eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

- umożliwienie zachowania po dniu 31 grudnia 2008 r. prawa do zawierania ponadzakładowych układów zbiorowych pracy dla pracowników jednostek sfery budżetowej na dotychczasowych zasadach;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 197
  • Data wpłynięcia: 2008-01-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-03-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 523

197


Druk nr 197

Warszawa, 30 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-3-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy -
Kodeks pracy oraz niektórych innych
ustaw
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Pracy i
Polityki Społecznej.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A

z dnia

zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Art. 1. W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy – Kodeks pra-
cy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 1127 oraz z 2003 r. Nr 213,
poz. 2081) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9. Do czasu zrzeszenia się jednostek sfery budżetowej
w organizacjach pracodawców, ponadzakładowy układ
zbiorowy pracy ze strony pracodawców zawiera:
1) właściwy minister lub centralny organ administracji rzą-
dowej – w imieniu pracodawców zatrudniających pra-
cowników państwowych jednostek sfery budżetowej,
2) odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), staro-
sta, marszałek województwa oraz przewodniczący za-
rządu związku międzygminnego lub powiatowego

– w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników
samorządowych jednostek sfery budżetowej.”;
2) art. 12 otrzymuje brzmienie:
„Art. 12. Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy, zawarty przez or-
gany określone w art. 9 oraz w art. 24114 § 1 pkt 2 lit. b
i c Kodeksu pracy w brzmieniu obowiązującym przed
dniem wejścia w życie ustawy, obowiązuje u pracodawcy
do czasu objęcia pracowników ponadzakładowym ukła-
dem zbiorowym pracy zawartym przez organy, o których
mowa w art. 24114 § 1 Kodeksu pracy. Przepis art. 2418
§ 2 Kodeksu pracy stosuje się.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.



26/01/BS

2
UZASADNIENIE

Ponadzakładowe układy zbiorowe pracy zawarte przez:
– właściwego ministra lub centralny organ administracji rządowej – w imieniu
pracodawców, zatrudniających pracowników państwowych jednostek sfery
budżetowej, niezrzeszonych w organizacji pracodawców,
– odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę, marszałka
województwa oraz przewodniczącego zarządu związku międzygminnego lub
powiatowego – w imieniu pracodawców, zatrudniających pracowników
samorządowych jednostek sfery budżetowej, niezrzeszonych w organizacji
pracodawców,
obowiązują do dnia 31 grudnia 2008 r.
Obejmują one:
– około 47 tys. pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej,
niebędących nauczycielami, zatrudnionych w: przedszkolach, szkołach
podstawowych, szkołach i zespołach szkół zawodowych, gimnazjach, liceach
ogólnokształcących, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
placówkach doskonalenia nauczycieli, zakładach gospodarki mieszkaniowej

i ośrodkach pomocy społecznej, oraz
– około 48 tys. pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej,
zatrudnionych w gospodarce wodnej, parkach narodowych, gospodarstwach
pomocniczych jednostek organizacyjnych więziennictwa, a także pracowników
cywilnych wojska.
W 2001 r. zmiana przepisów Kodeksu pracy m.in. stworzyła prawną możliwość
zrzeszania się jednostek sfery budżetowej w organizacjach pracodawców oraz
wprowadziła przejściową regulację, polegającą na tym, że układy ponadzakładowe,
zawarte przez organy administracji państwowej i samorządowej, obowiązywały
pierwotnie do dnia 31 grudnia 2005 r., a po przedłużenia terminu – do dnia
31 grudnia 2008 r. Rozwiązania te nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, tj. nie
został zawarty żaden układ ponadzakładowy, którego stroną byłaby organizacja
pracodawców, działająca w imieniu jednostek sfery budżetowej. Zapewne przyczynia
się do tego m.in. fakt ograniczonej samodzielności finansowej tych jednostek,
wiążącej się z niemożliwością podejmowania przez nie decyzji finansowych bez
zgody organu administracji, który je nadzoruje i odpowiada za dyscyplinę budżetową.
W tworzeniu organizacji pracodawców przez te jednostki – ze względu na specyfikę
funkcjonowania, wymagającą prowadzenia odmiennych i dużo trudniejszych

w realizacji form reprezentacji ich interesów – nie okazały się także pomocne już
istniejące organizacje pracodawców. Z tych samych przyczyn organizacje te nie
wykazują zainteresowania zrzeszaniem się u nich jednostek sfery budżetowej.
Biorąc pod uwagę powyższe, a także uwzględniając inne skutki utraty mocy
obowiązującej przez omawiane układy ponadzakładowe, tj.:
– konieczność wydania przez ministra właściwego do spraw pracy – w związku
z przepisem art. 773 § 1 Kodeksu pracy – przepisów dotyczących zasad
wynagradzania dla pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej, co
oznacza powrót do systemu scentralizowanego, od którego zdecydowanie
odstępują państwa zrzeszone w Unii Europejskiej,
– znaczące ograniczenie dialogu partnerów społecznych, realizowanego przez
zawieranie układów zbiorowych pracy oraz protokołów dodatkowych do tych
układów. Protokoły dodatkowe są bowiem instrumentem, umożliwiającym
dora ne i elastyczne reagowanie na wymogi szeroko rozumianej gospodarki
rynkowej, m.in. przez odpowiednie kształtowanie warunków wynagradzania
pracowników oraz przyznawania im innych świadczeń związanych z pracą,
jest uzasadnione zachowanie po dniu 31 grudnia 2008 r. prawa do zawierania
ponadzakładowych układów zbiorowych pracy dla pracowników jednostek sfery
budżetowej przez strony wymienione na wstępie – do czasu objęcia pracowników
tych jednostek układami ponadzakładowymi, zawieranymi przez organizacje
pracodawców – a proponowana regulacja jest analogiczna z zasadą, o której mowa
w art. 772 § 3 Kodeksu pracy, stosowaną w odniesieniu do regulaminu
wynagradzania.
Dla dokonania powyższego niezbędna jest projektowana zmiana przepisów

art. 9 i 12 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 1127, z pó n. zm.).

2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: