eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

zgodnie z opinią Komisji Europejskiej w sprawie nieprawidłowości dotyczących wdrożenia pierwszego pakietu kolejowego - wzmacnia się niezależność spółki Polskie Linie Kolejowe SA (zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce) od przewoźników kolejowych; wprowadza się zakaz pełnienia funkcji członka zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA (i pracownika w spółce na określonym stanowisku kierowniczym) z pracą w organach spółki i świadczeniem pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych. wprowadza się zapis, że członkowie zarządu PLK SA będą powoływani przez radę nadzorczą tej spółki, po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4166
  • Data wpłynięcia: 2011-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2011-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1002

4166


Druk nr 4166

Warszawa, 4 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-153-10



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego
"Polskie Koleje Państwowe"
.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia


o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe”


Art. 1. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U.
Nr 84, poz. 948, z późn. zm.2)) w art. 15 po ust. 6 dodaje się ust. 6a – 6c w brzmieniu:
„6a. Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej PLK SA oraz
pracownicy tej spółki, zajmujący stanowiska kierownicze

w komórkach organizacyjnych właściwych w zakresie
przydzielania tras pociągów lub pobierania opłat za korzystanie z
infrastruktury kolejowej, a także ich zastępcy, nie mogą pełnić
funkcji w organach, pozostawać w stosunku pracy ani świadczyć
pracy na podstawie innego stosunku prawnego w PKP SA,
spółkach od niej zależnych, a także u przewoźników kolejowych
w rozumieniu ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym.
6b. Zakaz, o którym mowa w ust. 6a, obowiązuje również w okresie
24 miesięcy od zakończenia pełnienia funkcji przez członków
Zarządu i Rady Nadzorczej PLK SA lub ustania zatrudnienia
pracowników tej spółki na stanowiskach objętych zakazem.
6c. Członkowie Zarządu PLK SA są powoływani przez Radę
Nadzorczą PLK SA po przeprowadzeniu postępowania
kwalifikacyjnego, którego celem jest sprawdzenie i ocena
kwalifikacji kandydatów oraz wyłonienie najlepszego kandydata
na członka Zarządu PLK SA. Do przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego na stanowisko członka Zarządu PLK SA
stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 19a ust. 4 ustawy
z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.”.

Art. 2. Walne Zgromadzenie PLK SA uchwali zmiany statutu spółki, w celu
dostosowania go do wymagań ustawy, w terminie umożliwiającym zatwierdzenie przez
ministra właściwego do spraw transportu zmiany statutu PLK SA w terminie 6 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 3. Połączenie funkcji członka Rady Nadzorczej lub członka Zarządu
PLK SA z pełnieniem funkcji w organach lub pozostawaniem w stosunku pracy lub ze
świadczeniem pracy na podstawie innego stosunku prawnego w PKP SA, spółkach od
niej zależnych lub u przewoźników kolejowych, o których mowa w art. 15 ust. 6a
ustawy zmienianej w art. 1, powoduje wygaśnięcie mandatu członka Rady Nadzorczej
lub członka Zarządu PLK SA po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy, chyba że wcześniej członek Rady Nadzorczej lub członek Zarządu PLK SA
przestanie pełnić funkcję w organach lub wygaśnie jego stosunek pracy lub ustanie jego
zatrudnienie w PKP SA, spółkach od niej zależnych lub u przewoźników kolejowych.

Art. 4. Łączenie pracy przez pracowników PLK SA, zajmujących stanowiska
kierownicze w komórkach organizacyjnych właściwych w zakresie przydzielania tras
pociągów oraz pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, a także ich
zastępców, z pełnieniem funkcji w organach lub pracą świadczoną w ramach stosunku
pracy lub na podstawie innego stosunku prawnego w PKP SA, spółkach od niej
zależnych lub u przewoźników kolejowych, skutkuje wygaśnięciem ich stosunków
pracy z PLK SA po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy,
chyba że wcześniej przestaną pełnić funkcję w organach, wygasną ich stosunki pracy

2
lub ustanie zatrudnienie w PKP SA, spółkach od niej zależnych lub u przewoźników
kolejowych.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 91/440/EWG Rady z dnia
29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (Dz. Urz. UE L 237 z 24.08.1991 r., str. 25;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 341) oraz dyrektywy 2001/14/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej
infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawanie
świadectw bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 75 z 15.03.2001 r., str. 29; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 5, str. 404).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720
i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119, z 2008 r. Nr 97, poz. 624, Nr 193,
poz. 1196 i Nr 206, poz. 1289, z 2009 r. Nr 6, poz. 33 oraz z 2010 r. Nr 108, poz. 686 i Nr 247,
poz. 1651.



01/04/EP

3
UZASADNIENIE

Aktualny stan prawny w dziedzinie, której dotyczy projektowana ustawa z uwzględnieniem
obowiązujących ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i prawa Unii Europejskiej

Prawo krajowe
Projektowana zmiana ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84,
poz. 948, z późn. zm.) dotyczy podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zarządzania
liniami kolejowymi, jakim jest spółka „PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna”, zwana
dalej „PLK SA”, utworzona przez PKP SA na podstawie art. 15 ust. 1 nowelizowanej ustawy.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, PLK SA jest podmiotem wykonującym podstawowe
funkcje w zakresie podejmowania decyzji związanych z przydzielaniem tras pociągów, jak
również z pobieraniem opłat za infrastrukturę, jako zarządca infrastruktury kolejowej.
PLK SA jest więc zarządcą infrastruktury kolejowej, działającym na podstawie ustawy
z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94,
z późn. zm.).
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
1) budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej,
2) prowadzeniu ruchu pociągów na liniach kolejowych,
3) utrzymywaniu infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne
prowadzenie ruchu pociągów,
4) udostępnianiu tras pociągów dla przejazdu pociągów na liniach kolejowych
i świadczeniu usług z tym związanych,
5) zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej.
Zarządca infrastruktury kolejowej ma obowiązek udostępniania infrastruktury kolejowej
przewoźnikom kolejowym na zasadach niedyskryminujących. Zarządca określa też wysokość
opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Nadzór nad zapewnieniem
niedyskryminującego dostępu przewoźników kolejowych do infrastruktury pełni regulator
rynku kolejowego, którym jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Prezes UTK
zatwierdza też opłaty za korzystanie z przyznanych tras pociągów i infrastruktury kolejowej
pod względem zgodności z zasadami ustalania tych opłat. Prezes UTK jest organem
wydającym licencje przewoźnikom kolejowym na prowadzenie działalności przewozowej.
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: