eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

- określenie zasad wykonywania zawodów pielęgniarki i położnej, uzyskiwania prawa wykonywania tych zawodów oraz kształcenia zawodowego i podyplomowego;- utrata mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zwodach pielęgniarki i położnej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3355
  • Data wpłynięcia: 2010-08-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zawodach pielęgniarki i położnej
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 174, poz. 1039

3355

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia …………………

w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych


Na podstawie art. 69 ustawy z dnia ……….. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. … Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb i zakres działania Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych, zwanej dalej
„Krajową Radą";
2) tryb udzielania akredytacji;
3) wysokość opłat za przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego oraz za wydanie certyfikatu;
4) tryb wyłaniania członków Krajowej Rady;
5) wysokość wynagradzania członków Krajowej Rady.

§ 2. Zakres działania Krajowej Rady obejmuje:
1) opiniowanie standardów kształcenia pielęgniarek i położnych,
2) opracowywanie strategii akredytacyjnej dla szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych,
prowadzących kształcenie w zawodzie pielęgniarki lub w zawodzie położnej, zwanych dalej
„uczelniami", uwzględniającej kierunki rozwoju szkolnictwa wyższego,
3) ustalanie przebiegu postępowania akredytacyjnego,
4) opracowywanie metodologii postępowania w celu przeprowadzenia akredytacji,
5) współpracę z instytucjami naukowymi w kraju i za granicą.

§ 3. 1. Posiedzenia Krajowej Rady zwołuje i im przewodniczy, a także ustala porządek obrad,
przewodniczący Krajowej Rady lub upoważniony przez niego członek prezydium Krajowej Rady.
2. Posiedzenia Krajowej Rady mogą być zwoływane również na pisemny wniosek co najmniej 3
członków Krajowej Rady, złożony na ręce przewodniczącego; wniosek określa przedmiot posiedzenia
Krajowej Rady.
3. Pierwsze posiedzenie Krajowej Rady nowej kadencji zwołuje minister właściwy do spraw
zdrowia i przewodniczy temu posiedzeniu.

§ 4. 1. Krajowa Rada wydaje opinie i przedstawia wnioski w formie uchwał.
2. Uchwały Krajowej Rady zapadają w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 4, zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady.
3. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
4. Przewodniczący posiedzenia może zarządzić z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej
3 członków Krajowej Rady głosowanie tajne.
5. W głosowaniu nie uczestniczy członek Krajowej Rady, jeżeli uchwała dotyczy uczelni, której
jest pracownikiem.
6. Przyjęte przez Krajową Radę uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.

§ 5. W posiedzeniach Krajowej Rady mogą uczestniczyć bez prawa głosu również inne, niż
wymienione w art. 66 ust. 5 ustawy z dnia … o zawodach pielęgniarki i położnej, zwanej dalej
„ustawą", osoby zaproszone przez przewodniczącego Krajowej Rady.

§ 6. 1. Z posiedzenia Krajowej Rady sporządza się protokół.
2. Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz.
3. Treść protokołu zatwierdza Krajowa Rada na najbliższym posiedzeniu.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
4. Sprzeciw bądź zdanie odrębne zgłoszone przez członka Krajowej Rady dotyczące protokołu
odnotowuje się w tym protokole.

§ 7. 1. Krajowa Rada na pierwszym posiedzeniu nowej kadencji dokonuje wyboru, ze swego
grona, prezydium Krajowej Rady w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz
Krajowej Rady.
2. Do zadań prezydium Krajowej Rady należy w szczególności:
1) opracowywanie planów pracy Krajowej Rady;
2) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacji na temat prac Krajowej Rady;
3) ustalanie harmonogramów wizytacji;
4) powoływanie komisji Krajowej Rady;
5) opracowywanie uchwał i protokołów Krajowej Rady;
6) prowadzenie bieżącej korespondencji.

§ 8. 1. W celu przygotowania opinii i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1, prezydium Krajowej
Rady może powoływać komisje z grona członków Krajowej Rady.
2. Przewodniczący Krajowej Rady może, w zakresie działania Rady, zlecać wykonywanie
pisemnych ekspertyz oraz analiz.

§ 9. Wewnętrzny tryb pracy Krajowej Rady określa regulamin pracy uchwalony przez Krajową
Radę, zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 10. Obsługę administracyjno-techniczną Krajowej Rady zapewnia minister właściwy do spraw
zdrowia.

§ 11. 1. Naboru kandydatów na członków Krajowej Rady dokonuje minister właściwy do spraw
zdrowia.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia podaje do publicznej wiadomości, w codziennej prasie o
zasięgu ogólnokrajowym, ogłoszenie o naborze kandydatów na członków Krajowej Rady.
3. Ogłoszenie o naborze kandydatów zawiera w szczególności dane dotyczące:
1) pełnej nazwy Krajowej Rady, do której wyłaniani są kandydaci;
2) zakresu zadań objętych działaniem Krajowej Rady;
3) treści wniosku o zgłoszeniu kandydata;
4) ogólnych wymagań, które musi spełniać zgłaszany kandydat;
5) terminu zgłaszania kandydatów;
6) informacji o skutkach niezgłoszenia kandydata w określonym terminie;
4. Wniosek o zgłoszeniu kandydata zawiera:
1) oznaczenie podmiotu zgłaszającego kandydata;
2) dane dotyczące kandydata: imię i nazwisko, rok urodzenia oraz adres zamieszkania,
wykształcenie, zawód i miejsce pracy;
3) tytuł naukowy lub stopień naukowy kandydata;
4) pełnione funkcje;
5) uzasadnienie zgłaszanej kandydatury;
6) pisemną zgodę kandydata na kandydowanie.

§ 12. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 11
ust. 4, w terminie miesiąca, licząc od dnia upływu terminu określonego w ogłoszeniu o naborze
kandydatów, powołuje członków Krajowej Rady, biorąc pod uwagę kwalifikacje zgłaszanych
kandydatów, gwarantujące prawidłowe wykonywanie zadań Krajowej Rady, w tym wykształcenie,
rodzaj wykonywanej pracy, doświadczenie zawodowe i dorobek naukowo-dydaktyczny.
2. Członkowie Krajowej Rady mogą pełnić swoje funkcje nie dłużej niż przez dwie bezpośrednio
następujące po sobie kadencje.
3. W miejsce członka Krajowej Rady, który został odwołany lub którego członkostwo wygasło w
trakcie danej kadencji Krajowej Rady, minister właściwy do spraw zdrowia powołuje nowego członka
Rady, uwzględniając proporcje określone w art. 66 ust. 2 ustawy; przepis § 11 stosuje się
odpowiednio.
4. Powołanie członka Krajowej Rady w miejsce członka, o którym mowa w ust. 3, następuje nie
później niż w ciągu miesiąca, licząc od dnia zgłoszenia nowego kandydata; członek Krajowej Rady
wybrany w wyniku wyboru uzupełniającego pełni swoją funkcję do końca danej kadencji.

2
5. W przypadku niezgłoszenia przez jeden z podmiotów określonych w art. 66 ust. 2 ustawy
kandydatów na członków Krajowej Rady w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze kandydatów,
minister właściwy do spraw zdrowia powołuje członków spośród kandydatów zgłoszonych przez
pozostałe podmioty, w liczbie odpowiadającej proporcji określonej w art. 66 ust. 2 ustawy.

§ 13. 1. Członkom Krajowej Rady przysługuje wynagrodzenie miesięczne w formie ryczałtu w
wysokości:
1) 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród
z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" w drodze obwieszczenia w terminie do dnia 15
stycznia każdego roku - dla przewodniczącego,
2) 90% wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1 - dla wiceprzewodniczącego,
3) 80% wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1 - dla sekretarza,
4) 70% wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1 - dla pozostałych członków.
2. Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, ulega obniżeniu w przypadku nieuczestniczenia członka
Krajowej Rady w pracach Rady; obniżenie ryczałtu wynosi 15% wysokości określonej w ust. 1 za
każdy dzień nieobecności na posiedzeniu.

§ 14. 1. Wszczęcie postępowania akredytacyjnego następuje na wniosek uczelni, składany
odrębnie dla kierunku lub specjalności pielęgniarstwo albo położnictwo.
2. Uczelnia, która występuje po raz pierwszy o uzyskanie akredytacji, składa wniosek, o którym
mowa w ust. 1, na 3 miesiące przed terminem rozpoczęcia rekrutacji.
3. Uczelnia, która występuje z wnioskiem o otrzymanie kolejnej akredytacji, składa wniosek, o
którym mowa w ust. 1, nie później niż na 3 miesiące przed upływem okresu, na jaki uzyskała
akredytację.
4. Wzór wniosku o przeprowadzenie akredytacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Do wniosku dołącza się niezbędne informacje o uczelni. Rodzaj i zakres informacji określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 15. 1. Wniosek o przeprowadzenie akredytacji jest rozpatrywany przez Krajową Radę na
najbliższym posiedzeniu, przypadającym po dniu wpłynięcia wniosku.
2. Krajowa Rada może zażądać uzupełnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, określając
termin i zakres uzupełnienia wniosku.
3. Nieuzupełnienie wniosku w terminie określonym przez Krajową Radę powoduje pozostawienie
go bez rozpatrzenia.

§ 16. 1. Ocena spełnienia standardów kształcenia w zakresie uzyskania lub utrzymania
akredytacji obejmuje w szczególności ocenę:
1) realizacji programu kształcenia;
2) prowadzonej dokumentacji;
3) bazy materialnej uczelni, w tym wyposażenia niezbędnego do realizacji założonych celów
kształcenia;
4) kwalifikacji kadry do prowadzenia zajęć teoretycznych, praktycznych i praktyk zawodowych
objętych programem kształcenia;
5) wyników nauczania;
6) osiągnięć uczelni.
2. Bieżącej oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie wizytacji.
3. Wizytację przeprowadzają nauczyciele akademiccy kształcący pielęgniarki i położne; w
wizytacji nie uczestniczą osoby będące pracownikami uczelni, której dotyczy wizytacja.
4. W odniesieniu do uczelni, która nie rozpoczęła kształcenia, wizytacja, o której mowa w ust. 2,
nie obejmuje oceny realizacji programu kształcenia oraz wyników nauczania.
5. Wizytacja nie może trwać dłużej niż 5 dni.
6. Po zakończeniu wizytacji sporządzany jest protokół, zawierający informacje dotyczące:
1) przeprowadzonych czynności związanych z przeprowadzeniem wizytacji;
2) dokonanej oceny spełniania standardów kształcenia;
3) zaleceń powizytacyjnych, ze wskazaniem terminu ich realizacji.
7. Protokół przedstawiany jest członkom Krajowej Rady na najbliższym posiedzeniu oraz
przekazywany uczelni objętej wizytacją.

3
8. Na podstawie analizy zgromadzonej dokumentacji Krajowa Rada w głosowaniu jawnym
podejmuje uchwałę o pozytywnym lub negatywnym zaopiniowaniu wniosku. Uchwała wymaga
pisemnego uzasadnienia.
9. Uchwała Krajowej Rady przekazywana jest bezzwłocznie ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia.

§ 17.
1. Opłata za uzyskanie akredytacji wynosi 210% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku
poprzedzającego złożenie wniosku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w
drodze obwieszczenia, zwanego dalej „wynagrodzeniem", w tym:
1) 70% wynagrodzenia - za rozpatrzenie wniosku,
2) 140% wynagrodzenia - za przeprowadzenie wizytacji.
2. Opłata za wydanie certyfikatu wynosi 50% wynagrodzenia.


§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER ZDROWIA

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie Krajowej
Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego oraz trybu uzyskiwania akredytacji (Dz. U. Nr 83, poz. 904), które traci moc z
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia … o zawodach pielęgniarki i
położnej (Dz. U. Nr …, poz. …).

4

Zał czniki
do rozporządzenia z dnia ……..
(poz. …)

Zał cznik nr 1

WZÓR
WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE AKREDYTACJI
I. Nazwa uczelni
........................................................

II. Siedziba uczelni
........................................................
........................................................

III. Tel./fax ...............................................
e-mail .................................................

IV. Kierunki kształcenia/specjalności prowadzone przez
uczelnię, wraz z liczbą studentów:
Nazwa kierunku/ Liczba studentów na
specjalności: poszczególnych latach studiów:
I II III IV V VI
.................. ..... ..... ..... ..... ..... .....
.................. ..... ..... ..... ..... ..... .....
.................. ..... ..... ..... ..... ..... .....
.................. ..... ..... ..... ..... ..... .....
Ogólna liczba
studentów ..... ..... ..... ..... ..... .....

V. Zamiejscowe jednostki organizacyjne
........................................................
........................................................

VI. Poprzedni certyfikat wydano*: ..........................
........................
(miejscowość, dzień,
miesiąc, rok)
........................
(podpis rektora lub
osoby upoważnionej)
______
* Wypełnia się w odniesieniu do uczelni, które po raz kolejny ubiegają się o przeprowadzenie akredytacji.

Zał cznik nr 2

RODZAJ I ZAKRES INFORMACJI O UCZELNI
I. Informacje dotyczące zasobów technicznych
Opis bazy materialnej, w tym liczba i wielkość budynków, pomieszczeń i innych zasobów, opis stanu
technicznego, dokumenty potwierdzające spełnienie określonych warunków bezpieczeństwa i higieny
pracy, wyposażenie, w tym środki audiowizualne, filmy, inne środki techniczne (w przypadku pracowni
nauki zawodu: modele/fantomy, materiały pomocnicze, kompletne zestawy do zabiegów, sprzęt
medyczny), sprzęt informatyczny, programy komputerowe, dostęp do Internetu, obiekty sportowe z
wyposażeniem, wielkość i dostępność zbiorów bibliotecznych, w tym na potrzeby kierunku lub
specjalności pielęgniarstwo albo położnictwo.
Zakres danych:
1. Rodzaje pomieszczeń uczelni
.........................................................
2. Pracownie teoretycznej i praktycznej nauki zawodu

5
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: