eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

projekt dotyczy: wymogu sporządzania planów miejscowych, z wykorzystaniem urzędowych kopii map zasadniczych albo w przypadku ich braku map katastralnych, gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. Proponuje się wprowadzenie skali 1: 1000, 1: 5000 lub 1: 10000, z tym, że skala 1: 5000 będzie miała zastosowanie jedynie w przypadku planów miejscowych, które sporządza się wyłącznie w celu przeznaczenie gruntów do zalesiania lub wprowadzenia zakazu zabudowy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1897
  • Data wpłynięcia: 2009-02-23
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 42 dn. 21-05-2009

1897


Druk nr 1897

Warszawa, 18 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-102-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o planowaniu

i zagospodarowaniu przestrzennym.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła




projekt

USTAWA

z dnia …… 2009 r.

o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Art. 1.
W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U.
Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Plan miejscowy sporządza się w skali 1:1000, 1:5000 lub 1:10000, z wykorzystaniem
urzędowych kopii map zasadniczych albo w przypadku ich braku map katastralnych,
gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się stosowanie map w skali
1:500 lub 1:2000.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 41 i Nr 141, poz. 1492, z 2005 r.
Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 127, poz. 880
oraz z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, Nr 201, poz. 1237 i Nr 220, poz. 1413.



UZASADNIENIE

1. Potrzeba i cel wydania ustawy
Podstawowym celem projektowanej nowelizacji
ustawy

o
planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym jest umożliwienie gminom wiejskim zmiany planów
zagospodarowania przestrzennego poprzez zniesienie bariery finansowej jaką obecnie jest
wysoki koszt opracowania map w skali 1: 1000. Uzasadnieniem wniesienia powyższej
zmiany jest fakt, że wiele gmin nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego, gdyż mapy w skali 1:1000 są bardzo kosztowne.

2. Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy stanowi akt
prawa miejscowego, który zgodnie z uregulowaniami art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) ustala
przeznaczenie terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów
zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. Plan miejscowy jest podstawą do
wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę, dlatego skala planu ma być na tyle precyzyjna
i dokładna, aby nie komplikowała procesu inwestycyjnego i zapewniła realizację konkretnego
przedsięwzięcia budowlanego.
Wymóg
sporządzenia rysunku planu z wykorzystaniem urzędowych kopii map
zasadniczych, a w przypadku ich braku — map katastralnych w skali 1:1000, obowiązuje
zarówno dla obszarów intensywnej zabudowy o znacznym stopniu skomplikowania terenu
czy wielofunkcyjnym, zróżnicowanym przeznaczeniu, jak też dla obszarów wiejskich
o prostej problematyce i konstrukcji przestrzennej. Niezbędne jest określenie na rysunku
planu zarysu podstawowego przeznaczenia terenu, którego dodatkowe ustalenia, czy
szczegółowe regulacje, wyjaśnia tekst planu, prawo budowlane, warunki techniczne
i obowiązujące przepisy szczególne.

W przypadku planów miejscowych, które sporządza się wyłącznie w celu
przeznaczenia gruntów do zalesienia lub wprowadzenia zakazu zabudowy, dopuszcza się
stosowanie map w skali 1:5000. Ponadto ustawa dopuszcza, w szczególnie uzasadnionych
warunkach, stosowanie map w skali 1:2000 lub 1:500. Zakres stosowania tych map regulują
przepisy wykonawcze, dopuszczając stosowanie skali 1:2000 dla obszarów o znacznej
powierzchni oraz dla inwestycji liniowych, a skali 1:500 w obszarach wymagających bardziej
precyzyjnych ustaleń i orientacji. Jednocześnie plan miejscowy, w wyniku którego następuje
zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, sporządza się
dla całego obszaru wyznaczonego w studium (art. 14 ustawy). Materiały geodezyjne do
opracowania planu należy przygotować przed podjęciem uchwały o przystąpieniu do
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Powyższe regulacje, a w szczególności problem skali map obowiązujących przy
sporządzaniu opracowań planistycznych, stanowi dla budżetu gminnego poważne
i nieuzasadnione obciążenie finansowe, które należy ponieść już na etapie przewidywanych
rozwiązań, przed podjęciem uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego.
Wysokość wydatków, jakie gmina powinna ponieść już na etapie wyprzedzającym
stanowisko rady gminy, rozpoczynając prace nad sporządzeniem planu, w znacznym stopniu
wiążą się z wymaganą skalą map obowiązującą przy opracowaniach planistycznych również
na terenach wiejskich, przeznaczonych np. pod ciągi zabudowy zagrodowej w układzie
ulicowym. Brak pokrycia znacznych i rozległych obszarów wiejskich mapami w skali 1:1000
stanowi poważną barierę finansową w wykonaniu jednego z podstawowych zadań samorządu
gminnego, jakim jest kształtowanie polityki przestrzennej na terenie gminy.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wymaganego zakresu projektu
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określa zawartość rysunku planu
miejscowego, który powinien zawierać m.in. skalę projektu rysunku planu miejscowego;
wyrys ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
z oznaczeniem granic obszaru objętego projektem planu miejscowego; granice obszaru
objętego planem miejscowym; granice administracyjne; granice terenów zamkniętych oraz
granice ich stref ochronnych; granice i oznaczenia obiektów i terenów chronionych na
podstawie przepisów odrębnych; linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub
różnych zasadach zagospodarowania; linie zabudowy oraz oznaczenia elementów
zagospodarowania przestrzennego terenu.

W chwili obecnej, np. na terenie województwa lubelskiego, koszt opracowania mapy
w skali 1:1000 waha się w granicach 180 -200 zł za opracowanie mapy dla 1 ha powierzchni.
Obecnie, ze względu na koszty, opracowanie miejscowego planu zagospodarowania dla
gminy jest wręcz niemożliwe. Poza stroną kosztową należy zwrócić uwagę, iż łączna
powierzchnia map dla gminy średniej wielkości w skali 1:1000 zajmuje powierzchnię boiska
piłkarskiego, a do wydrukowania planu w Dzienniku Urzędowym Wojewody potrzeba 2400
kartek papieru. W skali 1:10000 jest to tylko 35 kartek. Dlatego też bez zmiany skali map
problemu nie rozwiązuje nawet wprowadzenie nieco tańszych w pozyskaniu ortofotomap /30-
40 zł za 1 ha/.
Przykład obliczenia kosztów dla zakupu map związanych ze zmianą planu dla gminy Chełm
woj. lubelskie powierzchnia 22.182 ha.

skala
1:1000
po zmianach skala 1:10000
koszt aktualizacji lub ok 180-200 zł dla 1 ha 27 zł jedna mapa formatu A1 1600 ha
opracowania mapy
liczba map dla 1500 map
15 map
powierzchni - 22.182 ha.
koszt nowych map dla 22.182 ha x 180 zł =
15 map x 27 zł. = 405 zł !
gminy
3.992.760 zł !
wydrukowanie planu w
Dzienniku Urzędowym
2400 kartek papieru
35 kartek papieru
Wojewody


Przy częściowej zmianie planu dla małego obszaru np.: 1000 ha.
Możliwy koszt nowych map dla gminy w skali 1:1000 to: 1 000 ha x 180 zł = 180000 zł
Po projektowanej zmianie w skali 1:10000 : mapa 1000 ha to 1 mapa x 27 zł = 27 zł

4. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze finansowe i prawne.

Wprowadzenie zmian w regulacjach prawnych poprzez dopuszczenie stosowania skali
1:10 000 dla sporządzenia rysunku planu nie tylko w celu przeznaczenia gruntów do
zalesienia lub wprowadzenia zakazu zabudowy przyczyni się do zdecydowanie łatwiejszego
dostępu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i przede wszystkim
znacznie niższych kosztów ich pozyskania.
Projektowana zmiana nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
zmniejszy natomiast obciążenia finansowe dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego
związane ze sporządzaniem planów miejscowych.
Pokrycie znacznych i rozległych obszarów wiejskich mapami w skali 1:1000 zlikwiduje
poważną barierę finansową w wykonaniu jednego z podstawowych zadań samorządu
gminnego, jakim jest kształtowanie polityki przestrzennej na terenie gminy.

5. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: