Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka
- znowelizowanie przepisów dotyczących warunków na jakich przyznawana jest Karta Polaka;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 861
- Data wpłynięcia: 2008-08-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Karcie Polaka
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1348
861-s
Warszawa, 18 września 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-201(4)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o Karcie Polaka (druk
nr 861).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Zagranicznych do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu wobec komisyjnego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o Karcie Polaka (druk nr 861)
I . Przedmiot regulacji
Przedłożony przez Komisję Łączności z Polakami za Granicą projekt nowelizacji ustawy z
dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz.U. Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz.
305) zawiera dwie ważne, z punktu widzenia osób zainteresowanych, zmiany jakościowe,
które w sposób istotny zwiększą krąg osób mogących ubiegać się o Kartę Polaka.
Proponowana w projekcie zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jej przyjęcie pozwoli
licznej grupie osób aplikujących o przyznanie Karty Polaka wykazać związki z polskością nie
tylko na podstawie dokumentów ich wstępnych, ale także własnych. Ze względu na to, że
często są to jedyne dokumenty znajdujące się w posiadaniu wnioskodawców zmiana ta
stanowić będzie znaczące ułatwienie dla Polaków na wschodzie występujących o przyznanie
Karty Polaka.
Druga z proponowanych zmian w art. 2 ust. 2 rozszerza krąg osób, które mogą się starać o
przyznanie Karty Polaka, o bezpaństwowców zamieszkujących wymienione w ustawie
państwa i spełniających określone w niej kryteria.
II. Ocena proponowanych zmian
Proponowane przez komisję sejmową nowe brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 3 wychodzi naprzeciw
licznym postulatów środowisk polskich i polonijnych stwarzając możliwość udowodnienia
przez zainteresowanego swojego pochodzenia lub obywatelstwa polskiego również za
pośrednictwem dokumentów własnych. Dotychczasowe uregulowania nie dopuszczały takiej
możliwości i aby wykazać swoje polskie pochodzenie lub obywatelstwo, wnioskodawca
musiał okazywać dokumenty swoich wstępnych (jednego z rodziców, dziadków lub obojga
pradziadków). Tym samym wszystkie osoby, który posiadały wyłącznie dokument własny
potwierdzający polską narodowość lub obywatelstwo, np. miejscową metrykę urodzenia lub
paszport z wpisem o polskiej narodowości, były pozbawione możliwości składania wniosków
o Kartę Polaka.
Druga zmiana dotyczy art. 2 ust.2. Chodzi w niej o rozszerzenie kręgu osób uprawionych do
posiadania Karty Polaka o osoby posiadające status bezpaństwowca i zamieszkujące na
terytorium jednego z 15 enumeratywnie wymienionych w ustawie państw (byłych republik
ZSRR). Nowy zapis ustawowy dotyczy w zasadzie głównie Łotwy, w znikomym stopniu
Estonii oraz pojedynczych przypadków w pozostałych krajach. Jego wprowadzenie pozwoli
na objęcie ustawą ok. 14.000 osób polskiego pochodzenia zamieszkujących jako
bezpaństwowcy Łotwę. Tym samym nastąpi zrównanie sytuacji prawnej osób pochodzenia w
państwach b. ZSRR bez względu na ich status prawny.
Obie zmiany ustawowe wychodzą naprzeciw postulatom środowisk i organizacji polskich.
Projekt ustawy nie powoduje skutków finansowych, nie reguluje ponadto kwestii objętych
prawem UE.
III. Konkluzja
Po rozważeniu powyższych argumentów Rada Ministrów pozytywnie opiniuje poselski
projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka.
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
- 861 › Pobierz plik
- 861-s › Pobierz plik