eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach

projekt ustawy dotyczy: przesunięcia terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego. Zakaz będzie obowiązywać od 1 stycznia 2012 r., a nie od 12 sierpnia 2008 r. oraz uchylenia z dniem 31 grudnia 2011 r. zezwoleń na wprowadzanie do obrotu na terytorium Polski produktów GMO będących paszami genetycznie zmodyfikowanymi lub organizmami genetycznie zmodyfikowanymi przeznaczonymi na pasze

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 581
  • Data wpłynięcia: 2008-05-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o paszach
  • data uchwalenia: 2008-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 899

581

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać ustawa
Ustawa będzie oddziaływać na podmioty prowadzące działalność gospodar-
czą w sektorze pasz w zakresie wytwarzania, wprowadzania do obrotu oraz
stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych lub or-
ganizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku pa-
szowego i zapewni możliwość dostosowania się podmiotów przy jednocze-
snym przewidywanym wsparciu dla uprawy roślin wysokobiałkowych nie-
poddanych modyfikacjom genetycznym.
Proponowane przesunięcie terminu wejścia w życie zakazu, określonego
w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, będzie miało
korzystny wpływ na producentów drobiu i świń. Dopuszczenie do stosowa-
nia w żywieniu śruty sojowej genetycznie zmodyfikowanej, znacznie tańszej
od śruty niepoddanej takiej modyfikacji, przez okres dodatkowych 3 lat,
wpłynie na ujednolicenie warunków żywienia zwierząt w naszym kraju, jak
i w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
2. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ ustawy na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy umożliwi wytwarzanie, wprowadzanie do obrotu
i stosowanie w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz
organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku pa-
szowego do dnia 1 stycznia 2012 r. Brak jest dowodów naukowych, że pa-
sze te mogłyby stanowić zagrożenie zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowi-

9
ska. Wejście w życie zakazu określonego w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z
dnia 22 lipca 2006 r. o paszach spowodowałoby zwiększenie cen pasz,
zmniejszenie efektywności chowu drobiu i świń, a także utratę konkurencyj-
ności produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego wytworzonych
w Rzeczypospolitej Polskiej w stosunku do takich samych produktów wytwo-
rzonych w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Przesunięcie terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania
do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowa-
nych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do
użytku paszowego spowoduje, że chów drobiu i świń będzie się odbywać na
dotychczasowych warunkach i zachowane zostaną zasady konkurencyjno-
ści niezależnie od państwa, w którym prowadzona jest działalność.
5. Wpływ ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regio-
nalny, gdyż obecnie nie ma zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu
i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz
organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku pa-
szowego.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został wysłany do: Prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Krajowego Związku Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych, Sekretariatu
Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Związku Zawodowego Rol-
ników „Ojczyzna”, Rady Gospodarki ywnościowej, Federacji Branżowych
Związków Producentów Rolnych, NSZZ RI „Solidarność”, Związku Zawodo-
wego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku Zawodowego Rolników Rzeczypo-
spolitej „Solidarni”, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników
Rolnictwa RP, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
Konfederacji Pracodawców Polskich, Federacji Związków Pracodawców-
Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Ogólnopolskiego Porozumienia Związ-
ków Zawodowych, Związku Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rol-
ników, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej, Inspekcji Weteryna-

10
ryjnej Głównego Inspektoratu Weterynarii, Państwowego Instytutu Wetery-
naryjnego – PIB w Puławach, Instytutu Zootechniki – PIB w Krakowie, Insty-
tutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN Jastrzębiec, Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, Ogólno-
polskiego Związku Zawodowego Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryj-
nej, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Weterynarii, Pol-
skiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”, Pol-
skiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku
Owczarskiego, Polskiego Związku Hodowców Koni, Polskiego Klubu Wyści-
gów Konnych, Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, Polskiego Związku
Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowej Rady Drobiarstwa –
Izby Gospodarczej, Izby Gospodarczej Handlowców, Przetwórców Zbóż
i Producentów Pasz, „Polkarma” Polskiego Stowarzyszenia Producentów
Karmy dla Zwierząt Domowych, Polskiego Związku Producentów Pasz, Ko-
alicji „Polska wolna od GMO”, Klubu „Gaja” Stowarzyszenia Ekologiczno-
-Kulturalnego, Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, Forum
Związków Zawodowych, Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiej-
skich Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiego Związku Rolników Ekologicznych,
Stowarzyszenia Producentów ywności Metodami Ekologicznymi Ekoland,
Augustowsko-Podlaskiego Stowarzyszenia Eko-Rolników, Zrzeszenia Wy-
twórców Polskiego Rolnictwa Ekologicznego, Polskiego Klubu Ekologiczne-
go, Polskiego Towarzystwa Rolników Ekologicznych, Towarzystwa Opieki
nad Zwierzętami, Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt „Ani-
mals”, Fundacji „Zwierzęta i my”, Fundacji Międzynarodowy Ruch na Rzecz
Zwierząt VIVA, Stowarzyszenia Przyjaciół Zwierząt „AMICUS”, Polskiej Ligi
Ochrony Zwierząt, Fundacji PEGAZUS.
W trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych stwierdzono wyra ny
podział na zwolenników i przeciwników stosowania pasz genetycznie zmo-
dyfikowanych w żywieniu zwierząt.
Za uchyleniem art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o paszach z dniem

12 sierpnia 2008 r. wypowiedziały się m.in. następujące organizacje: Krajo-
wa Izba Producentów Drobiu i Pasz, Izba Gospodarcza Handlowców, Prze-
twórców Zbóż i Producentów Pasz, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła

11
Mięsnego. Ponadto oprócz organizacji wymienionych w uzasadnieniu do
projektu ustawy zniesienie zakazu popierają: Konspol Holding, Polski Zwią-
zek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Wielkopolski Związek Ho-
dowców Trzody Chlewnej, Indykpol S.A., Koalicja na Rzecz Nowoczesnego
Rolnictwa, Zamojskie Towarzystwo Rolnicze oraz indywidualni hodowcy
drobiu i trzody chlewnej (wpłynęło łącznie ok. 300 wniosków).
Za wprowadzeniem zakazu stosowania pasz genetycznie zmodyfikowanych
w żywieniu zwierząt od dnia 12 sierpnia 2008 r. i niezmienianiem ustawy
o paszach wypowiedziały się następujące organizacje: Fundacja „Zwierzęta
i my”, Instytut Spraw Obywatelskich, PPHU Osiny, Fundacja ICPPC, Koali-
cja „Polska wolna od GMO”, Racja Polskiej Lewicy. W tym zakresie iden-
tyczny pogląd wyraziło 27 indywidualnych hodowców.
Powszechnie wykorzystywaną formą działania zarówno przeciwników, jak
i zwolenników stosowania pasz genetycznie zmodyfikowanych było adreso-
wanie tzw. pism otwartych m.in. do: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
wszystkich członków Rządu oraz Sejmowej i Senackiej Komisji Rolnictwa.



14/05/BS

12
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: