Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
projekt dotyczy obciążenia podmiotów importujących produkty o których mowa w ustawie, opłatami na takich samych zasadach jak podmioty zobowiązane do wpłat na Fundusze Promocji produktów rolno-spożywczych i określenia kręgu podmiotów, które mogą się starać o wsparcie z Funduszu Promocji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4256
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie:
4256
Druk nr 4256
Warszawa, 7 stycznia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-o zmianie ustawy o funduszach promocji
produktów rolno-spożywczych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Zbigniewa Babalskiego.
(-) Waldemar Andzel; (-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuś; (-) Andrzej
Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Aleksander Chłopek; (-) Zbigniew
Chmielowiec; (-) Andrzej Ćwierz; (-) Andrzej Mikołaj Dera; (-) Zbigniew
Girzyński; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Andrzej Jaworski; (-) Leonard
Krasulski; (-) Marek Kwitek; (-) Tomasz Latos; (-) Marzena Machałek;
(-) Beata Mazurek; (-) Kazimierz Moskal; (-) Halina Olendzka; (-) Marek
Opioła; (-) Jacek Osuch; (-) Stanisław Ożóg; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Elżbieta Rafalska; (-) Adam Rogacki; (-) Józef Rojek; (-) Monika
Ryniak; (-) Anna Sobecka; (-) Piotr Stanke; (-) Jolanta Szczypińska;
(-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław Szwed; (-) Jan Szyszko; (-) Adam
nieżek; (-) Krzysztof Tołwiński; (-) Kazimierz Michał Ujazdowski;
(-) Teresa
Wargocka;
(-) Jan
Warzecha;
(-) Jadwiga
Wiśniewska;
(-) Tadeusz Wita; (-) Marzena Dorota Wróbel;
(-)
Jarosław Zieliński;
(-) Maria Zuba.
projekt
USTAWA
z dnia……….. 2011 roku
o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Art. 1.
W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-
spożywczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 799) wprowadza się następujące zmiany:
1) Po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:
„Art. 3a. W przypadku importu produktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2,
importerzy są obowiązani uiszczać opłaty w wysokości i na takich samych
zasadach jak podmioty, o których mowa w art. 3.”
2) W art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. O środki funduszy promocji mogą się ubiegać:
1) ogólnokrajowe i regionalne organizacje zrzeszające producentów rolnych lub
przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo
siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują
obrotu:
a) mlekiem lub przetworami mlecznymi - w przypadku Funduszu Promocji Mleka,
b) świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami - w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Wieprzowego,
c) bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa - w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Wołowego,
d) końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa - w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Końskiego,
e) owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa - w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Owczego,
f) zbożem lub przetworami zbożowymi - w przypadku Funduszu Promocji Ziarna
Zbóż i Przetworów Zbożowych,
g) owocami lub warzywami lub ich przetworami - w przypadku Funduszu Promocji
Owoców i Warzyw,
h) drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami - w przypadku Funduszu
Promocji Mięsa Drobiowego,
i) rybami lub ich przetworami - w przypadku Funduszu Promocji Ryb;
2) ogólnokrajowe i regionalne organizacje branżowe lub międzybranżowe
zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, inne niż
organizacje określone w pkt 1, jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy
promocji, o których mowa w art. 2;”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-
spożywczych wprowadza dwie zmiany w przedmiotowej ustawie.
Pierwsza z nich dotyczy kwestii wpłat do wszystkich wymienionych w ustawie
Funduszy Promocji produktów rolno-spożywczych. Do wpłat tych, w wysokości
określonej w ustawie, zobowiązane są podmioty skupujące w rozumieniu ustawy z
dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, w
przypadku Funduszu Promocji Mleka, oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność
gospodarczą, przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w
rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54, poz. 535, z późn. zm.) i wszystkie pozostałe podmioty, o których mowa w art. 3
ustawy, w przypadku pozostałych Funduszy Promocji. W ocenie wnioskodawców
istnieje potrzeba obciążenia podmiotów importujących produkty, o których mowa w
ustawie, opłatami na takich samych zasadach jak podmioty zobowiązane do wpłat na
Fundusze Promocji produktów rolno-spożywczych. Pozwoli to na ochronę rodzimego
rynku producentów rolnych, a ponadto zwiększy nakłady na Fundusze Promocji, co z
kolei pozwoli na efektywniejsze wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i
promocji produktów rolno-spożywczych.
Druga zmiana dotyczy art. 9 ustawy określającego krąg podmiotów, które mogą
się starać o wsparcie z Funduszu Promocji. Są to jedynie organizacje o zasięgu
ogólnokrajowym, co uniemożliwia dostępność do tych środków organizacjom
regionalnym. Dlatego wnioskodawcy proponują, aby również organizacje regionalne
mogły korzystać z tych środków. Funkcjonuje wiele organizacji regionalnych, które
organizują imprezy o zasięgu ogólnopolskim promujące produkty wymienione w
ustawie i w związku z tym przedmiotowa zmiana jest w pełni uzasadniona.
Projekt ustawy nie rodzi żadnych konsekwencji finansowych dla budżetu
państwa ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego i rodzi pozytywne
skutki społeczno-gospodarcze.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.