eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.

projekt dotyczy ratyfikowania Konwencji, która ma na celu aktywizację wzajemnej współpracy gospodarczej tym samym usprawnienie handlu zagranicznego pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4195
  • Data wpłynięcia: 2011-05-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.
  • data uchwalenia: 2011-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 999

4195


Druk nr 4195

Warszawa, 11 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-43-11


Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o ratyfikacji Konwencji między
Rzecząpospolitą Polską a Królestwem
Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu oraz Protokołu do
tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie
dnia 22 lutego 2011 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia


o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji,
podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.


Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania
w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia
22 lutego 2011 r.


Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


11/04/BS
UZASADNIENIE


I. Potrzeba i cel związania się nową umową
Dane dotyczące wzajemnych obrotów handlu zagranicznego pomiędzy Polską a Arabią
Saudyjską sytuują ten kraj w gronie największych pozaeuropejskich odbiorców polskiego
eksportu. Istniejący potencjał współpracy ekonomiczno-handlowej oraz duża
komplementarność gospodarcza (zapotrzebowanie gospodarki Arabii Saudyjskiej na maszyny
i urządzenia oraz usługi techniczne sektora budowlanego, elektro-energetycznego, gospodarki
wodnej, przemysłu stoczniowego i stalowego, a także towary konsumpcyjne) w połączeniu
z dużymi wydatkami budżetowymi wskazują na możliwość znacznego zwiększenia
wolumenu polskiego eksportu towarowego oraz dalszej aktywizacji dwustronnej współpracy
gospodarczej. Wydaje się, że sprawami priorytetowymi w zakresie aktywizacji wzajemnej
współpracy gospodarczej jest – możliwie jak najszybsze – zakończenie negocjacji umów
o wzajemnym popieraniu i ochronie inwestycji oraz ratyfikowanie Konwencji o unikaniu
podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, podpisanej
w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r., co dla strony saudyjskiej jest miernikiem polskiego
zainteresowania rzeczywistym rozwojem współpracy gospodarczej.
II. Stosunki polsko-saudyjskie
Stosunki dyplomatyczne z Arabią Saudyjską zostały nawiązane dopiero w dniu 3 maja 1995 r.
przez podpisanie protokołu w siedzibie ONZ przez Ambasadorów Polski i Arabii Saudyjskiej.
Od 1998 r. funkcjonuje w Rijadzie Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej, zaś jesienią 2001 r.
dokonano oficjalnego otwarcia placówki saudyjskiej w Warszawie.
Umowy dwustronne dotyczące problematyki ekonomicznej:
– Umowa Ramowa o współpracy w dziedzinie gospodarki, handlu, inwestycji, techniki,
kultury, turystyki, młodzieży i sportu – podpisana w Arabii Saudyjskiej 11 pa dziernika
2003 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 244, poz. 2447). Dokument ten przewiduje możliwość
powołania wspólnej komisji (art. 7),
– w przeszłości Polska jednostronnie przyznała Arabii Saudyjskiej klauzulę największego
uprzywilejowania (KNU),
– negocjowana jest umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (tzw. BIT).
Potencjał ekonomiczny Polski i Arabii Saudyjskiej oraz rola obu krajów
w międzynarodowych stosunkach gospodarczych, zwłaszcza Polski w UE oraz Arabii
Saudyjskiej w RWPZ, jak i relatywnie wysoka komplementarność obu gospodarek,
przemawiają za potrzebą dalszego rozszerzania skali dwustronnej współpracy. W latach
2004 – 2008 nastąpił rekordowy, czterokrotny, wzrost wzajemnych obrotów handlowych,
które – według danych polskich – osiągnęły poziom ok. 640 mln USD rocznie

(96 mln dolarów w 2003 r.), a według danych saudyjskich – 750 mln USD (łącznie
z reeksportem przez ZEA i Kuwejt). W 2008 r. Polska po raz pierwszy od 2004 r. zanotowała
dodatni bilans wymiany handlowej – ok. 184 mln USD – z Arabią Saudyjską. Po słabszych
rezultatach 2009 r., wynikających głównie z dużego spadku w polskim eksporcie (wyroby
stalowe, maszyny i urządzenia), w 2010 r. poziom wzajemnych obrotów wrócił do
poprzedniego stanu.

Obroty towarowe Polski z Arabią Saudyjską w latach 2006 – 2010 (w mln USD)
Dynamika %

2006
2007
2008
2009
2010
2010/2009
EXPORT
145 200 410 161
190
118
IMPORT 147 206 226 135
210
155
OBROTY
293 406 637 296
400
135
SALDO -2,44 -6,55 183
26
-20

ródło: MG
W 2010 r. do głównych towarów w eksporcie należały maszyny i urządzenia, produkty
pochodzenia zwierzęcego (sery i twarogi) i art. spożywcze (pieczywo, wyroby
czekoladowe i cukiernicze). Ponadto: wyroby metalowe, a także wyroby przemysłu
papierniczego i chemicznego. W imporcie dominowały: produkty chemiczne, wyroby
z tworzyw sztucznych oraz produkty roślinne.
W ocenie Ambasady RP w Rijadzie istnieje możliwość zainteresowania inwestorów
saudyjskich udziałem kapitałowym w planowanych inwestycjach sektora naftowo-gazowego
w Polsce. Współpraca dwustronna mogłaby obejmować m.in. inwestycje w obiekty przerobu

2
i
dystrybucji produktów ropy naftowej i gazu naturalnego oraz usługi w zakresie
poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego (m.in. wiercenia), budowę obiektów
wydobywczych, linii przesyłowych i dystrybucyjnych. Rozmowy przeprowadzone w Polsce
przez ministra ropy i zasobów mineralnych A. Al-Naimi w lipcu 2007 r. oraz jego kilkakrotne
deklaracje o tym, że Arabia Saudyjska jest otwarta na różne formy współpracy z Polską
w sektorze energetycznym wskazują na potrzebę rozważenia przez stronę polską podjęcia
poważnych działań w tym zakresie. Kolejne pomysły zmierzające do zachęcenia
Saudyjczyków do inwestowania w Polsce pojawiły się 29 lipca 2009 r. podczas wizyty
saudyjskiej misji gospodarczej w Polsce. Podczas spotkania ministrowie Skarbu i Gospodarki
zachęcali Saudyjczyków do wzięcia udziału w procesie prywatyzacji spółek Skarbu Państwa.
Biorąc pod uwagę fakt, że Arabia Saudyjska jest największym rynkiem artykułów
żywnościowych i napojów bezalkoholowych, wyposażenia restauracyjnego oraz maszyn
i urządzeń dla małych zakładów przetwórczych w regionie Bliskiego Wschodu, a saudyjski
import w tym sektorze wynosi 7 mld USD rocznie – należy wskazać na realne i duże
możliwości plasowania polskiego eksportu w zakresie:
– dostaw
płodów rolnych oraz zwierząt żywych i tusz zwierzęcych: wołowych i baranich
oraz mięsa drobiowego; dostaw artykułów żywnościowych, w tym produktów mleczarskich,
zwłaszcza serów twardych i przetworzonych, mleka w proszku i jego pochodnych (śmietanki)
oraz wędlin i wyrobów drobiowych i wołowych (w tym pasztetów porcjowanych),
– przetworów warzywnych, w tym kapusty kiszonej oraz ogórków i grzybów
konserwowych; soków i koncentratów owocowych, herbat i mieszanek ziołowych oraz
wyrobów piekarniczych i cukierniczych, jak i słodyczy, w tym wyrobów czekoladowych,
– dostaw napojów bezalkoholowych i wód mineralnych, szczególnie gazowanych
(wymagane duże inwestycje w wypromowanie marki),
– dostaw
świeżych i mrożonych owoców, zwłaszcza jabłek, wiśni i czereśni, czerwonej
i czarnej porzeczki oraz jagód i grzybów suszonych,
– transferu technologii przetwórstwa żywności, dostaw maszyn i urządzeń dla małych
zakładów produkcyjnych, m.in. piekarniczych i cukierniczych oraz tworzenie joint ventures
w dziedzinie przetwórstwa żywności w Arabii Saudyjskiej.
Arabia Saudyjska jest największym w regionie BW (ponad 3 mld USD rocznie) rynkiem
samochodowych akcesoriów i części zamiennych. Istotne znaczenie ma import kosmetyków,
zwłaszcza perfum i wód toaletowych. Również saudyjski rynek mebli i wyposażenia wnętrz

3
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: