eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

projekt dotyczy: doprecyzowania zasad funkcjonowania w ramach Policji jednostek badawczo-rozwojowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2265
  • Data wpłynięcia: 2009-07-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Policji
  • data uchwalenia: 2009-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 195, poz. 1502

2265


Druk nr 2265

Warszawa, 14 lipca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Administracji i Spraw

Wewnętrznych
ASW-020-1-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Administracji
i Spraw Wewnętrznych wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o Policji.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Biernacki.


Przewodniczący Komisji


(-) Marek Biernacki



Projekt

USTAWA
z dnia ……………………… 2009 r.
o zmianie ustawy o Policji


Art. 1.
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277,
z późn. zm.1 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 po ust. 3a dodaje się ust. 3b w brzmieniu:
„3b. Organizację i zakres działania jednostek badawczo-rozwojowych,
o których mowa w ust. 3 pkt 3, oraz tryb powoływania i odwoływania
dyrektorów tych jednostek oraz ich zastępców reguluje ustawa z dnia 25 lipca
1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159 poz.
993).”;
2)
w art. 13 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Jednostki badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 3,
otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe i podmiotowe na finansowanie
działalności bieżącej związanej z wykonywaniem ustawowych zadań Policji, a
w szczególności:
1) zapewnieniem naukowego wsparcia zgodnego z aktualnym stanem wiedzy
i techniki, przy realizacji zadań, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 i 4;
2) utrzymaniem, prowadzeniem i rozwojem wykrywczych baz danych, w tym
bazy danych, o której mowa w art.1 ust. 2 pkt 10;
3) utrzymaniem, prowadzeniem i rozwojem infrastruktury niezbędnej do
gromadzenia i przetwarzania danych daktyloskopijnych, o których mowa w art.
124 pkt 2. ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006
r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.2) i art. 119 ust. 1 pkt 6. ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695, z późn. zm.3);
4) realizowaniem zadań w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym
wymiany danych daktyloskopijnych i wyników analizy kwasu
dezoksyrybonukleinowego (DNA), prowadzonej na
podstawie ustaw oraz
obowiązujących umów i porozumień międzynarodowych;
5) wykonywaniem zadań jednostki uprawnionej do zatwierdzania specyfikacji
technicznej oraz do potwierdzania pozbawienia cech użytkowych broni palnej

1Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140,
poz. 981 i Nr 165, poz. 1170 oraz z 2008 r. Nr 86, poz. 521 i Nr 171, poz. 1065.
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 165, poz. 1170, z
2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 180, poz. 1112, Nr 216, poz. 1367, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 6, poz. 33 i Nr
31, poz. 206.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818, z 2008 r. Nr 70, poz.
416, Nr 216, poz. 1367 i Nr 234, poz. 1570.
wszelkiego rodzaju, o której mowa w art. 6a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 maja
1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. 1999 Nr 53 poz. 549 z późn. zm. 4);
6) wykonywaniem zadań Komendanta Głównego Policji w zakresie nadzoru
merytorycznego nad funkcjonowaniem laboratoriów kryminalistycznych
komend wojewódzkich Policji;
7) realizowaniem prawa do uposażenia i innych należności ze stosunku
służbowego policjantów pełniących służbę w tych jednostkach.

Art. 2
. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525, Nr 96, poz. 959, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 195, poz. 1199.
UZASADNIENIE

Celem niniejszej nowelizacji ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 o Policji jest doprecyzowanie
zasad funkcjonowania w ramach Policji jednostek badawczo-rozwojowych.
Ustawodawca w art. 4 ust. 3 pkt. 3 ustawy o Policji przewidział możliwość utworzenia
w strukturze organizacyjnej Policji jednostki badawczo-rozwojowej, brak jest jednak zapisów
ustawowych dokładnie regulujących zasady finansowania tego typu jednostki.
Zmiana zaproponowana w art. 13 ustawy zapewnia jednostkom badawczo-rozwojowym,
wchodzącym w skład Policji otrzymywanie z budżetu państwa dotacji podmiotowej na
finansowanie działalności bieżącej związanej z wykonywaniem ustawowych zadań Policji.
W praktyce tego typu jednostka badawczo-rozwojowa obok zadań wynikających z celu jej
utworzenia i istoty działania, tj. prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych
finansowanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-
rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia
8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.)
będzie mogła również realizować dotychczasowe ustawowe zadania Policji; sfinansowanie
z budżetu państwa realizacji przedmiotowych zadań, jak również utrzymania funkcjonariuszy
Policji, może nastąpić jedynie w drodze ustanowienia dotacji podmiotowej, której źródło
i zakres, zgodnie z art. 110 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U.
z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) musi znajdować oparcie w wyraźnych przepisach
ustawy innej niż ustawa budżetowa; uzupełnienie art. 13 o ust. 1a stanowi więc spełnienie
prawnego wymogu udzielania dotacji podmiotowej wyłącznie na podstawie upoważnienia
ustawowego.
Do chwili obecnej formalno-prawne możliwości tworzenia w Policji jednostek badawczo-
rozwojowych nie były wykorzystywane, przede wszystkim z uwagi na w/w bariery związane
z finansowaniem działalności bieżącej takiej jednostki w zakresie zadań realizowanych
dla potrzeb samej Policji. Jednakże w dobie szybkiego rozwoju różnych dziedzin nauki
i techniki konieczne i uzasadnione staje się powołanie jednostki badawczo-rozwojowej,
co stworzy podstawy do wykonywania badań naukowych i prac badawczo-wdrożeniowych
na rzecz poprawy bezpieczeństwa państwa, poprzez usprawnienie procesów wykrywczych
i dowodowych realizowanych przez Policję. Wprowadzenie powyższych zmian ustawowych
stwarza faktyczne podstawy do utworzenia i zapewnienia sprawnego funkcjonowania
jednostki badawczo-rozwojowej w ramach tej formacji.


Zmiana do art. 4 ustawy ma charakter porządkowy i dotyczy odesłania do ustawy
o jednostkach badawczo-rozwojowych w zakresie organizacji i zakresu działania oraz
obsadzania stanowisk kierowniczych w jednostkach badawczo-rozwojowych działających
w Policji.

Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja

Projektowana zmiana ustawy o Policji będzie oddziaływać na Policję, umożliwiając
przebudowę jej struktury organizacyjnej i urzeczywistnienie w praktyce prawnych
możliwości tworzenia w jej ramach jednostek badawczo-rozwojowych.

2. Konsultacje
społeczne

Zmiana ma charakter porządkująco-dostosowawczy regulacje dotyczące zasad
finansowania Policji do uwarunkowań wynikających z ustawy o finansach
publicznych i nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych

Nowelizacja ustawy o Policji nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pośrednio natomiast będzie mieć
wpływ na częściową zmianę sposobu finansowania niektórych jednostek
organizacyjnych Policji (JBR) utworzonych po jej uchwaleniu, poprzez przesunięcie
środków ujętych dotychczas w budżecie na dotację podmiotową.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt uzupełnia ramy prawne funkcjonowania w Policji jednostek badawczo-
rozwojowych. W ten sposób otwiera możliwość rozwoju działalności naukowej,
wdrażania nowych technologii i patentów w szczególności w dziedzinie
kryminalistyki.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: