eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych

projekt ustawy dotyczy: dopuszczenia możliwości wydania licencji detektywa bez zdawania egzaminu przed właściwą komisją osobie, która uzyskała specjalistyczne wykształcenie w polskim systemie szkolnictwa i legitymuje się dyplomem i świadectwem szkoły lub innej placówki oświatowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 636
  • Data wpłynięcia: 2008-05-26
  • Uchwalenie:

636


Druk nr 636

Warszawa, 20 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-16-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o usługach
detektywistycznych.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Wiesław Woda .



Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt


USTAWA
z dnia ……………………… 2008 r.

o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych

Art. 1.
W ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 12, poz.
110 i Nr 238, poz. 2021, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 oraz z 2004 r. Nr 121, poz. 1265 i Nr
173, poz. 1808) w art. 29 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Licencję wydaje się osobie, która spełnia warunki określone w ust. 1 oraz złożyła
egzamin przed właściwą komisją albo legitymuje się dyplomem i świadectwem
szkoły lub innej placówki oświatowej, które potwierdzają uzyskanie
specjalistycznego wykształcenia, albo uzyskała w trybie odrębnych przepisów
decyzję w sprawie uznania kwalifikacji w zawodzie detektywa.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.




U Z A S A D N I E N I E

1. Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem ustawy jest zmiana przepisu art. 29 ust. 3 ustawy o usługach detektywistycznych,
poprzez dopuszczenie możliwości wydania licencji bez zdawania egzaminu przed właściwą
komisją osobie, która uzyskała specjalistyczne wykształcenie w polskim systemie szkolnictwa
i legitymuje się dyplomem i świadectwem szkoły lub innej placówki oświatowej.
Dodatkowo zmiana ta wyrównuje szanse osobom uzyskującym kwalifikacje w ramach
polskiego systemu szkolnictwa w stosunku do osób, które uzyskały kwalifikacji w krajach UE
i zostają im one uznane w Polsce.
Projekt zmiany art. 29 ust. 3 ustawy o usługach detektywistycznych jest także uwarunkowany
tym, iż:
1) Decyzją Ministra Edukacji Narodowej Nr DKZU-5018-1/07/TZ z dnia 01.02.2007 r.
Policealna Szkoła Detektywów w Tarnowie została uznana za szkołę eksperymentalną oraz
nadano jej uprawnienia szkoły publicznej i kształci słuchaczy w zawodzie technik usług
detektywistycznych. W roku 2009 szkołę opuszczą pierwsi absolwenci z tytułem technika
usług detektywistycznych.
2)
Regulacja ustawowa przewiduje zastrzeżoną nazwę tytułu zawodowego
„DETEKTYW” (art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych), co
powoduje pojawienie się kolizji w nazewnictwie i w zapisach ustawowych.
Tak więc aby uniknąć tzw. conflictus legis sprzeczności przepisów, zachodzi pilna potrzeba
uregulowania nowego tytułu zawodowego „technika usług detektywistycznych”.
W związku z powyższym zachodzi tu ratio legis do zmiany niniejszej ustawy.
2. Przedstawienie stanu obecnego.
W obecnym stanie prawnym ustawodawca przewiduje, że licencję wydaje się osobie,
która spełnia warunki określone w ust. 1 oraz złożyła egzamin przed właściwą komisją
albo uzyskała w trybie odrębnych przepisów decyzję w sprawie uznania kwalifikacji w
zawodzie detektywa.
Powyższa regulacja przewiduje, że o licencję detektywa bez zdawania egzaminu przed
właściwą komisją mogą ubiegać się tylko osoby, które uzyskały kwalifikacje w trybie





odrębnych przepisów tj. poprzez uznanie kształcenia i szkolenia zawodowego nabytych w
państwach członkowskich UE1.
Obecny stan prawny w całości ogranicza prawa osoby, którą uzyskała specjalistyczne
wykształcenie w ramach polskiego systemu kształcenia. Ograniczenie jest tym bardziej
widoczne, gdyż Państwo polskie mocą decyzji swojego organu jakim jest Ministerstwo
Edukacji Narodowej oraz pozytywnej opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
Administracji wydało zgodę na kształcenie w zawodzie technik usług detektywistycznych.
Dodatkowo zawód ten legitymizuje Centralna Komisja Egzaminacyjna poprzez
przeprowadzenie egzaminu państwowego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Projektowana zmiana pozwoli uzyskać licencję detektywa, na drodze nie 2 a 3 różnych
ścieżek, poprzez:
1) uzyskanie
dyplomu
i
świadectwa potwierdzającego specjalistyczne wykształcenie
(egzamin państwowy przed Centralną Komisją Egzaminacyjną),
2) złożenie egzaminu przed właściwą komisją (powoływaną przez komendanta
wojewódzkiego Policji),
3)
uzyskanie w trybie odrębnych przepisów decyzji w sprawie uznania kwalifikacji w
zawodzie detektywa (staż adaptacyjny i test umiejętności2 przed organem prowadzącym
postępowanie3).
We wszystkich trzech wypadkach muszą być spełnione warunki określone w art. 29 ust. 1
ustawy.
Zaproponowana zmiana do ustawy o usługach detektywistycznych opiera się na pozytywnych
przesłankach dla takich rozwiązań, wynikających z analogicznych przepisów uzyskiwania
licencji II stopnia pracownika ochrony w oparciu o ustawę o ochronie osób i mienia4.

1 Dyrektywa Rady 92/51/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. w sprawie drugiego ogólnego systemu uznawania
kształcenia i szkolenia zawodowego, uzupełniającego dyrektywę 89/48/EWG (Celex:31992L0051) por. Ustawę
z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2001 Nr 87, poz. 954 z późn.
zm.).

2 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie stażu
adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania w sprawie uznania nabytych w niektórych państwach
kwalifikacji do wykonywania zawodu detektywa (Dz. U. 2005 r. Nr 30, poz. 260 i 261).

3 Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działaniach administracji rządowej (Dz. U. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.).

4 Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, poz. 740, z późn. zm.) por.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie rodzajów
dyplomów i świadectw wydanych przez szkoły i inne placówki oświatowe, które potwierdzają uzyskanie
specjalistycznych kwalifikacji w zakresie ochrony osób i mienia, minimalnego zakresu programów kursów
pracowników ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia oraz zakresu obowiązujących tematów


Proponowane brzmienie art. 29 ust. 3 nie będzie dyskryminować osoby posiadającej
kwalifikacje zdobyte w ramach polskiego systemu kształcenia.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przedstawiony projekt idzie w kierunku ułatwienia dostępu do zawodu detektywa przy
jednoczesnym zapewnieniu konieczności uzyskania wysokich kwalifikacji przez kandydatów
do tego zawodu.
Uzupełnienie zapisu ustawowego dotyczącego uznawania specjalistycznego wykształcenia
jest tym bardziej zasadne, iż sankcjonowałoby kwalifikacje uzyskane w trybie 2-letniego
kształcenia na poziomie policealnym podczas gdy zdawanie egzaminu przed właściwą
komisją stawia tylko wymóg posiadania co najmniej średniego wykształcenia (bez
kompleksowego przygotowania zawodowego).
Uzyskanie dyplomu i świadectwa, które umożliwiałoby uzyskanie licencji bez zdawania
egzaminu przed właściwą komisją, tak jak wspomniano wcześniej, poprzedzone musi być
zgodnie z procedurami oświatowymi złożeniem zewnętrznego egzaminu państwowego
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe przed Centralną Komisją Egzaminacyjną więc
nie ma uzasadnienia dla powielania egzaminu państwowego. Uzyskanie tych dokumentów
umożliwiło by także obywatelom polskim starania o podjęcie pracy w zawodzie
regulowanym jakim jest zawód detektywa, w innych krajach UE stosowanie do przepisów
Unii Europejskiej.
Niniejszy projekt nie spowoduje żadnego wzrostu wydatków po stronie budżetu państwa a
może przyczynić się do wzrostu przychodów z tytułu wzrostu ilości wydanych licencji
(wzrostu ilości wnoszonych za nie opłat).
Z punktu widzenia społecznego zmiana ustawy spowoduje większą dostępność do zawodu
osób rzetelnie i kompleksowo przygotowanych w ramach kształcenia zawodowego.
Z punktu widzenia gospodarki istnieją przesłanki rosnącego zapotrzebowania na
nowocześnie przygotowanych specjalistów z zakresu spraw wynikających ze stosunków
gospodarczych i weryfikacji wiarygodności szkód zgłaszanych zakładom
ubezpieczeniowym – wszystkie te działania wchodzą w zakres usług detektywistycznych.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


egzaminów i trybu ich składania, składu komisji egzaminacyjnej i sposobu przeprowadzania egzaminu (Dz. U.
Nr 113, poz. 731).
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: