eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

- projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku posługiwania się tzw. certyfikowanym (bezpiecznym) podpisem elektronicznym przez płatników składek przekazujących dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS drogą elektroniczną

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 561
  • Data wpłynięcia: 2008-05-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • data uchwalenia: 2008-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 817

561


Druk nr 561

Warszawa, 27 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jakuba Szulca.



(-) Jacek Brzezinka; (-) Zbigniew Chlebowski; (-) Leszek Cieślik;
(-) Andrzej Czerwiński; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Krzysztof Gadowski;
(-) Artur
Gierada;
(-) Andrzej
Gut-Mostowy;
(-) Andrzej
Halicki;
(-) Grzegorz Karpiński; (-) Jan Kulas; (-) Stanisław Lamczyk; (-) Stefan
Niesiołowski; (-) Paweł Olszewski; (-) Janusz Palikot; (-) Halina Rozpondek;
(-) Cezary Urban; (-) Ewa Wolak.

Projekt

U S T A W A
z dnia……………2008 r.

o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne

Art.1. W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz.565, z późn. zm.) w art. 60 dotychczasową
treść oznacza się jako ust.1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2.Płatnicy składek, którzy przed dniem 21 lipca 2008 r. przekazywali do Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych dokumenty określone w art. 47a ust.1 ustawy, o której mowa
w art. 40 poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z programu
informatycznego udostępnionego przez Zakład, mogą przekazywać te dokumenty w sposób
określony w tym przepisie bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem
elektronicznym, wykorzystując posiadane certyfikaty niekwalifikowane, wystawione przez
uznany przez Zakład podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, do upływu ważności tych
certyfikatów.”

Art.2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z tym, że art. 60 ustawy, o której mowa w
art.1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się od dnia 20 lipca 2008 r.

UZASADNIENIE
Na podstawie art.40, w związku z art.60 oraz art.64 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64,
poz.565, z późn. zm.) z dniem 21 lipca 2008 r. - wprowadza się obowiązek posługiwania się
tzw. certyfikowanym (bezpiecznym) podpisem elektronicznym przez płatników składek
przekazujących dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS drogą elektroniczną.
Według informacji ZUS – drogą elektroniczną z Zakładem rozlicza się 922 tys.
płatników. Jednocześnie w kwietniu 2008 r. aktywnych było jeszcze 208 tys. certyfikatów
niekwalifikowanych, co przekłada się na 1,6 mln dokumentów opatrzonych podpisem
niekwalifikowanym (czyli nie opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym). Oznacza
to, że znaczna ilość płatników składek posiada nadal i w rozliczeniach z ZUS posługuje się
wspomnianymi certyfikatami niekwalifikowanymi, które co do zasady powinny wygasnąć
dopiero po roku, licząc od daty ich wystawienia.

Ustawa z dnia z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne nie zawiera jednak żadnych przepisów przejściowych
regulujących tę kwestię – co oznacza, że z dniem 21 lipca 2008 r. wszystkie aktywne dotąd
certyfikaty niekwalifikowane – straciłyby ważność praktycznie z dnia na dzień. Mogłoby to
spowodować opóźnienia, zatory i bałagan w rozliczeniach firm z ZUS, przy jednoczesnym
spiętrzeniu wniosków o wydanie nowych – tym razem już kwalifikowanych certyfikatów.
Należy w związku z tym podjąć działania legislacyjne w kierunku uelastycznienia
terminu wprowadzenia wspomnianego na wstępie obowiązku. Konieczna jest zatem pilna
nowelizacja przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne. Wprowadzenie tych zmian wydaje się być ponadto uzasadnione w kontekście
sytuacji drobnych przedsiębiorców – tj. działających w ramach niewielkich firm lub na
niewielką skalę.
W kwestii potrzeby uelastycznienia terminu wprowadzenia obowiązku posługiwania
się bezpiecznym podpisem elektronicznym przez płatników przekazujących dokumenty
ubezpieczeniowe do ZUS drogą elektroniczną – zgodne są zarówno poszczególne resorty ,
których dotyczą przepisy w tym zakresie, jak również przedstawiciele środowisk
przedsiębiorców.
Biorąc pod uwagę obowiązujące Rząd procedury legislacyjne, istnieje jednak ryzyko,
iż nie udałoby się wprowadzić pod obrady Sejmu i uchwalić ustawy nowelizującej,
wystarczająco krótkim terminie. W interesie płatników składek jak i ZUS - wskazane jest
zatem zgłoszenie inicjatywy poselskiej w tej mierze.

Proponowana nowelizacja ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne – sprawi, iż posiadane obecnie przez
płatników składek certyfikaty niekwalifikowane, wystawione po dniu 21 lipca 2007 r., na
mocy obowiązujących przepisów - nie utracą automatycznie ważności z dniem 21 lipca 2008
r., lecz stopniowo, dopiero po upływie terminu ich ważności – tj. po roku, licząc od daty ich
wystawienia.
Natomiast w przypadku certyfikatów niekwalifikowanych, które utracą ważność do
dnia 21 lipca 2008 r., nie byłoby już oczywiście możliwości odnowienia po tej dacie
posiadanego do tej pory certyfikatu niekwalifikowanego.

Projektowana regulacja podmiotowo dotyczy przedsiębiorców, jako płatników składek
na ubezpieczenia społeczne w relacjach z ZUS.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków dla budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowy zakres regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 29 maja 2008 r.
BAS-WAEM-1435/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Jakub Szulc)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 60 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, ze zmianami). Zmiana polega na dodaniu w
tym artykule ustępu 2. Zgodnie z proponowanym przepisem płatnicy składek,
którzy przed dniem 21 lipca 2008 r. przekazywali do Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych określone dokumenty w formie dokumentu elektronicznego przy
użyciu programu informatycznego udostępnionego przez ZUS, będą mogli
przekazywać te dokumenty w dalszym ciągu bez konieczności opatrywania ich
bezpiecznym podpisem elektronicznym, wykorzystując posiadane certyfikaty
niekwalifikowane, do upływu ważności tych certyfikatów.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać dyrektywę
Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z dnia 13 grudnia 1999 r. w
sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych (Dz. Urz.
WE L 13 z 19.1.2000 r., str. 12 oraz Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 13, t. 24, str. 239). Zgodnie z art. 1 akapit pierwszy dyrektywy jej celem
jest ułatwienie stosowania podpisów elektronicznych oraz przyczynienie się do
ich uznania prawnego; ustanawia ona ramy prawne odnoszące się do podpisów
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: