Biuro Analiz Sejmowych zwróciło
się z prośbą do Departamentu Konsularnego i Polonii w Ministerstwie Spraw
Zagranicznych o pomoc w oszacowaniu ewentualnych skutków powyższej
zmiany. W odpowiedzi MSZ informuje, że w jego ocenie proponowane zmiany
do Ustawy o Karcie Polaka nie wiążą się z dodatkowymi wydatkami z budżetu
państwa ponad te, które zostały oszacowane przy pracach nad ustawą o Karcie
Polaka. Sporządzane wówczas prognozy uwzględniały te grupy osób,
którym proponowana nowelizacja umożliwiłaby skorzystanie z ustawy. Do
oszacowania kosztów przyjęto szacunkową liczę osób polskiego pochodzenia w
państwach objętych ustawą.

1 Pismo Przewodniczącego Komisji Łączności z Polakami za Granicą z dnia 9 lipca 2008 r.
2 Pismo Ministerstwa Spraw Zagranicznych nr DKP 26-03707 z dnia 16 lipca 2008 r.

Oszacowane w 2007 roku na potrzeby wprowadzenia ustawy skutki finansowe
realizacji podstawowych zadań administracyjnych związanych z Kartą Polaka,
Ministerstwo Spraw Zagranicznych oceniło na ca 20 mln zł. Obejmowały one
głównie następujące koszty:

utworzenia dodatkowych, merytorycznych stanowisk konsularnych,
zorganizowanie dodatkowej łączności oraz podróży kurierskich, utworzenie
dodatkowych stanowisk obsługi informatycznej, prowadzenia rejestru osób
oraz przyjmowania wniosków i odwołań wraz z kosztami wyposażenia,
produkcji Kart Polaka.
Równocześnie Ministerstwo Spraw Zagranicznych szacowało, że wystąpią inne,
poniższe rodzaje kosztów:
koszty kształcenia młodzieży polskiego pochodzenia na zasadach
określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
koszty wydawania wiz – zakładano stały koszt wizy wjazdowej 60 euro
(ok. 240 zł) oraz wydawanie wiz rocznie na poziomie 100 000 koszt takiej
operacji ok. 24 000 tys. zł,
koszty przejazdów kolejami państwowymi – przyjazdy do Polski dzieci i
młodzieży są dofinansowane zazwyczaj przez organizacje pozarządowe
oraz jednostki administracji publicznej. Zakładając,
że każde
przyjeżdżające dziecko będzie posiadało Kartę Polaka oraz skorzysta z

3 Zgodnie z art. 43. ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym na zasadach obowiązujących
obywateli polskich mogą podejmować i odbywać kształcenie oraz uczestniczyć w badaniach
naukowych i pracach rozwojowych, między innymi posiadacze ważnej Karty Polaka.
Przy uchwalaniu ustawy o Karcie Polaka (druk 1957 z 2007 r.) w uzasadnieniu dołączono
następujące informacje. „…Według danych GUS w roku akademickim 2004/2005 liczba
studiujących cudzoziemców wyniosła 8 800 (wobec 4 300 / 4 259) w roku akademickim 1990/1991).
Najwięcej osób studiowało w uniwersytetach – 3 600 / 3 629), akademiach medycznych – 1 800 /
1 820), wyższych szkołach ekonomicznych – 1 400 (1 387) i wyższych szkołach technicznych – 734.
Najliczniejszą grupą byli studenci z Europy rodkowo-Wschodniej – 4 700 / 4 699) osób, w tym
głównie z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji i Czech. Jednakże udział młodzieży polskiego pochodzenia
w grupie studentów cudzoziemców od 2001 r. systematycznie maleje. W roku akademickim
2004/2005 stanowiła ona 42,9% ogółu populacji studiujących w Polsce cudzoziemców. Studiami w
Polsce zainteresowana jest przede wszystkim młodzież z krajów Europy Wschodniej, m.in. z
Białorusi, Ukrainy, Litwy oraz z krajów środkowej i południowej Azji. Wg GUS średni jednostkowy
koszt kształcenia (obejmujący koszty własne działalności eksploatacyjnej, fundusz pomocy
materialnej dla studentów oraz własny fundusz stypendialny) na ww. uczelniach w 2004 r. wynosił
odpowiednio: 7 538 zł – uniwersytety; 18 126 zł – akademie medyczne; 6 840 zł – wyższe szkoły
ekonomiczne i 10 249 zł – wyższe szkoły techniczne...”

2
komunikacji kolejowej około 6 razy, zaś średni koszt biletu kolejowego to
80 zł dofinansowanie do ulgi kolejowej wynoszącej 37% obciążyłoby
budżet kwotą około 2 664 tys. zł,
koszty bezpłatnego wstępu do muzeów państwowych.

Jak wynika z ww. pisma Ministerstwa Spraw Zagranicznych prognozy
finansowe sporządzane przed wprowadzeniem ustawy o Karcie Polaka
uwzględniały grupy osób którym proponowana nowelizacja umożliwi
skorzystanie z ustawy. Równocześnie według informacji MSZ liczba osób
zainteresowanych uzyskaniem Karty Polaka jest dotychczas niższa niż wstępnie
zakładano. W związku z powyższym można przyjąć, że zmiany proponowane w
ustawie o Karcie Polaka nie spowodują dodatkowych, nieprzewidywanych
poprzednio kosztów finansowych dla budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego.


Weryfikacja tekstu:
Zofia Szpringer


Opracowała: Urszula Smołkowska – specjalista do spraw finansów publicznych



Akceptował: Wicedyrektor Biura Analiz Sejmowych

Grzegorz
Gołębiowski


Deskryptory bazy rex: Karta Polaka


3
Warszawa, 18 lipca 2008 r.
BAS-WAEM-1982/08


Pan Poseł
Marek Borowski
Przewodniczący
Komisji Łączności z Polakami
za Granicą


Wstępna opinia prawna
o zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu ustawy o
zmianie ustawy o Karcie Polaka

1. Przedmiot
projektu
ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 2 ustawy z dnia 7
września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz.
305). Artykuł 2 ust. 1 ustawy umożliwia przyznanie Karty Polaka osobie deklarującej
przynależność do Narodu Polskiego i spełniającej łącznie określone w tym przepisie
warunki. Zmiana punktu 3 ustępu 1 artykułu 2 ustawy zakłada, że Kartę Polaka
będzie mogła otrzymać także osoba, która – oprócz spełnienia innych warunków –
wykaże, że jest narodowości polskiej lub że posiada obywatelstwo polskie. Artykuł 2
ust. 2 ustawy stanowi, że Karta Polaka może być przyznana wyłącznie osobie
posiadającej w dniu złożenia wniosku o wydanie Karty Polaka obywatelstwo jednego
z piętnastu państw wymienionych w tym przepisie. Zmiana tego przepisu ma
umożliwić przyznanie Karty Polaka także osobie posiadającej w jednym z tych
państw status bezpaństwowca.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane prawem
Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: