eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu

projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmiany polegającej na rozbudowaniu reguł postępowania, które toczy się przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej Sejmu RP

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2213
  • Data wpłynięcia: 2009-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Trybunale Stanu
  • data uchwalenia: 2010-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 472

2213


Druk nr 2213

Warszawa, 3 czerwca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Odpowiedzialności

Konstytucyjnej
ODK-020-1-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Odpowiedzialności
Konstytucyjnej wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o Trybunale Stanu.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Michał Stuligrosz.


Przewodniczący Komisji


(-) Józef Zych




1
Projekt



USTAWA
z dnia ...............…2009 r.

o zmianie ustawy o Trybunale Stanu


Art. 1.

W ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.
925, z 2003 r. Nr 175, poz. 1692 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219) wprowadza się nastę-
pujące zmiany:
1) w art. 6 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Opinię, o której mowa w ust. 6, Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej
przyjmuje na posiedzeniu zamkniętym.”;
2) art. 8 otrzymuje brzmienie:
„Art. 8. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej przesyła
niezwłocznie osobie objętej wnioskiem odpis wstępnego wniosku, in-
formując ją o prawie do złożenia pisemnych wyjaśnień w terminie 30
dni od dnia jego otrzymania oraz o innych uprawnieniach przysługują-
cych tej osobie w postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności
Konstytucyjnej.”;
3) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:
„Art. 8a. 1. Jeżeli zostanie ujawniona okoliczność, która mogłaby wywołać wąt-
pliwości co do bezstronności członka Komisji Odpowiedzialności
Konstytucyjnej przy czynności przesłuchania osoby wezwanej przed
Komisję, ulega on wyłączeniu z tej czynności na wniosek osoby ob-
jętej wnioskiem lub członka Komisji.
2. Za okoliczność, o której mowa w ust. 1, nie może być w szczególno-
ści uznana przynależność do określonego klubu lub koła poselskie-
go.
3. Wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje Komisja; w głoso-
waniu nie bierze udziału członek Komisji, którego wyłączenia gło-
sowanie dotyczy.”;
4) art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9. 1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej może przesłuchiwać
świadków i biegłych, żądać od instytucji państwowych i społecznych
okazywania wszelkich akt i dokumentów oraz przeprowadzać inne
niezbędne czynności dowodowe przewidziane w Kodeksie postępo-

2
wania karnego. W postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności
Konstytucyjnej stosuje się art. 18 ust. 5 ustawy.
2. Komisja może zlecić Prokuratorowi Generalnemu albo Najwyższej
Izbie Kontroli przeprowadzenie określonej czynności niezbędnej do
wyjaśnienia okoliczności sprawy.”;
5) po art. 9 dodaje się art. 9a-9g w brzmieniu:
„Art. 9a. Czynności dowodowe Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej
przeprowadza na posiedzeniach zamkniętych.
Art. 9b. 1. Każda osoba wezwana przed Komisję Odpowiedzialności Konstytu-
cyjnej w charakterze świadka albo biegłego ma obowiązek stawić się
w wyznaczonym terminie i złożyć zeznania.
2. Jeżeli osoba wezwana nie może stawić się na wezwanie z powodu
choroby, kalectwa lub innej niedającej się pokonać przeszkody, Ko-
misja może ja przesłuchać w miejscu jej pobytu.
3. W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, bez usprawiedli-
wienia nie stawi się na wezwanie Komisji, bez zezwolenia Komisji
wydali się z miejsca czynności albo bezpodstawnie uchyli się od zło-
żenia zeznań, Komisja może zwrócić się do Sądu Okręgowego w
Warszawie z wnioskiem o zastosowanie kary porządkowej.
4. Komisji przysługuje zażalenie na odmowę zastosowania kary po-
rządkowej.
5. Na terenie Sejmu czynności związane z zastosowaniem kary porząd-
kowej wykonuje, na polecenie sądu, Straż Marszałkowska.
Art. 9c. 1. Na zewnątrz Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej reprezentu-
je oraz działa w jej imieniu przewodniczący Komisji lub, z jego u-
poważnienia, zastępca przewodniczącego.
2. Przewodniczący Komisji kieruje posiedzeniem Komisji i czuwa nad
jego prawidłowym przebiegiem.
3. Przewodniczący Komisji prowadzi przesłuchanie przed Komisją, a w
szczególności:
1) poucza osobę przesłuchiwaną o odpowiedzialności za zeznanie
nieprawdy lub zatajenie prawdy,
2) uprzedza o uprawnieniach osoby przesłuchiwanej w postępowa-
niu przed Komisją,
3) uchyla pytania sugerujące treść odpowiedzi i pytania nieistotne
bądź niestosowne.
4. W postępowaniu dowodowym przed Komisją Odpowiedzialności
Konstytucyjnej od decyzji Przewodniczącego osobie przesłuchiwa-
nej przysługuje odwołanie do Komisji. Komisja rozstrzyga o odwo-
łaniu w drodze głosowania, większością głosów.
Art. 9d. 1. Osoba objęta wnioskiem ma obowiązek stawić się przed Komisją
Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz złożyć wyjaśnienia ustnie
lub na piśmie; może jednak bez podania powodów odmówić odpo-
wiedzi na poszczególne pytania lub odmówić składania wyjaśnień.

3
2. Osoba objęta wnioskiem ma w szczególności prawo do:
1) składania wyjaśnień i zgłaszania wniosków dowodowych,
2) korzystania z pomocy nie więcej niż trzech obrońców; obrońcą
w postępowaniu przed Komisja może być jedynie adwokat,
3) uczestniczenia osobiście lub przez obrońcę we wszystkich czyn-
nościach dowodowych przeprowadzanych przez Komisję oraz w
czynnościach podejmowanych z jej upoważnienia,
4) dostępu do materiału dowodowego po uzyskaniu zgody Komi-
sji,
5) końcowego zaznajomienia się z materiałami postępowania prze-
prowadzonego przed Komisją.
Art. 9e. 1. W postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej
osobie przesłuchiwanej należy umożliwić swobodne wypowiedzenie
się w granicach określonych celem danej czynności, a dopiero na-
stępnie można zadawać pytania zmierzające do uzupełnienia, wyja-
śnienia lub kontroli wypowiedzi. Nie wolno zadawać pytać sugeru-
jących osobie przesłuchiwanej treść odpowiedzi jak również pytań
nieistotnych bądź niestosownych.
2. W postępowaniu przed Komisją osobie wezwanej w charakterze
świadka służy w szczególności prawo do:
1) uchylenia się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli jej udzielenie
mogłoby narazić osobę wezwaną lub osobę dla niej najbliższą w
rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu karnego na odpowiedzialność
za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
2) odmowy zeznań, gdy jest ona osobą najbliższą dla osoby objętej
wnioskiem lub jeżeli w innej toczącej się sprawie jest oskarżona
o współudział w przestępstwie objętym postępowaniem przed
Komisją,
3) złożenia wniosku o zwolnienie od złożenia zeznania lub odpo-
wiedzi na pytania, jeżeli pozostaje z osobą objętą wstępnym
wnioskiem w szczególnie bliskim stosunku osobistym,
4) zgłoszenia wniosku o zarządzenie przerwy w posiedzeniu Ko-
misji,
5) zwrócenia się z wnioskiem o umożliwienie swobodnego wypo-
wiedzenia się w objętej przesłuchaniem sprawie,
6) zwrócenia się z wnioskiem o uchylenie pytania, które w ocenie
osoby wezwanej sugeruje jej treść odpowiedzi, jest nieistotne,
bądź niestosowne,
7) zwrócenia się z wnioskiem o zmianę terminu przesłuchania,
8) złożenie wniosku o dokonanie czynności, które Komisja może
albo ma obowiązek podejmować z urzędu.
3. O uprawnieniach wymienionych w ust. 2 oraz o odpowiedzialności
karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy osobę wezwaną
poucza się przed rozpoczęciem przesłuchania.
Art. 9f. 1. Z przesłuchania sporządza się protokół.

4
2. Protokół sporządza się w oparciu o zapis dźwiękowy przesłuchania.
3. O dokonywaniu zapisu dźwiękowego przesłuchania przewodniczący
komisji informuje osobę przesłuchiwaną.
4. Zapis dźwiękowy przebiegu przesłuchania stanowi załącznik do pro-
tokołu.
5. Protokół podpisuje przewodniczący komisji i osoba przesłuchiwana.
6. Skreśleń, poprawek lub uzupełnień w protokole dokonuje przewod-
niczący komisji na wniosek osoby przesłuchiwanej lub członka ko-
misji, o czym informuje członków komisji na jej najbliższym posie-
dzeniu.
7. Skreślenia, poprawki lub uzupełnienia dokonane w protokole wyma-
gają omówienia podpisanego przez osoby podpisujące protokół.
8. Odrzucony wniosek o dokonanie skreśleń, poprawek lub uzupełnień
dołącza się do protokołu.
9. Jeżeli osoba przesłuchiwana odmawia podpisania protokołu lub nie
może go podpisać, przewodniczący komisji zaznacza w protokole
przyczynę braku podpisu.
10. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe w protokole mogą być
sprostowane na wniosek lub z urzędu.
Art. 9g. 1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej uchwala sprawozdanie o
wystąpieniu do Zgromadzenia Narodowego z wnioskiem o posta-
wienie Prezydenta w stan oskarżenia lub o umorzenie postępowania
w sprawie.
2. W stosunku do osób wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2
Komisja uchwala sprawozdanie o wystąpieniu do Sejmu z wnio-
skiem o pociągnięcie tych osób do odpowiedzialności przed Trybu-
nałem Stanu lub o umorzenie postępowania w sprawie.
3. Wniosek o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do od-
powiedzialności przed Trybunałem Stanu powinien spełniać warunki
wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosun-
ku do aktu oskarżenia, a wniosek o umorzenie postępowania – za-
wierać uzasadnienie faktyczne i prawne tego wniosku.
4. Wnioski mniejszości mogą zawierać jedynie wnioski o umorzenie
postępowania, postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do
odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.
5. Wnioski mniejszości do sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 2,
zawierające wnioski o postawienie w stan oskarżenia lub o pocią-
gnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu powinny
spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania
karnego w stosunku do aktu oskarżenia.
6. Jeżeli wnioski, o których mowa w ust. 3 i 4, nie odpowiadają warun-
kom określonym w ustawie, odpowiednio przewodniczący Zgroma-
dzeniu Narodowemu albo Marszałek Sejmu, w uzgodnieniu z Prezy-
dium Sejmu, wzywa wnioskodawców do ich uzupełnienia w termi-
nie 14 dni, wskazując niezbędny zakres uzupełnienia wniosku.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: