eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców

Poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców

- projekt wprawadza możliwość uzyskania dodatku pieniężnego przez świadczeniobiorców, których świadczenia wymienione w projekcie są niskie. Osobami uprawnionymi są świadczeniobiorcy, którzy na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego pobierają świadczenie i jego wysokość nie przekracza kwoty 1400 PLN miesięcznie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2763
  • Data wpłynięcia: 2009-05-08
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 63 dn. 18-03-2010

2763-s



Warszawa, 16 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-14(2)/10






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o corocznym dodatku pieniężnym dla
niektórych emerytów, rencistów oraz
innych świadczeniobiorców (druk nr
2763).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk


Stanowisko Rady Ministrów
do poselskiego projektu ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych
emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców (druk nr 2763)



Rada Ministrów negatywnie ocenia poselski projekt ustawy o corocznym dodatku
pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców (druk
nr 2763).

1. Proponowane rozwiązania
W poselskim projekcie ustawy o corocznym dodatku pieniężnym
dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców (druk nr 2763)
zaproponowano wprowadzenie dodatku pieniężnego dla świadczeniobiorców otrzymujących
niskie świadczenia z ubezpieczeń społecznych. Celem tego dodatku jest wyrównanie różnic
w wysokości świadczeń pobieranych między innymi przez emerytów i rencistów.
Zgodnie z projektem dodatek ma wynosić:
- 700 zł, gdy świadczenie przysługujące osobie uprawnionej miesięcznie nie
przekracza kwoty 900 zł,
- 400 zł, gdy świadczenie przysługujące osobie uprawnionej miesięcznie wynosi
powyżej 900 zł, nie więcej jednak niż 1200 zł,
- 200 zł, gdy świadczenie przysługujące osobie uprawnionej miesięcznie wynosi
powyżej 1200 zł, nie więcej jednak niż 1400 zł.
Dodatek i koszty jego obsługi mają być finansowane z budżetu państwa.
Projektodawcy ocenili, że wprowadzenie dodatku będzie wiązało się z obciążeniem
dla budżetu państwa w wysokości 2 500 mln zł. Kwota ta, jak wynika z obliczeń jest
zaniżona. Przewidywany koszt związany z wprowadzeniem corocznego dodatku wynosić
będzie ok. 3 500 mln zł. Podkreślenia wymaga, że w złożonym w dniu 10 października
2008 r. poselskim projekcie ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych
emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(druk nr 1408) posłowie wskazali koszt na poziomie 2 500 mln zł. Ponadto brak jest oceny
jakie będą skutki finansowe na lata następne.

1

2. Ocena projektu
Przedkładany projekt ustawy jest projektem powielającym rozwiązania zawarte
w przedłożonym w 2008 r. również przez posłów projekcie ustawy o corocznym dodatku
pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (druk nr 1408). Projekt ten nie zyskał aprobaty i podczas I czytania
na posiedzenia Sejmu w dnia 19 marca 2009 r. został odrzucony.
Przedkładany projekt ustawy (tak, jak projekt ustawy przedłożony w roku 2008)
zawiera rozwiązanie, które ma wyłącznie charakter pomocy socjalnej, a nie ubezpieczeniowy,
stąd reguły przyznawania takiego wsparcia socjalnego oparte powinny być o uniwersalne,
a nie selektywne kryterium dochodowe. Uniwersalne kryterium dochodowe oznacza,

że podstawą oceny wsparcia materialnego ze środków publicznych jest sytuacja materialna
osoby jako członka gospodarstwa domowego, niezależnie od nazwy źródła dochodów
poszczególnych członków tego gospodarstwa. Takie reguły obowiązują w systemie pomocy
społecznej.
Tymczasem proponowane rozwiązania to, kłócące się z zasadą równego traktowania,
uprzywilejowanie wybranych kategorii osób, w porównaniu z innymi grupami społecznymi,
w których osoby uzyskują dochody w analogicznej wysokości, jak np. pracownicy, osoby
bezrobotne, w tym zwłaszcza posiadający na utrzymaniu dzieci. Ta nierówność traktowania
jest szczególnie istotna, jeśli zwrócić uwagę na często podkreślaną potrzebę zmiany
dotychczasowej dysproporcji między wielkością transferów socjalnych kierowanych na rzecz
emerytów i rencistów a wielkością środków na wsparcie rodzin z dziećmi na utrzymaniu.
Ponadto w ramach grupy emerytów, rencistów i pozostałych osób, których dotyczy
projekt, jego rozwiązania, zorientowane na wysokość dochodu z wybranego źródła, a nie na
sytuację materialną osoby (i jej gospodarstwa domowego), prowadzą do nieuzasadnionego
uprzywilejowania osób posiadających również inne źródła dochodów, czy otrzymujących
uzupełniające świadczenia z innych państw członkowskich w ramach koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego.
W związku z powyższym, trudno zgodzić się ze wskazaną w uzasadnieniu do projektu
intencją autorów, że „aby kontynuować idę solidarności społecznej i wyrównywania poziomu
życia najsłabszych jednostek, niezbędnym jest przyznanie takiego corocznego jednorazowego
dodatku.”
Dodać należy, że w przeszłości funkcjonował dodatek do świadczeń emerytalno-
rentowych, określony w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2005 r. o zapomodze pieniężnej

2
dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo
zasiłek przedemerytalny w 2007 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852, z późn. zm.), który był
wypłacany w roku 2005 i 2007, ale celem tego świadczenia była rekompensata braku
waloryzacji emerytur i rent. W związku z przywróceniem od stycznia 2008 r. corocznej
waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych, wprowadzenie takiego dodatku nie znajduje
żadnego uzasadnienia.
Ponadto projekt zawiera szereg nieścisłości i wątpliwości interpretacyjnych.
Niezrozumiałym jest dlaczego w art. 2 ust. 1 pkt 2 projektu wskazano, że dodatek przysługuje
osobom, które na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego pobierają świadczenie i jego
wysokość nie przekracza kwoty 1400 zł rocznie, natomiast w ust. 3 tego samego artykułu
wskazano, że przy ustalaniu wysokości świadczeń na dzień 1 października roku, w którym
ustala się prawo do dodatku, przyjmuje się sumę przysługujących świadczeń. Szczegółowo,
na mogące powstać problemy z realizacją przedkładanego projektu, wskazał Prezes Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych w piśmie z dnia 9 lipca 2009 r., zawierającym opinię na temat tego
projektu. Jako dodatkowy mankament projektu wskazać należy, że uzasadnienie do projektu
jest niespójne z treścią projektu.

Konkludując: poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla
niektórych emerytów, rencistów oraz innych świadczeniobiorców (druk nr 2763) nie znajduje
uzasadnienia merytorycznego, jest niedopracowany legislacyjnie oraz redakcyjnie,
uzasadnienie do tego projektu nie odzwierciedla jego treści oraz źle oszacowano koszty
wejścia w życie projektowanych rozwiązań.
Mając powyższe na uwadze, Rada Ministrów wnosi o odrzucenie poselskiego projektu
ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów oraz innych
świadczeniobiorców (druk nr 2763).




3
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: