eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy: m. in. rozdzielenia urzędu Ministra Sprawiedliwości i urzędu Prokuratora Generalnego oraz stworzenia warunków do wzmocnienia niezależności prokuratury przez wyeliminowanie pozaprocesowych możliwości kierowania biegiem konkretnych spraw dla doraźnych celów politycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 617
  • Data wpłynięcia: 2008-06-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1375

617

Rozdział 2
Nazwy, tablice i pieczęcie urzędowe prokuratur
§ 6. Nazwę prokuratury apelacyjnej, okręgowej i rejonowej ustala się zgodnie z nazwą miejscowości
stanowiącej jej siedzibę.
§ 7. 1. Na zewnątrz budynku prokuratury umieszcza się w widocznym miejscu tablicę z nazwą
prokuratury oraz godłem państwowym.
2. Wewnątrz budynku umieszcza się tablicę informacyjną, wskazującą pełne nazwy komórek
organizacyjnych prokuratury, ich rozmieszczenie oraz dni i godziny przyjęć interesantów, a także godziny
przyjęć kierowników jednostek organizacyjnych prokuratury wyższego stopnia w sprawach skarg i
wniosków.
§ 8. 1. Prokuratura Generalna, prokuratury apelacyjne, okręgowe i rejonowe używają pieczęci
urzędowych z nazwą prokuratury i wizerunkiem orła określonym w ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o
godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr
235, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600).
2. Odpowiedzialność za prawidłowość posługiwania się pieczęciami i ich przechowywania spoczywa
na kierownikach sekretariatów.
Dział II
Organizacja prokuratury
Rozdział 1
Wewnętrzna organizacja powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury
Oddział 1
Przepisy ogólne
§ 9. 1. Wewnętrzną strukturę organizacyjną powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury,
zwanej dalej "jednostką", ustala kierownik tej jednostki według zasad określonych w niniejszym
rozporządzeniu.
2. Kierownik jednostki ustalając wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki określa, ze
wskazaniem zakresu i rodzaju wykonywanych zadań, komórki organizacyjne oraz zakres sprawowanego
nad nimi nadzoru przez przełożonego i zwierzchników.
3. Wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki ustala się w uzgodnieniu:
1) prokurator apelacyjny z prokuratorem generalnym;
2) prokurator okręgowy z właściwym prokuratorem apelacyjnym;
3) prokurator rejonowy za pośrednictwem prokuratora okręgowego - z właściwym
prokuratorem apelacyjnym.
§ 10. 1. Prokuratorzy wykonują samodzielnie zlecone im czynności na stanowiskach pracy lub
samodzielnych stanowiskach pracy, których zakres ustala się rzeczowo lub terytorialnie.
2. Łączenie stanowisk pracy w komórki organizacyjne jest wskazane wtedy, gdy liczba wpływających
spraw przekracza możliwości sprawowania bezpośredniego nadzoru nad poszczególnymi stanowiskami
pracy przez kierownika jednostki i jego zastępcę.
3. W jednostce organizacyjnej prokuratury tworzy się komórki organizacyjne wtedy, gdy liczba spraw
przewidywanych do załatwienia uzasadnia zatrudnienie w niej:
1) w dziale prokuratury apelacyjnej i okręgowej - co najmniej trzech prokuratorów, a w dziale
prokuratury rejonowej - co najmniej czterech prokuratorów;
2) w wydziale prokuratury apelacyjnej i okręgowej - co najmniej czterech prokuratorów;
3) w funkcjonalnych komórkach organizacyjnych - odpowiednio trzech lub czterech

2
prokuratorów bądź urzędników lub innych pracowników prokuratury.
4. W Prokuraturze Generalnej tworzy się komórki organizacyjne, gdy liczba spraw przewidywanych
do załatwienia uzasadnia w niej:
1) w departamencie - co najmniej 15 prokuratorów;
2) w biurze - co najmniej 10 urzędników i innych pracowników prokuratury.
3) w wydziale – co najmniej 5 prokuratorów lub urzędników i innych pracowników prokuratury.
5. W departamentach i biurach Prokuratury Generalnej mogą być tworzone, w zależności od potrzeb,
wydziały lub zespoły; wydziały tworzy się dla co najmniej pięciu prokuratorów bądź urzędników lub innych
pracowników prokuratury.
§ 11. Odpis zarządzenia określającego wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki przesyła do
wiadomości:
1) prokurator apelacyjny zarządzenia o strukturze organizacyjnej prokuratury apelacyjnej i podległych
prokuratur okręgowych - Prokuraturze Generalnej;
2) prokurator okręgowy - prokuratorowi apelacyjnemu;
3) prokurator rejonowy - prokuratorowi apelacyjnemu za pośrednictwem prokuratora okręgowego.
Oddział 2
Struktura organizacyjna Prokuratury Generalnej
§ 12. W skład Prokuratury Generalnej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Departament Organizacyjny;
2) Departament Spraw Konstytucyjnych;
3) Departament Postępowania Przygotowawczego;
4) Departament do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;
5) Departament Postępowania Sądowego;
6) Biuro Obrotu Prawnego z Zagranicą.
7) Biuro Kadr
7) Biuro Budżetu
8) Biuro Dyrektora Generalnego
10) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych


§ 13. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Organizacyjnego należy:
1) opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania prokuratury oraz
sprawozdań i informacji z ich wykonania;
2) przygotowywanie informacji o charakterze ogólnym dla Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej, Rady Ministrów i innych organów w zakresie działania prokuratury, przy uwzględnieniu
materiałów przedstawionych przez inne biura;
3) współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami
społecznymi w zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa;
4) koordynowanie działalności w zakresie realizacji zadań wspólnych dla Departamentów i Biur
Prokuratury Generalnej oraz wynikających z informatyzacji prokuratury;
5) opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i
praktyki jednostek;
6) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie powszechnych jednostek
organizacyjnych prokuratury
7) podejmowanie działań w zakresie usprawniania i doskonalenia organizacji i metod pracy
powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury
8) prowadzenie działalności wizytacyjno-lustracyjnej w jednostkach;
9) organizowanie posiedzeń Krajowej Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym;
10) współdziałanie z Departamentem Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych i Informatyzacji
Resortu w zakresie:
a) inicjowania i wdrażania nowych technik informatycznych w prokuraturach,

3
b) wdrażania systemu informatycznego prokuratury,
c) projektowania aktów normatywnych związanych z funkcjonowaniem ogólnopolskich systemów
informatycznych w prokuraturach, a także współpracy z instytucjami zewnętrznymi w zakresie
dostępu prokuratur do prowadzonych i projektowanych baz danych;
9) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem przez Prokuratora Generalnego danymi
przetwarzanymi w ogólnopolskich systemach informatycznych prokuratur, w tym określanie zasad
użytkowania systemów oraz prowadzenie odpowiednich rejestrów i dokonywanie analiz;
11) wykonywanie zadań określonych w przepisach o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów;
12) wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Prokuratora Generalnego;
13) wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i opiniowaniem projektów aktów prawnych oraz
rozstrzyganie kwestii prawnych;
14) rozpoznawanie skarg i wniosków;
15) współpraca ze środkami masowego przekazu;
16) udostępnianie informacji publicznej w zakresie właściwości Departamentu Organizacyjnego,
opracowywanie projektów decyzji w tym przedmiocie oraz projektów decyzji odwoławczych;
17) dokonywanie analiz obciążenia pracą prokuratorów oraz równomierności ich rozmieszczenia i
wykorzystania w poszczególnych jednostkach, opracowywanie propozycji limitów zatrudnienia
prokuratorów oraz wielkości zatrudnienia w innych grupach zawodowych pracowników jednostek w
powiązaniu z planowanymi zadaniami rzeczowymi do projektu budżetu resortu sprawiedliwości na
dany rok;
18) nadzór nad biurowością i pracą sekretariatu Prokuratury Generalnej.
2. W skład Departamentu Organizacyjnego wchodzą:

1) Wydział Organizacji Pracy Prokuratur, Wizytacji i Lustracji;
2) Wydział do Spraw Informatyzacji i Analiz;
3) Zespół Legislacyjno – Prawny;
4) Zespół Skarg i Wniosków;
5) Zespół do Spraw Sprawozdawczości i Statystyki;
6) Rzecznik Dyscyplinarny Prokuratora Generalnego;
7) Rzecznik Prasowy Prokuratora Generalnego.
§ 14. Do podstawowych zadań Departamentu Spraw Konstytucyjnych należy:

1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego
konstytucyjnych uprawnień do inicjowania kontroli konstytucyjności aktów normatywnych, w tym:
a) rozpatrywanie i załatwianie próśb obywateli oraz instytucji o wystąpienie do Trybunału
Konstytucyjnego w sprawie zbadania konstytucyjności danego aktu normatywnego albo
konkretnego przepisu,
b) przygotowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w
przedmiocie konstytucyjności aktów normatywnych w sprawach zgłaszanych przez obywateli lub
inne podmioty zewnętrzne albo z własnej inicjatywy (na podstawie analizy obowiązujących aktów
normatywnych);
2) podejmowanie działań związanych z wykonywaniem wynikających z ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r.
o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z późn. zm.2)) obowiązków i uprawnień
procesowych Prokuratora Generalnego jako uczestnika postępowania we wszystkich sprawach
rozpoznawanych przez Trybunał Konstytucyjny, w tym:
a) przygotowywanie projektów stanowisk Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w
sprawach konstytucyjności aktów normatywnych wszczętych na wniosek lub w związku z
pytaniem prawnym innego podmiotu oraz w sprawach skarg konstytucyjnych,
b)
przygotowywanie projektów stanowisk Prokuratora Generalnego w sprawach sporów
kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa;
3) zapewnienie udziału prokuratorów Prokuratury Generalnej w rozprawach przed Trybunałem
Konstytucyjnym, w których, z mocy odrębnych przepisów nie jest wymagany osobisty udział
Prokuratora Generalnego lub jego zastępcy;
4) analiza wydawanych przez Trybunał Konstytucyjny orzeczeń oraz przedstawianie Prokuratorowi
Generalnemu informacji w tym zakresie i wniosków wypływających z orzecznictwa Trybunału dla
pracy resortu sprawiedliwości;

4
5) przygotowywanie dla potrzeb członków kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości opinii oraz innych
opracowań dotyczących problematyki konstytucyjności aktów normatywnych innych aktów prawnych,
a także problematyki funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego i konstytucyjnych aspektów
funkcjonowania resortu sprawiedliwości;
6) przygotowywanie opinii dotyczących konstytucyjności projektowanych aktów normatywnych,
skierowanych do Prokuratury Generalnej w razie zgłoszenia wątpliwości lub sformułowania
zastrzeżeń przez inne komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 15. Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Przygotowawczego, z wyłączeniem
spraw dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej i korupcji, należy:
1) sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego w
postępowaniu przygotowawczym;
2) koordynowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym, sprawowanego przez
prokuratury apelacyjne i okręgowe oraz sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego nad
wybranymi postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez jednostki;
3) koordynowanie działalności w zakresie ścigania przestępstw, prowadzonej przez inne organy
państwowe;
4) kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analiz
informacji przekazywanych przez prokuratury apelacyjne i okręgowe oraz innych ustaleń
Departamentu Postępowania Przygotowawczego;

5)
administrowanie lokalnymi systemami informatycznymi Departamentu Postępowania
Przygotowawczego wspomagającymi zwalczanie przestępczości oraz prowadzenie analiz z
wykorzystaniem danych zawartych w systemach ogólnopolskich w zakresie posiadanych uprawnień.
§ 16. 1. Do podstawowych zadań Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji
należy:
1) nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa:
a) o charakterze terrorystycznym,
b) noszące cechy zorganizowanej przestępczości,
c) łapownictwa w organach władzy ustawodawczej, organach administracji rządowej, samorządowej,
wymiaru sprawiedliwości, ścigania i kontroli,
d) inne, które ze względu na wagę sprawy, na podstawie polecenia Prokuratora Generalnego,
zostały przekazane do prowadzenia w Wydziałach do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i
Korupcji prokuratur apelacyjnych;
2) zbieranie i analizowanie informacji oraz materiałów dotyczących przestępczości zorganizowanej, a
także opracowywanie na ich podstawie ocen dotyczących kierunków i dynamiki tej przestępczości;
3) koordynowanie działalności prokuratury i innych organów państwowych w zakresie ścigania
przestępczości zorganizowanej i zwalczania terroryzmu, ściganie przestępczości zorganizowanej,
korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, produkcji oraz obrotu środkami odurzającymi i
psychotropowymi;
4) współpraca międzynarodowa w zakresie opracowywania strategii zwalczania międzynarodowej
przestępczości zorganizowanej oraz ścigania jej sprawców, współdziałanie z polskim
przedstawicielem w Eurojust w zakresie działań prokuratury oraz z przedstawicielami innych
organizacji międzynarodowych i ponadnarodowych działających na podstawie umów
międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie zwalczania
przestępczości zorganizowanej i terroryzmu;
5) sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego w sprawach wskazanych przez Prokuratora
Generalnego;
6) administrowanie lokalnymi systemami informatycznymi prokuratury wspomagającymi zwalczanie
terroryzmu, przestępczości zorganizowanej, korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, produkcji oraz
obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi;
7) analiza kryminalna w sprawach należących do zakresu działania Departamentu do Spraw
Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;
8) kształtowanie praktyki ścigania na podstawie prowadzonych analiz i badań w zakresie właściwości
Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;

5
9) opiniowanie wniosków kierowanych do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na wystąpienie
do sądu o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka koronnego;
10) wykonywanie zadań na podstawie odrębnych przepisów dotyczących realizacji kompetencji
Prokuratora Generalnego w zakresie kontroli operacyjnej i innych czynności operacyjno-
rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy;
11) obrót prawny z zagranicą w zakresie spraw prowadzonych w Wydziałach do Spraw Przestępczości
Zorganizowanej i Korupcji Prokuratur Apelacyjnych
2. W skład Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji wchodzą:
1)
Zespół Koordynacji Postępowań Przygotowawczych, Analiz i Informatyki;
2)
Zespół Współpracy Międzynarodowej
3)
Zespół Kontroli Działań Operacyjnych Organów cigania
§ 17. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Sądowego należy:
1) oddziaływanie na praktykę oskarżycielską jednostek w szczególności przez opracowywanie wyników
badań problematyki kasacyjnej i kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych;
2) opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania sądowego;
3) udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, udział w posiedzeniu składu siedmiu sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego, udział w posiedzeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w
sprawie, w której skargę kasacyjną wniósł prokurator Prokuratury Generalnej lub strona, jeżeli w
postępowaniu przed sądem pierwszej instancji brał udział prokurator oraz udział w postępowaniu
przed wojewódzkim sądem administracyjnym w sprawie, w której skargę wniósł prokurator
Prokuratury Generalnej oraz w sprawie dotyczącej decyzji wydanej w postępowaniu
administracyjnym, w którym udział zgłosił prokurator Prokuratury Generalnej;
4) opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Sądu Najwyższego i do
Naczelnego Sądu Administracyjnego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie
przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie oraz opracowywanie
wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych
przez Sąd Najwyższy i Naczelny Sąd Administracyjny;
5) opracowywanie projektów stanowisk w sprawach cywilnych, w których Sąd Najwyższy zobowiązał
Prokuratora Generalnego do zajęcia na piśmie stanowiska co do skargi kasacyjnej wniesionej przez
stronę i odpowiedzi na skargę;
6) rozpoznawanie wniosków prokuratorów o wniesienie kasacji w sprawach karnych i opracowywanie w
tych sprawach projektów kasacji Prokuratora Generalnego lub pism uzasadniających decyzje o
odmowie wniesienia kasacji;
7) udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w składach zwykłych i powiększonych dotyczących
zagadnień prawnych w sprawach karnych i cywilnych oraz w posiedzeniach Naczelnego Sądu
Administracyjnego rozpoznającego zagadnienia prawne;

8) opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji wydanych przez ministrów, skarg do
wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzje nieuwzględniające sprzeciwu Prokuratora
Generalnego, skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego od orzeczeń
wojewódzkiego sądu administracyjnego w tej kategorii spraw oraz innych środków prawnych
zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego;
9) rozpatrywanie skarg kwestionujących stanowisko prokuratur apelacyjnych zajmowane w sprawach
przed sądami administracyjnymi i związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu
administracyjnym;
10) udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom apelacyjnym;
11) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o ułaskawienie;
12) opracowywanie projektów kasacji od orzeczeń sądów powszechnych w sprawach karnych i nieletnich
rozpoznawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.3)), zwanego dalej "kpk";
13) koordynowanie spraw związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu wykonawczym;
14) współdziałanie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i innymi właściwymi organami w zakresie
udziału prokuratora w postępowaniu wykonawczym;
15) rozpatrywanie skarg i wniosków związanych z postępowaniem sądowym w zakresie kompetencji
Departamentu Postępowania Sądowego;

6
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: