eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców

Poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców

- projekt wprawadza możliwość uzyskania dodatku pieniężnego przez świadczeniobiorców, których świadczenia wymienione w projekcie są niskie. Osobami uprawnionymi są świadczeniobiorcy, którzy na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego pobierają świadczenie i jego wysokość nie przekracza kwoty 1400 PLN miesięcznie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2763
  • Data wpłynięcia: 2009-05-08
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 63 dn. 18-03-2010

2763

UZASADNIENIE

Projekt ustawy wprowadza możliwość uzyskania dodatku pieniężnego
świadczeniobiorcom, których świadczenia wymienione w projekcie są bardzo niskie.
Beneficjentami dodatku zostaną osoby, które pobierają świadczenia w wysokości nie
pozwalającej na godne życie. Dodatek przeznaczony jest dla osób najsłabszych, dla tych co
już zakończyli swoją karierę zawodową i dla tych co z przyczyn niezależnych od siebie nie
mogą pracować.
Każdy obywatel naszego kraju ma prawo do godnego życia w społeczeństwie, dlatego
też wnioskodawcy uważają, że aby kontynuować idę solidarności społecznej i wyrównywania
poziomu życia najsłabszych jednostek, niezbędnym jest przyznanie takiego corocznego
jednorazowego dodatku.
Proponuje się uzależnienie prawa do dodatku wyłącznie od wysokości otrzymywanego
świadczenia, powiększonego o wypłacane przez organy emerytalno-rentowe dodatki
pielęgnacyjne, dla sierot zupełnych, a także o wypłacane przez te organy inne dodatki lub
świadczenia pieniężne przysługujące na podstawie odrębnych przepisów, które stanowią
istotną część dochodu wypłacanego emerytowi lub renciście przez organ emerytalny, i
zasadne jest ich uwzględnienie przy ustalaniu prawa do dodatku i jego wysokości. Osobami
uprawnionymi w myśl projektu są świadczeniobiorcy, którym świadczenie emerytalne
przysługiwało w marcu poprzedniego roku kalendarzowego i jego wysokość 1 października
danego roku nie przekracza 1 400 zł miesięcznie. Projektodawca proponuje przyznanie
dodatku w wysokości 700 zł dla osób, u których otrzymywane świadczenie miesięcznie nie
przekracza 900 zł, 400 zł dla osób otrzymujących świadczenie w wysokości wyższej niż 900
zł, ale nie przekraczającej 1 200 zł i wreszcie 200 zł dla osób, których świadczenie jest
wyższe niż 1 200 zł, ale nie przekracza 1300 zł.
Dodatek jest wypłacany corocznie z urzędu przez organy emerytalno-rentowe, tak aby
uprawniony nie był zobowiązany do składania żadnych dodatkowych wniosków i
dokumentów. Wypłatę dodatku „z urzędu” uzasadniona też fakt, iż powoduje to mniejsze
koszty obsługi.
Wypłatę dodatku wnioskodawcy wprowadzają w październiku każdego roku razem z
październikowym świadczeniem emerytalnym. Projektodawcy proponują, aby kwota dodatku
nie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia oraz aby nie były możliwe
potrącenia i egzekucja kosztem tego dodatku. Kwota dodatku podlegałaby corocznej
podwyżce w wysokości waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym projektem powinno stosować się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
Nowelizacja
oddziałuje na osoby pobierające świadczenia emerytalno-rentowe,
świadczenia (zasiłki) przedemerytalne i świadczenia kombatanckie, a także na organy
wypłacające dodatek pieniężny (ZUS, KRUS, organy emerytalno-rentowe służb
mundurowych).
Przyjęcie ustawy spowoduje obciążenie budżetu państwa w 2009 r. kwotą ok. 2 500 mln
zł. Przedmiot regulacji niniejszej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 20 maja 2009 r.


BAS-WAL-964/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów,
rencistów oraz innych świadczeniobiorców (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Barbara Bartuś)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2009 r.,
Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy wprowadza możliwość uzyskania dodatku pieniężnego,
przez świadczeniobiorców, których świadczenia, wymienione w projekcie, są
niskie. Osobami uprawnionymi w myśl projektu są świadczeniobiorcy, którzy
na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego pobierają świadczenie i jego
wysokość nie przekracza kwoty 1400 zł miesięcznie.
Zgodnie z art. 13 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 8, który wchodzi w życie 1 stycznia
2010 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt nie podlega zakresowi regulacji prawa
Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla
niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski




Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, świadczenia socjalne

2
Warszawa, 20 maja 2009 r.
BAS-WAL-965/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o corocznym dodatku
pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych
świadczeniobiorców (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Barbara
Bartuś) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy wprowadza możliwość uzyskania dodatku pieniężnego,
przez świadczeniobiorców, których świadczenia, wymienione w projekcie, są
niskie. Osobami uprawnionymi w myśl projektu są świadczeniobiorcy, którzy
na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego pobierają świadczenie i jego
wysokość nie przekracza kwoty 1400 zł miesięcznie.
Zgodnie z art. 13 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 8, który wchodzi w życie 1 stycznia
2010 r.

Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski




Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, świadczenia socjalne
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: