eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.

- projekt dotyczy wyrażenia przez Sejm RP zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji w/w Umowy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2257
  • Data wpłynięcia: 2009-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1587

2257


3
Umowa, dotycząca przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska
Morskiego Bałtyku, której celem jest usprawnienie i zapewnienie skuteczności
wypełniania funkcji przez Komisję, nie została dotychczas ratyfikowana przez
Polskę. Kwestie związane z przywilejami i immunitetami dotyczącymi
funkcjonowania Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku i członków jej
personelu na terytoriach Państw-Stron Konwencji o ochronie środowiska
morskiego obszaru Morza Bałtyckiego nie są również regulowane przez samą
Konwencję. Umowa zawiera przepisy o charakterze formalnym i jedynie
powiększa grupę osób korzystających z przywilejów i immunitetów dyplo-
matycznych w Rzeczypospolitej Polskiej. Dla wykonania postanowień Umowy nie
jest wymagane dokonywanie zmian w obowiązującym ustawodawstwie.
3. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne,
związane z wejściem w życie Umowy, wraz z określeniem źródeł finansowania
Wejście w życie przedmiotowej Umowy nie spowoduje skutków społecznych
i gospodarczych dla Rzeczypospolitej Polskiej. Politycznym skutkiem jej wejścia
w życie będzie uporządkowanie i uregulowanie stosunków administracyjno-
prawnych pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Komisją Ochrony Środowiska
Morskiego Bałtyku w zakresie przywilejów i immunitetów obowiązujących na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w
stosunku do samej Komisji i jej
pracowników. Postanowienia Umowy nie naruszają ani nie ograniczają innych
zobowiązań międzynarodowych zawartych pomiędzy Komisją Ochrony
Środowiska Morskiego Bałtyku i Rzecząpospolitą Polską.
W zakresie podatku od towarów i usług w stosunku do organizacji
międzynarodowych Komisji zostaną przyznane preferencje wynikające z § 11
ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepis ten przewiduje zastosowanie obniżonej do
wysokości 0 % stawki podatku VAT od dostaw towarów lub świadczenia usług dla
celów służbowych organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub
przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego. Organizacje
międzynarodowe, posiadające przedstawicielstwo lub siedzibę na terytorium
Polski, mogą również występować o zwrot podatku VAT na podstawie przepisu

4
§ 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie
przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom
dyplomatycznym, urzędom konsularnym, członkom personelu tych przedsta-
wicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie
ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych (Dz. U. Nr 193, poz. 1618).
4. Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową między-
narodową
Proponuje się, aby właściwym dla ratyfikacji przez Rzeczypospolitą Polską
przedmiotowej Umowy był tryb, o którym mowa w art. 89 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej i art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r.
o umowach międzynarodowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 39, poz. 443 i z 2002 r.
Nr 216, poz. 1824), tj. ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacja
umowy międzynarodowej wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli
umowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie. Przyznanie przywilejów
i immunitetów dotyczy praw i wyłączeń, których przyznanie może nastąpić jedynie
w akcie rangi ustawowej, dlatego też przyjęcie zaproponowanego trybu ratyfikacji
jest w pełni uzasadnione. Ponadto niniejsza Umowa przyznaje osobowość prawną
Komisji Helsińskiej. Ten sam tryb ratyfikacji został zastosowany między innymi
w
przypadku Szóstego Protokołu do Porozumienia Ogólnego w sprawie
przywilejów i immunitetów Rady Europy, sporządzonego dnia 5 marca 1996 r.
w Strasburgu oraz Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Orga-
nizacji Badań Jądrowych, sporządzonego dnia 18 marca 2004 r.
a) Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa międzynarodowa
Umowa swymi postanowieniami odnosi się do obywateli Rzeczypospolitej
Polskiej będących pracownikami Komisji Ochrony Środowiska Morskiego
Bałtyku oraz pozostałych członków personelu Komisji. Ponadto w zakresie
ustalonych przywilejów i immunitetów (odpowiednio artykuł 9 i 10) Umowa
odnosi się do przedstawicieli Państw-Stron Konwencji o ochronie środowiska
morskiego obszaru Morza Bałtyckiego oraz ekspertów podczas wykonywania
prac na rzecz Komisji.

5
b) Sposób, w jaki Umowa międzynarodowa dotyczy spraw uregulowanych
w prawie wewnętrznym
Umowa powiększa grupę osób korzystających z przywilejów i immunitetów
dyplomatycznych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uznaje osobowość prawną
Komisji Helsińskiej.
c) Środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy
międzynarodowej
W celu wykonania Umowy nie będzie konieczne wprowadzanie zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym. Nie zajdzie również potrzeba wydawania
dodatkowych aktów normatywnych.

29-07-aa


UMOWA
pomi dzy Rz dami
Królestwa Danii
Republiki Estońskiej
Republiki Finlandii
Republiki Federalnej Niemiec
Republiki Łotewskiej
Republiki Litewskiej
Rzeczypospolitej Polskiej
Federacji Rosyjskiej
i Królestwa Szwecji
dotycz ca
przywilejów i immunitetów
Komisji Ochrony rodowiska Morskiego Bałtyku

Strony niniejszej Umowy,
POWOŁUJ C SI na Konwencj o ochronie rodowiska morskiego obszaru
Morza Bałtyckiego z 1974 r. oraz na Konwencj ochrony rodowiska
morskiego obszaru Morza Bałtyckiego z 1992 r.;
MAJ C WZGL D NA FAKT, e Komisja Ochrony rodowiska Morskiego Bałtyku
zawarła w dniu 5 maja 1980 roku Umow z Rz dem Finlandii dotycz c Biura
oraz przywilejów i immunitetów Komisji;
POTWIERDZAJ C, e celem niniejszej Umowy jest usprawnienie i zapewnienie
skuteczno ci wypełniania funkcji przez Komisj Ochrony rodowiska Morskiego
Bałtyku w Helsinkach.
UZGODNIŁY tre ć niniejszej Umowy:
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem


Artykuł 1
Definicje

W rozumieniu niniejszej Umowy poni sze terminy maj nast puj ce znaczenie:

a) „Konwencja Helsińska” - oznacza Konwencj o ochronie rodowiska
morskiego obszaru Morza Bałtyckiego z 1974 roku lub Konwencj o ochronie
rodowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego z 1992 roku, w zale no ci
od tego, która z nich obowi zuje;
b) „Komisja” - oznacza Komisj Ochrony rodowiska Morskiego Bałtyku
w Helsinkach, utworzon na mocy Konwencji Helsińskiej;
c) „Strona Konwencji Helsińskiej” - oznacza Umawiaj c si Stron Konwencji
Helsińskiej;
d) „umowa główna” - oznacza Umow pomi dzy Rz dem Finlandii i Komisj
Ochrony
rodowiska Morskiego Bałtyku dotycz c Biura oraz przywilejów
i immunitetów Komisji;
e) „przedstawiciele” - oznacza przedstawicieli Stron Konwencji Helsińskiej,
a w ka dym przypadku oznacza przewodnicz cego delegacji oraz członków
delegacji;
f) „członkowie personelu” - oznacza Sekretarza Wykonawczego i ka d osob ,
która jest zatrudniona na stałe przez Komisj , podlegaj c regulaminowi
pracy personelu i pracuj c w Finlandii;
g) „delegowany ekspert” - oznacza osob spoza personelu, powołan do
wypełnienia szczególnego zadania dla oraz w imieniu Komisji;
h) „funkcje urz dowe” - oznacza działania realizowane przez Komisj zgodnie
z jej celami okre lonymi w Konwencji Helsińskiej, uwzgl dniaj c jej funkcje
administracyjne;
i) „archiwa” - oznacza r kopisy, pisma, dokumenty, fotografie, filmy, nagrania
optyczne i na ta mie magnetycznej, zapisy danych, prezentacje graficzne
oraz programy komputerowe, nale
ce do lub b d ce w posiadaniu Komisji;
j) „własno ć” - oznacza cokolwiek, co mo e być przedmiotem prawa własno ci,
uwzgl dniaj c prawa wynikaj ce z umów oraz własno ci nieruchomo ci
i rzeczy.



Artykuł 2
Osobowo ć prawna Komisji

Komisja posiada osobowo ć prawn wła ciw do realizacji swoich celów,
działalno ci i działań. W szczególno ci, Komisja posiada zdolno ć prawn do
zawierania umów, nabywania oraz zbywania ruchomego i nieruchomego maj tku
oraz do podejmowanie czynno ci prawnych.
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: