eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji dcyzji Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji dcyzji Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich

projekt ustawy dotyczy: ratyfikacji decyzji Rady, która umożliwia realizacje ustaleń Rady Europejskiej dotyczących wysokości limitów budżetowych na lata 2007 2013, wyboru działań, które zostaną sfinansowane z budżetu UE i sposobu finansowania tego budżetu, co z kolei pozwoli Polsce ubiegać się o znaczne środki finansowe i uzyskanie w średnim okresie pozycji jednego z głównych beneficjentów środków UE, tj. ponad 90 mld euro, w tym na politykę spójności ponad 60 mld euro

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 460
  • Data wpłynięcia: 2008-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji decyzji Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 828

460


4
W ród zmian wynikających z konkluzji Rady Europejskiej z grudnia
2005 r. znajdują się następujące elementy:
a) zmiana sposobu obliczania rabatu brytyjskiego, polegająca na jego
obniżeniu w wyniku uwzględnienia Wielkiej Brytanii w finansowaniu
kosztów wynikających z rozszerzenia UE. Metodologia obliczania
rabatu pozostanie bez zmian, jednakże będzie on korygowany o
wydatki alokowane w państwach członkowskich, które przystąpiły do
UE po dniu 30.04.2004 r. – z wyjątkiem wydatków na dopłaty
bezpo rednie, interwencje rynkowe oraz czę ci wydatków na rozwój
wsi finansowanych z Sekcji Gwarancja EFOGR1). Wprowadzenie tej
zasady będzie następować stopniowo, tj. począwszy od budżeto-
wania rabatu w roku 2009 (20 % należnej korekty), poprzez 2010 r.
(70 %), by w roku 2011 uwzględnić już korektę w cało ci. Całkowita
suma obniżenia rabatu brytyjskiego w wyniku powyższych działań nie
będzie mogła przekroczyć 10,5 mld euro, przy czym w przypadku
kolejnych rozszerzeń (następujących ew. po wej ciu Bułgarii
i Rumunii do UE) limit ten zostanie odpowiednio podwyższony.
Wydatki przeznaczone na pomoc przedakcesyjną będą uwzględniane
przy korekcie rabatu jedynie do roku 2013 włącznie,
b) ustanowienie jednolitej stawki zasobu VAT w wysoko ci 0,30 %,
c) przyznanie czterem państwom członkowskim obniżonych jednolitych
stawek zasobu VAT (0,225 % dla Austrii, 0,15 % dla Niemiec oraz
0,10

% dla Holandii i
Szwecji), jako rozwiązanie tymczasowe,
obowiązujące w latach 2007-2013,
d) przyznanie Holandii i Szwecji redukcji wpłat z tytułu zasobu własnego
DNB – w wysoko ci odpowiednio: 605 mln euro oraz 150 mln euro
rocznie; zaproponowane rozwiązania będą obowiązywać czasowo,
tj. w latach 2007-2013,


1) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych


5
e) wprowadzenie zapisów dotyczących klauzuli rewizyjnej budżetu UE
w
latach 2008/2009, która będzie obejmować zarówno stronę
wydatkową, jak i dochodową. Komisja Europejska zostaje zobo-
wiązana do dokonania przeglądu systemu zasobów własnych,
f) wprowadzenie zapisów dotyczących sposobu prac nad projektem
przedmiotowej decyzji. Nowa decyzja wejdzie w życie po jedno-
gło nym zatwierdzeniu jej przez Radę UE i ratyfikowaniu przez
wszystkie państwa członkowskie.
Pozostałe zmiany wynikają z konieczno ci dostosowania tre ci decyzji
do przepisów, które zostały zmodyfikowane przed jej przyjęciem, tj.:
a) zniesienie rozróżnienia między opłatami rolnymi i celnymi, zgodnie
z postanowieniami Rundy Urugwajskiej GATT,
b) ujednolicenie baz statystycznych używanych do kalkulacji zasobów
własnych,
c) wprowadzenie stałego wzoru okre lającego poziom płatno ci
i zobowiązań w
przypadku ewentualnych zmian w metodologii
statystycznej ESA 95,
d) usunięcie odniesień do rezerw – monetarnej, ds. nagłej pomocy, ds.
gwarancji pożyczkowych dla krajów trzecich – w związku
z zastosowaniem innych rozwiązań budżetowych dla realizacji ww.
celów,
e) uproszczenie sformułowań dotyczących zasad wdrażania decyzji
w sprawie zasobów własnych – zgodnie z sugestią Trybunału
Obrachunkowego.
Kluczowym elementem ww. decyzji jest propozycja dotycząca rabatu
brytyjskiego – zostanie on utrzymany, jednak do jego obliczania nie będą
zaliczane wydatki przeznaczone dla tych państw członkowskich, które
wstąpiły do UE po 30 kwietnia 2004 r. (z wyjątkiem wydatków na dopłaty
bezpo rednie, interwencje rynkowe oraz czę ci wydatków na rozwój wsi
finansowanych z

Sekcji Gwarancja EFOGR). Decyzja umożliwia
czę ciową redukcję rabatu brytyjskiego, począwszy od 2009 r., co


6
powinno przyczynić się do przyszłego ujednolicenia i uproszczenia
systemu. Obniżenie rabatu brytyjskiego spowoduje obniżenie polskich
wpłat do budżetu UE.
Jednocze nie wprowadzono szereg ulg dla wybranych państw
– płatników netto, co dodatkowo obciąży polskie wpłaty do budżetu
ogólnego UE. Rozwiązania te mają charakter tymczasowy i wynikają
z
konkluzji Rady Europejskiej, zgodnie z którymi żadne z państw
członkowskich nie powinno odczuwać nadmiernych obciążeń
budżetowych w relacji do ich względnego poziomu bogactwa. W związku
ze znaczącym wzrostem transferów z budżetu UE do nowych państw
członkowskich w perspektywie finansowej 2007-2013, przyznane Austrii,
Holandii, Niemcom oraz Szwecji ulgi mają na celu pomniejszenie różnicy
między wysoko cią wpłat tych państw i wysoko cią transferów
otrzymywanych z budżetu wspólnotowego.
3. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne
Wpłat do budżetu UE dokonuje się w ramach czę ci 84 budżetu państwa
„ rodki własne UE”. Decyzja wprowadza jedynie nieliczne zmiany
skutkujące dla Polski wzrostem wpłat redniorocznie (w cenach z roku 2004)
w wysoko ci ok. 35 mln euro.
Do kalkulacji ww. kwoty przyjęto następujące założenia. Szacuje się, że
w wyniku opisanych wyżej rozwiązań przej ciowych polska składka
wzro nie o ok. 3 % czyli o ok. 101 mln euro rocznie, o ile nie uwzględni się
korzystnych dla Polski zmian w wysoko ci rabatu brytyjskiego wynikających
z wyłączenia przy jego kalkulacji okre lonych wydatków dla nowych państw
członkowskich UE. Wprowadzone zmiany w metodologii obliczania rabatu
brytyjskiego powinny doprowadzić do obniżenia polskich wpłat o ok. 66 mln
euro rocznie.
Szacunkowy wpływ zmian w systemie rabatów na wysoko ć polskich wpłat
wprowadzanych nową decyzją o systemie zasobów własnych w okresie
perspektywy finansowej 2007-2013 obrazuje poniższe zestawienie.
Rzeczywista wysoko ć polskich wpłat będzie zależeć jednak m.in. od


7
poziomu wzrostu gospodarczego poszczególnych państw członkowskich,
wysoko ci przyjmowanych budżetów rocznych, a także zdolno ci
absorpcyjnej nowych państw członkowskich UE oraz Wielkiej Brytanii.
mln euro

Łącznie 2007-2013
redniorocznie
wpłata Polski do budżetu UE wg decyzji

24 893
3556
z 2000 r.
zmiana wpłaty Polski, wynikająca ze specjal-
708 101
nych uregulowań dla Austrii, Niemiec, Holandii
i Szwecji
zmiana wpłaty Polski wynikająca ze zmiany
-464* -66
w rabacie brytyjskim
łączna zmiana wpłaty Polski
244
35
wpłata Polski do budżetu UE wg decyzji

25 137
3591
z 2007 r.
* redukcja rabatu brytyjskiego wpłynie na wysoko ć wpłat Polski od 2009 r.
Decyzja nie będzie miała skutków społecznych, gospodarczych i poli-
tycznych.
W zakresie skutków prawnych niezbędna będzie ratyfikacja ww. decyzji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4
Konstytucji RP (ze względu na znaczne obciążenie państwa pod względem
finansowym – wysoko ć polskich wpłat do budżetu UE wynosi ok. 12 mld zł
rocznie).
Decyzja jest wspólnotowym aktem prawnym mającym skutek bezpo redni
w
systemie prawnym państw członkowskich UE. Wprowadzone
przedmiotową decyzją zmiany znajdą swoje odzwierciedlenie w przepisach
kolejnych ustaw budżetowych w zakresie wysoko ci rodków zapewnianych
w czę ci budżetu państwa „ rodki własne UE”.
4. Informacja o zakresie i wynikach przeprowadzonego postępowania
uzgadniającego
Projekt decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot
Europejskich przygotowany został przez Komisję Europejską COM(2006)
099.


8
Projekt stanowiska Rządu został przygotowany przez Ministerstwo
Finansów w związku z art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych
z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 52,
poz. 515, z późn. zm.).
Projekt stanowiska był omawiany na posiedzeniu Komitetu Europejskiego
Rady Ministrów w dniu 28 marca 2006 r. Uwagi zostały zgłoszone przez
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej (konieczno ć uzupełnienia
stanowiska o szacunkowy koszt finansowania rabatu brytyjskiego w rozbiciu
na poszczególne lata 2007-2013), po których uwzględnieniu projekt został
przyjęty na posiedzeniu Komitetu Europejskiego Rady Ministrów w dniu
21 kwietnia 2006 r. i przekazany do Parlamentu RP.
Projekt wniosku ratyfikacyjnego wraz z uzasadnieniem był przedmiotem
uzgodnień międzyresortowych (został skierowany do Ministerstwa Spraw
Zagranicznych, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, Głównego Urzędu
Statystycznego, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rządowego
Centrum Legislacji). Uwagi zgłoszone podczas uzgodnień zostały
uwzględnione w ostatecznej wersji wniosku i uzasadnienia.



strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: