eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o przywróceniu dnia wolnego od pracy w Święto Trzech Króli

Poselski projekt ustawy o przywróceniu dnia wolnego od pracy w Święto Trzech Króli

- projekt ma na celu ustanowienie dnia 6 stycznia (Święta Trzech Króli) dniem wolnym od pracy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2614
  • Data wpłynięcia: 2009-07-15
  • Uchwalenie:

2614


Druk nr 2614

Warszawa, 14 lipca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o przywróceniu dnia wolnego od pracy
w Święto Trzech Króli.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Antoniego Macierewicza.

(-) Andrzej Adamczyk; (-) Iwona Arent; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara
Bartu ; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Mariusz Błaszczak; (-) Antoni Błądek;
(-) Jacek Bogucki; (-) Aleksander Chłopek; (-) Andrzej Mikołaj Dera;
(-) Zbigniew Dolata; (-) Marzenna Drab; (-) Adam Gawęda; (-) Szymon
Stanisław Giżyński; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Przemysław Gosiewski;
(-) Artur Górski; (-) Krystyna Grabicka; (-) Kazimierz Gwiazdowski;
(-) Kazimierz
Hajda;
(-) Wojciech
Jasiński; (-) Andrzej Jaworski;
(-) Krzysztof Jurgiel; (-) Bogusław Kowalski; (-) Leonard Krasulski;
(-) Marek Kuchciński; (-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Maciejewski;
(-) Ewa Malik; (-) Maria Nowak; (-) Zbysław Owczarski; (-) Anna Paluch;
(-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Jan Religa; (-) Józef Rojek;
(-) Dariusz Seliga; (-) Anna Sobecka; (-) Piotr Stanke; (-) Andrzej
Szlachta;
(-) Stanisław
Szwed;
(-) Adam
Śnieżek; (-) Krzysztof
Tchórzewski; (-) Robert Telus; (-) Jadwiga Wi niewska; (-) Tadeusz
Woźniak; (-) Sławomir Zawi lak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba;
(-) Wojciech ukowski
Projekt
USTAWA
z dnia ....................................
o przywróceniu dnia wolnego od pracy w Święto Trzech Króli 1
Art. 1.
Dzień 6 stycznia (Święto Trzech Króli) ustanawia się dniem wolnym od pracy.

Art. 2.
W ustawie z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4, poz. 28, z późn.
zm.2) w art. 1 w pkt 1 lit. b) otrzymuje brzmienie : "b) 6 stycznia - Święto Trzech Króli",


Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



1 Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1960 r. Nr 51, poz. 297, Dz. U. z 1989 r.
Nr 29, poz. 154 i Dz. U. z 1990 r. Nr 28, poz. 159 i poz. 160.
UZASADNIENIE
Święto Trzech Króli jest najstarszym ze Świąt chrze cijańskich związanych z
narodzinami Jezusa Chrystusa, obchodzonym nawet wcze niej niż Święta Bożego
Narodzenia. Przyczyną wyjątkowego znaczenia Święta Trzech Króli jest jego
uniwersalne przesłanie. Pokłon „Mędrców ze Wschodu", nie będących członkami
Narodu Izraelskiego, oznaczał bowiem objawienie misji Zbawiciela wszystkim
kulturom i wszystkim narodom a więc przej cie do my lenia o człowieku i o wiecie w
kategoriach powszechnych, uniwersalnych.
W I i II Rzeczpospolitej Dzień Trzech Króli był obchodzony jako więto i był to
jednocze nie dzień wolny od pracy. Dopiero po utracie niepodległo ci, w okresie
władzy komunistycznej, decyzją PZPR z dnia 16 listopada 1960 r. więto to - w
wymiarze państwowym - zostało zlikwidowane. Oczywi cie, nadal pozostało jednym z
najważniejszych wiąt ko cielnych.
W Ko ciele katolickim Uroczysto ć Trzech Króli jest związana z obowiązkiem
uczestnictwa we Mszy Świętej. W wiątyniach Polski obserwuje się wtedy liczbę
wiernych podobną jak w niedziele i w inne więta, co wskazuje na to, iż mimo
zniesienia dnia wolnego od pracy w wiadomo ci Polaków istnieje przekonanie o
ważno ci tego dnia. Sytuacja ta jest trwała i nie ulega zmianie od ponad 40 lat.
Oznacza to, że wytworzono i utrzymuje się w sposób wiadomy konflikt
wiatopoglądowo-społeczny, w którym państwo jest przeciwstawiane dominującej
większo ci Narodu Polskiego. Jest to sytuacja patologiczna i utrudniająca proces
modernizacji społeczno-gospodarczej. Nie uznawanie przez Państwo Polskie więta
Trzech Króli jako więta państwowego i dzień wolny od pracy stanowi jeden z
istotnych symboli ciągło ci wpływów komunistycznych w dzisiejszej Polsce.
Przypomina, że dla czę ci elit politycznych ważne są tradycje walki z Ko ciołem
katolickim, religią i ładem społecznym wyrastającym z katolicyzmu. Przypomina, że
wciąż niektórym marzy się kształtowanie Polaków jako homo sovieticus. W naszym
przekonaniu nie istnieją żadne racje uzasadniające kontynuację tego stanu rzeczy. Nie
ma bowiem żadnego powodu by godzić się na dyskryminację 90% Narodu. A tak
wła nie odbierają obecny stan Polacy. Świadczą o tym badania opinii publicznej
wskazujące, iż dominująca większo ć domaga się przywrócenia dnia wolnego od pracy
w więto Trzech Króli, wiadczy o tym stanowisko Episkopatu Polski, wiadczy
wreszcie ogromne i narastające poparcie społeczne dla inicjatywy obywatelskiej
podjętej dla przywrócenia dnia wolnego od pracy w więto Trzech Króli.
Obecnie Święto Trzech Króli, stanowiąc jednocze nie dzień wolny od pracy,
jest obchodzone w dziewięciu krajach Unii Europejskiej, np. w: Niemczech, Grecji,
Hiszpanii, Włoszech, Austrii, a także w Szwecji i Finlandii.
Jednocze nie zwracamy uwagę, że Polska nie przoduje w ród krajów Unii
Europejskiej co do ilo ci dni wolnych od pracy w ciągu roku. Znajduje się pod tym
względem na miejscu 12 w ród krajów UE. Ten bilans będzie dla polskich
pracowników jeszcze bardziej niekorzystny je li weźmiemy pod uwagę obowiązujący
w Polsce godzinowy wymiar pracy. Takie porównanie pokazuje, że w Unii
Europejskiej Polacy należą do najdłużej pracujących.
Stosownie do postanowień Konkordatu zawartego między Rzeczypospolitą
Polską a Stolicą Apostolską w dniu 28 lipca 1993 r. Polska, po porozumieniu z
władzami Ko cioła, może w drodze ustawowej rozszerzać -zawarty w art. 9 ust. 1
Konkordatu - wykaz dni wiątecznych będących dniami wolnymi od pracy. Na ten
aspekt zwrócił uwagę Episkopat Polski, który w Komunikacie z 345 Konferencji
stwierdza, że „ Konkordat wymieniając dni wiąteczne wolne od pracy nie zamknął
możliwo ci ich poszerzenia zarówno ze strony ko cielnej jak i państwowej”.
Autorzy Inicjatywy Ustawodawczej słusznie wskazują, że skutki społeczne
ustawy będą pozytywne, gdyż już w trakcie przygotowywania jej projektu i tworzenia
Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej inicjatywa ta spotkała się z bardzo dobrym
oddźwiękiem i szerokim poparciem społecznym. W odczuciu społecznym bardzo
wyraźnie akcentowany jest aspekt przywrócenia Święta jako dnia wolnego w
kontek cie odbudowy Niepodległego Państwa Polskiego i powrotu do wielowiekowej
tradycji polskiej. Takie przywrócenie będzie także wiadectwem uznania dla wysiłków
i po więcenia Narodu trwającego przy wierze i tradycji a także tych wszystkich, którzy
padali ofiarą represji prowadzonych przez reżim komunistyczny, w stosunku religii
katolickiej i Ko cioła katolickiego w Polsce. Trzeba wreszcie przypomnieć, że represje
które wyrażały się prze ladowaniem księży, wspólnot parafialnych i społeczeństwa
katolickiego miały swoje konsekwencje dla każdego wiernego swej religii katolika. W
okresie komunistycznym katolicy nie mogli zajmować kierowniczych stanowisk nie
tylko w państwie, w armii, administracji, lecz także w szkolnictwie, handlu, w
zakładach pracy. Pozbawiani byli, jako katolicy wła nie praw ludzkich i obywatelskich.
Represje te kojarzone są także z niszczeniem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
przy pomocy polityki podatkowej, z odmowami wydawania paszportów dla biskupów
uczestniczących w pracach Soboru Watykańskiego II, z brutalnym utrudnianiem
pielgrzymowania obrazu Matki Bożej Częstochowskiej po ziemi polskiej oraz z
likwidacją szeregu wiąt religijnych jako dni wolnych od pracy, a także z
prze ladowaniami szerokich rodowisk katolickich upominających się o niepodległo ć,
swobody demokratyczne oraz prawa człowieka i obywatela w naszym kraju.
Te wszystkie racje wskazują, iż należy się spodziewać korzystnych skutków
przywrócenia Święta Trzech Króli, także w wymiarze gospodarczym. Nietrafna jest
przywoływana argumentacja wskazująca jedynie na ograniczenie aktywno ci
gospodarczej. Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, iż powszechny udział tego dnia
Polaków w Mszy Świętej i tak zmniejsza wydajno ć gospodarczą. Równocze nie
do wiadczenia przy ustanawianiu dotychczasowych, nowych dni wolnych od pracy (np.
wolnych sobót) wskazują, że zwiększyły one a nie zmniejszyły wydajno ć gospodarczą
polskich pracowników i dzi nikt już nie pamięta argumentacji przeciwników wolnych
sobót. Jak wykazują badania pozostałe dni pracy odznaczają się większą wydajno cią
(na poziomie co najmniej 0,5% dziennie), co zrekompensowało ograniczenie
aktywno ci związanej z dniem wolnym. Należy się spodziewać, że podobny
mechanizm zadziała po przywróceniu dnia wolnego od pracy w więto Trzech Króli.
Trzeba też pamiętać o zbliżającym się kryzysie gospodarczym, który grozi nie tylko
recesją i wzrostem bezrobocia, lecz także niesie olbrzymie ryzyko zaburzeń
społecznych. W tej sytuacji usunięcie czynników konfliktujących społeczeństwo,
przywracanie tradycyjnego i aprobowanego ładu społecznego ułatwi harmonijne i
solidarne znalezienie dróg wyj cia wobec czekających nas trudnych wyborów.
Pod względem prawnym, więto ko cielne mające wielowiekowe tradycje
będzie powtórnie zrównane z innymi więtami państwowymi. Ustawa o przywróceniu
Święta Trzech Króli, która zmienia ustawę z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych
od pracy, nie powoduje zmian innych ustaw. Niemniej, konsekwencją tej zmiany
będzie uznanie dnia 6 stycznia dniem wolnym od pracy w rozumieniu art. 1519 § 1
Kodeksu Pracy, co oznacza, iż praca w tym dniu w placówkach handlowych będzie
niedozwolona.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym nie ma potrzeby wskazywania
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: