eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych

Komisyjny projekt ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych

projektowana regulacja określa zadania, organy i organizację oraz zasady gospodarki finansowej nowej państwowej osoby prawnej pod nazwą Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3542
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych
  • data uchwalenia: 2010-11-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1591

3542

Ad 1.
Przepisy ogólne dotyczą utworzenia Centralnego Ośrodka – agencji wykonawczej w
miejsce Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych - państwowej
jednostki budżetowej i jego gospodarstw pomocniczych. Ponadto przepisy ogólne
określają zadania Centralnego Ośrodka.
Ad 2.
Organem Centralnego Ośrodka jest dyrektor powoływany przez ministra właściwego
do spraw rolnictwa. Przepisy ustawy określają tryb i zasady powoływania dyrektora
Centralnego Ośrodka, jego zastępców i dyrektorów oddziałów terenowych.
Realizacja zadań w zakresie wykonywania testów i doświadczeń polowych będzie
wykonywana w oddziałach terenowych Centralnego Ośrodka. Działalnością oddziału
terenowego będzie kierował dyrektor oddziału powoływany przez dyrektora
Centralnego Ośrodka. Dyrektor oddziału będzie działał w ramach określonych przez
statut Centralnego Ośrodka oraz na podstawie pełnomocnictw udzielanych przez
dyrektora Centralnego Ośrodka. Dyrektor oddziału będzie ponosił odpowiedzialność
za całość spraw objętych zakresem działania oddziału terenowego. Dyrektor
oddziału koordynuje realizację porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego na
terenie województwa i tworzy listę odmian zalecanych do uprawy na obszarze
województwa we współpracy z Wojewódzkim Zespołem Porejestrowego
Doświadczalnictwa Odmianowego. Dyrektor oddziału może w imieniu i na rzecz
Centralnego Ośrodka udzielać zamówień publicznych, których przedmiotem są
usługi, dostawy lub roboty budowlane, związane z działalnością oddziału
terenowego.

Ad 3.
W zakresie gospodarki finansowej Centralnego Ośrodka ustawa określi przychody
Centralnego Ośrodka, którymi będą:
1) przychody z prowadzonej działalności, a w szczególności:
a) przychody z prowadzonej działalności rolniczej w oddziałach terenowych
na gruntach nie zajętych pod doświadczenia polowe,
b) przychody z usług doświadczalnych,
c) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych,
d) inne przychody;
2) środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji.
10


Ad 4.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych –
powinien rozpocząć działalność jako jednostka sektora finansów publicznych, w
formie agencji wykonawczej z oddziałami terenowymi, które powstaną na bazie
zlikwidowanych gospodarstw pomocniczych. Agencja wykonawcza przejmie składniki
majątkowe, należności i zobowiązania jednostki budżetowej wraz ze składnikami
majątkowymi, należnościami i zobowiązaniami gospodarstw pomocniczych.
Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa będące w zarządzie lub w
trwałym zarządzie jednostki budżetowej – Centralnego Ośrodka Badania Odmian
Roślin Uprawnych zostaną nieodpłatnie, z mocy prawa, przekazane na własność
agencji wykonawczej. Projektowana ustawa określa, że zbycie nieruchomości
Centralnego Ośrodka lub inna zmiana formy ich dysponowania będzie wymagała
zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa. Projekt ustawy przewiduje, że
dyrektor Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych - państwowej
jednostki budżetowej, do czasu powołania Dyrektora Centralnego Ośrodka - agencji
wykonawczej, będzie wykonywał jego uprawnienia wynikające z przepisów
projektowanej ustawy. Pracownicy państwowej jednostki budżetowej – Centralnego
Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych oraz jego gospodarstw pomocniczych,
z dniem 1 stycznia 2011 r. staną się odpowiednio pracownikami agencji
wykonawczej i jego oddziałów terenowych.
Dodatkowo przepisy wykonawcze upoważnią ministra właściwego do spraw rolnictwa
do nadania Centralnemu Ośrodkowi statutu, w którym minister określi organizację
wewnętrzną centrali, siedziby i organizację oddziałów terenowych oraz kompetencje
do powoływania zespołów opiniodawczo-doradczych.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Przepisy zawarte w projekcie ustawy nie są przepisami technicznymi, dlatego też
projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).




11


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty na które będzie oddziaływać projektowana ustawa.
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na COBORU - państwową jednostkę
budżetową i jego gospodarstwa pomocnicze.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych
Uchwalenie ustawy nie spowoduje konieczności zwiększenia środków
finansowych na działalność nowej jednostki.
Wprowadzenie proponowanych przepisów spowoduje zmianę systemu
finansowania COBORU. Obecnie COBORU jest jednostką sektora finansów
publicznych – jednostką budżetową, natomiast według projektu ustawy będzie
jednostką sektora finansów publicznych – agencją wykonawczą. Wykonanie
zadań statutowych będzie finansowane z przychodów z dotacji, prowadzonej
działalności rolniczej, przychodów z usług doświadczalnych, odsetek od środków
zgromadzonych na rachunkach oraz z innych przychodów.
Z innych analizowanych form organizacyjno-prawnych, które mogłyby być odpowiednie
dla COBORU, rozpatrywano utrzymanie COBORU jako państwowej jednostki budżetowej
przy jednoczesnej likwidacji wszystkich gospodarstw pomocniczych. Byłby to jednak
wariant kosztowny, gdyż z obecnych kosztów funkcjonowania wynoszących 27 430 tys.
zł koszty te wzrosłyby do 63 526 tys. zł. Kolejny analizowany wariant tj. pozostawienie
COBORU w Słupi Wielkiej jako państwowej jednostki budżetowej oraz przekształcenie
jego obecnych 28 gospodarstw pomocniczych w 16 instytucji gospodarki budżetowej
(IGB) wymaga zaangażowania 40 042 tys. zł.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wprowadzenie proponowanych zmian nie będzie miało bezpośredniego wpływu
na rynek pracy. Pozwoli jednak w znaczącym stopniu przyczynić się do
uporządkowania i ustabilizowania struktury organizacyjnej jednostki zajmującej
się rejestracją odmian roślin i przyznawanie wyłącznego prawa do odmian.
Jednocześnie wprowadzenie przepisów ustawy pozwoli zachować miejsca pracy
dla osób zatrudnionych dotychczas w gospodarstwach pomocniczych.

12


4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Według dotychczasowych
rozwiązań testy i doświadczenia polowe wykonywane były w strukturze
organizacyjnej nadzorowanej przez COBORU i według projektowanych przepisów
sytuacja ta nie ulegnie zasadniczej zmianie.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa ma na celu wyłącznie zmianę formy organizacyjno-prawnej
COBORU. Zmianie nie ulega natomiast zakres zadań i tryb ich realizacji, który
określają ustawa z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie oraz ustawa z dnia 26
czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin.
W związku z powyższym nie ma potrzeby przeprowadzania konsultacji
społecznych.

13


Warszawa, 26 października 2010 r.

BAS – WAPEiM – 1916/10
TRYB PILNY

Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Waśko)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy

Zgodnie z projektem, z dniem 1 stycznia 2011 r. tworzy się Centralny
Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych (dalej: Ośrodek), będący
państwową osobą prawną. Proponowana ustawa ma określić zadania Ośrodka,
jego organy i organizację, a także zasady gospodarki finansowej Ośrodka.
Projekt ustawy zawiera przepisy przejściowe, zmieniające i uchylające.
Ustawa
ma
wejść w życie z dniem 31 grudnia 2010 r.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Proponowana ustawa obejmuje materię uregulowaną w art. 45 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE).


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

TfUE statuuje zasadę swobodnego przepływu pracowników. Polega ona
m.in. na zniesieniu wszelkich form dyskryminacji w zakresie zatrudnienia
pracowników pochodzących z państw członkowskich ze względu na
obywatelstwo (art. 45 ust. 1 i 2 TfUE). Jednak swoboda ta nie dotyczy
zatrudnienia w administracji publicznej (art. 45 ust. 4 TfUE).
Trybunał Sprawiedliwości, zgodnie z zasadą, że wyjątki należy
interpretować zwężająco, doprowadził w swoim orzecznictwie do określenia
administracji publicznej jako całokształtu miejsc pracy, które obejmują
bezpośrednie lub pośrednie uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej i
funkcji, których przedmiotem jest ochrona ogólnego interesu państwa lub
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: