eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy: wprowadzenia jawności procesów prywatyzacyjnych, usprawnienia procesów komunalizacji przez rozszerzenie możliwości dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa jednostkom samorządu terytorialnego oraz przyznania Ministrowi Skarbu Państwa prawa wyboru, co do zakresu przeprowadzanych analiz przedprywatyzacyjnych. Nowym uregulowaniem jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego korektę wynagrodzeń kadry zarządzającej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 482
  • Data wpłynięcia: 2008-05-05
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008

482


Druk nr 482

Warszawa, 5 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-65-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji oraz niektórych innych
ustaw
wraz z projektem aktu wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Skarbu
Państwa.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych
ustaw1)


Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i pry-
watyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) po art. 2 dodaje się art. 2a-2d w brzmieniu:
„Art. 2a. Przebieg procesów prywatyzacyjnych, prowadzo-
nych na podstawie przepisów działu IV i V ustawy,
jest jawny.
Art. 2b. 1. Z
przebiegu
procesu
prywatyzacyjnego,
o którym mowa w art. 2a, sporządza się kartę
prywatyzacji, zawierającą co najmniej:
1) wskazanie następujących informacji o na-
bywcy:
a) nazwy lub firmy, pod którą działa, formy
prawnej oraz siedziby, jeżeli nabywca
jest osobą prawną lub jednostką
organizacyjną nieposiadającą osobo-
wości prawnej, albo
b)
imienia, nazwiska oraz miejsca
zamieszkania, jeżeli nabywca jest
osobą fizyczną,

2
2) uzyskaną cenę,
3) kwotowo określoną wartość zobowiązań
inwestycyjnych gwarantowanych przez
nabywcę,
4) informację o zawarciu pakietu socjalnego,
obejmującego zobowiązania związane
z ochroną interesów pracowników oraz
innych osób związanych z prywatyzo-
wanym podmiotem,
5) informację o prywatyzowanym podmiocie,
6) wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk
służbowych osób odpowiedzialnych za
przygotowanie i realizację procesu
prywatyzacji,
7) informację o realizacji zobowiązań
prywatyzacyjnych.
2. Kartę prywatyzacji prowadzi się od momentu
rozpoczęcia procesu prywatyzacji.
3. Karta prywatyzacji podlega aktualizacji. Karta
prywatyzacji jest udostępniana na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
albo organu założycielskiego.
4. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa
określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty
prywatyzacji, o której mowa w ust. 1, mając na
względzie zapewnienie jawności procesu
prywatyzacyjnego.
Art. 2c. Informacje o przebiegu negocjacji, o których mowa
w art. 33 ust. 1 pkt 3, mają charakter poufny
jedynie do czasu ich zakończenia.

3
Art. 2d. Umowy zawarte w trybie art. 33 ust. 1, 3 i 5 oraz
art. 39 ust. 1 są jawne i podlegają udostępnianiu
na zasadach określonych w przepisach o dostępie
do informacji publicznej.”;
2) w art. 4a uchyla się ust. 3-9;
3) po art. 4a dodaje się art. 4b i 4c w brzmieniu:
„Art. 4b. 1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa,
na wniosek organu wykonawczego jednostki
samorządu terytorialnego, na obszarze której
znajduje się siedziba spółki, w której udział
Skarbu Państwa przekracza 50% akcji, lub na
wniosek organu wykonawczego związku jed-
nostek samorządu terytorialnego, na obszarze
którego mieści się siedziba spółki, może zbyć
nieodpłatnie część lub wszystkie posiadane
przez Skarb Państwa akcje tej spółki na rzecz
tej jednostki samorządu terytorialnego lub
związku jednostek samorządu terytorialnego,
o ile zostały spełnione łącznie następujące
warunki:
1) przedmiot działalności spółki jest związany
z realizacją zadań własnych tej jednostki
samorządu terytorialnego lub związku
jednostek samorządu terytorialnego,
2) spółka wykonuje działalność gospodarczą
na obszarze składającej wniosek jednostki
samorządu terytorialnego lub związku
jednostek samorządu terytorialnego,
3) spółka nie jest wpisana na listę spółek
o szczególnym znaczeniu dla gospodarki
państwa lub inne listy spółek o znaczeniu

4
państwowym, tworzone na podstawie
przepisów odrębnych.
2. Zbycie akcji, o którym mowa w ust. 1, nie jest
zbyciem akcji na zasadach ogólnych. Do zbycia
akcji nie stosuje się przepisów ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98,
poz. 1071, z późn. zm.3)). Zbycie akcji jest
jawne i następuje na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
3. Uprawnieni pracownicy w spółce powstałej
w wyniku komercjalizacji, której akcje zostały
nieodpłatnie zbyte w trybie, o którym mowa
w ust. 1, zachowują uprawnienia do niedopłat-
nego nabycia akcji. Przepisy art. 36-38c stosuje
się odpowiednio, przy czym kompetencje
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
w zakresie zbywania akcji wykonuje organ
wykonawczy jednostki samorządu terytorial-
nego lub organ wykonawczy związku jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Do ustalenia momentu powstania prawa do
nieodpłatnego nabycia akcji przez upraw-
nionych pracowników oraz rolników lub
rybaków stosuje się odpowiednio art. 38 ust. 2.
Art. 4c. 1. W przypadku sprzedaży akcji, o których mowa
w art. 4b ust. 1, część uzyskanych przychodów
jednostka samorządu terytorialnego lub
związek jednostek samorządu terytorialnego
przekazuje, w terminie 3 miesięcy od dnia
uzyskania przychodów z tego tytułu, na
wyodrębnione rachunki funduszy celowych,
strony : [ 1 ] . 2 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: