eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

j) kopie najważniejszych dokumentów dotyczących funkcjonowania i weryfikacji
modelu wraz z datami ostatnich modyfikacji,
k) informacje o planowanych na przyszłość istotnych zmianach modelu,
l) inne istotne informacje dotyczące modelu i jego parametrów wymienione w
załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych w zakresie metody
modeli wewnętrznych.


§ 4
. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...............
Minister Finansów

4
UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt rozporządzenia przygotowany został na podstawie art. 105d ust. 2
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.
1538, z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych
określa w drodze rozporządzenia wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów
maklerskich o udzielenie zgody na: zastosowanie przez dom maklerski metody modeli
wewnętrznych wyznaczania wartości ekspozycji niektórych transakcji do obliczania
wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta; zastosowanie
przez dom maklerski metody zaangażowania bieżącego lub metody standardowej do
obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta.
Celem projektowanych regulacji jest m.in. implementacja zapisów Dyrektywy 2006/49/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności
kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.Urz.UE L177 z dnia
30.06.2006, str. 201), która przenosi do regulacji obowiązujących w UE propozycje zawarte
w tzw. Nowej Umowie Kapitałowej Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego.
Przedmiotowa dyrektywa, w powiązaniu z Dyrektywą 2006/48/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia
działalności przez instytucje kredytowe (Dz.Urz.UE L177 z dnia 30.06.2006, str. 1),
ustanawia wymogi adekwatności kapitałowej mające zastosowanie względem firm
inwestycyjnych i instytucji kredytowych, zasad dotyczących obliczania funduszy własnych
oraz zasad ich nadzoru ostrożnościowego.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi implementację zapisów z zakresu art. 76 – 101
Dyrektywy 2006/48/WE.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.




4-12-om

6
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia

w sprawie egzaminu uzupełniaj cego dla maklerów papierów wartościowych
uprawniaj cego do wykonywania czynności doradztwa inwestycyjnego

Na podstawie art. 218 ust. 2a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …., poz. …….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość opłat za egzamin uzupełniający;
2) regulamin przeprowadzania egzaminu uzupełniającego;
3) sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej za udział w
posiedzeniach, przeprowadzenie egzaminu uzupełniającego oraz przygotowanie projektów
pytań na egzamin uzupełniający.

§ 2. Opłatę za egzamin uzupełniający ustala się w wysokości 150 zł.
§ 3. 1. Makler papierów wartościowych przystępujący do egzaminu uzupełniającego, który z
ważnych, nagłych przyczyn losowych nie może przystąpić w oznaczonym terminie do egzaminu
uzupełniającego, może wystąpić z wnioskiem do Przewodniczącego Komisji Nadzoru
Finansowego o zaliczenie wniesionej opłaty za egzamin uzupełniający na poczet egzaminu
uzupełniającego wyznaczonego w innym terminie lub zwrot wniesionej opłaty.
2. Realizacja wniosku, o którym mowa w ust. 1 wniesionego:
1) w terminie co najmniej na 7 dni przed datą egzaminu uzupełniającego - odbywa się bez
potrącenia kosztów manipulacyjnych;
2) w terminie krótszym niż 7 dni przed datą egzaminu uzupełniającego - odbywa się z
potrąceniem równowartości 50 % wniesionej opłaty tytułem kosztów manipulacyjnych.
3. Wniosek o zwrot wniesionej opłaty zgłoszony z datą egzaminu uzupełniającego lub
później nie upoważnia do zwrotu wniesionej opłaty. O dochowaniu terminów, o których mowa w



1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

ust. 2, decyduje data stempla pocztowego lub data złożenia wniosku w urzędzie Komisji Nadzoru
Finansowego.
§ 4. Egzamin uzupełniający przeprowadza się zgodnie z regulaminem przeprowadzania
egzaminu uzupełniającego stanowiącym załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Wysokość wynagrodzenia członka komisji egzaminacyjnej jest ustalana, z
zastrzeżeniem § 6, przy uwzględnieniu liczby posiedzeń, w których uczestniczył członek komisji.
§ 6. Łączne wynagrodzenie członka komisji egzaminacyjnej z tytułu udziału w
posiedzeniach komisji nie może być wyższe niż czterokrotność wynagrodzenia przysługującego
za udział w jednym posiedzeniu.
§ 7. 1. Wynagrodzenie przewodniczącego komisji egzaminacyjnej dla maklerów wynosi:
1) za udział w posiedzeniu komisji związanym z danym egzaminem - 275 zł;
2) za przeprowadzenie egzaminu – 1.100 zł.
2. Wynagrodzenie zastępcy przewodniczącego oraz członka komisji, o której mowa w ust. 1,
pełniącego funkcję sekretarza wynosi:
1) za udział w posiedzeniu komisji związanym z danym egzaminem - 250 zł;
2) za przeprowadzenie egzaminu – 1.000 zł.
3. Wynagrodzenie każdego z pozostałych członków komisji, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) za udział w posiedzeniu komisji związanym z danym egzaminem - 225 zł;
2) za przeprowadzenie egzaminu - 900 zł.
§ 8. Wynagrodzenie za przygotowanie nowych pytań lub zadań do elektronicznych zbiorów
pytań i zadań (baz pytań i zadań) na egzamin uzupełniający ustala się jako iloczyn stawki 50 zł i
liczby przygotowanych pytań i zadań do elektronicznych zbiorów pytań i zadań.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Minister Finansów
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 156 . [ 157 ] . 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: